Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Za kravatu novca ima i u krizi

Autor: Poslovni.hr
02. svibanj 2012. u 22:00
Podijeli članak —

Franjo Bušić, direktor tvrtke Potomac, vlasnika poznatog brenda Croata

Čime se Hrvati najviše diče? Među ostalim izumom penkale, Apaurina, torpeda i kravate. Ipak, ni neki Hrvati neće znati da su penkala, Apaurin i torpedo nastali u Hrvatskoj, no svi znaju da kravata jeste. Ideja o širenju ove informacija na međunarodnoj razini od početka je utkana u brend Croata. Kako se od 1990. godine i nastanka ideja pa do danas razvijala ova priča, upitali smo Franju Bušića, direktora tvrtke Potomac koja je nosilac brenda Croata.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Tvrtka Potomac kao predstavnik eksluzivnog brenda Croata veže uz sebe proizvode iznimne kvalitete i dizajna. No, samim time uz te proizvode veže se i skupoća. Primjećujete li i na stranim tržištima kako se smanjuje potražnja za ekskluzivnim proizvodima?
Da, Croata je pozicioniran u srednje višoj i luksuznoj kategoriji proizvoda, što je rijetkost za hrvatske brendove u Hrvatskoj, ali i za širu regiju srednje i istočne Europe. Viša cijena jedno je od obilježja te kategorije proizvoda, no ona je najčešće rezultat visoke kvalitete i vrijednosti koje su utkane u proizvode i brend prepoznat od strane kupaca. Aktualna gospodarska kriza djelomično je rezultirala smanjenom potražnjom za luksuznim proizvodima, kako u svijetu tako i u Hrvatskoj. No, s druge strane, neka istraživanja pokazuju da se baš skupljih, kvalitetnijih kravata više prodalo u Europi u vrijeme krize. Razlog je jednostavan: netko možda nema novca za kupnju novog odijela, ali za novu kravatu ima. Kravata je i ovim pokazala da ima glavnu i centralnu ulogu u odijevanju muškarca.

Čime se Hrvati najviše diče? Među ostalim izumom penkale, Apaurina, torpeda i kravate. Ipak, ni neki Hrvati neće znati da su penkala, Apaurin i torpedo nastali u Hrvatskoj, no svi znaju da kravata jeste. Ideja o širenju ove informacija na međunarodnoj razini od početka je utkana u brend Croata. Kako se od 1990. godine i nastanka ideja pa do danas razvijala ova priča, upitali smo Franju Bušića, direktora tvrtke Potomac koja je nosilac brenda Croata.

Tvrtka Potomac kao predstavnik eksluzivnog brenda Croata veže uz sebe proizvode iznimne kvalitete i dizajna. No, samim time uz te proizvode veže se i skupoća. Primjećujete li i na stranim tržištima kako se smanjuje potražnja za ekskluzivnim proizvodima?
Da, Croata je pozicioniran u srednje višoj i luksuznoj kategoriji proizvoda, što je rijetkost za hrvatske brendove u Hrvatskoj, ali i za širu regiju srednje i istočne Europe. Viša cijena jedno je od obilježja te kategorije proizvoda, no ona je najčešće rezultat visoke kvalitete i vrijednosti koje su utkane u proizvode i brend prepoznat od strane kupaca. Aktualna gospodarska kriza djelomično je rezultirala smanjenom potražnjom za luksuznim proizvodima, kako u svijetu tako i u Hrvatskoj. No, s druge strane, neka istraživanja pokazuju da se baš skupljih, kvalitetnijih kravata više prodalo u Europi u vrijeme krize. Razlog je jednostavan: netko možda nema novca za kupnju novog odijela, ali za novu kravatu ima. Kravata je i ovim pokazala da ima glavnu i centralnu ulogu u odijevanju muškarca.

Kako bi kravatu učilini potpuno hrvatskom, 2010. godine zasadili ste u Hrvatskoj 720 dudovih stabala kod Davora, kako bi se kravate proizvodile od domaće svile. Koliko je danas uspješan taj projekt?
Projekt je još davno zamišljen vrlo ambiciozno s idejom da od sirovine, svilene niti, do gotove kravate, sve bude u cijelosti hrvatskog porijekla i “čist” proizvod. Naime, poznato je da su danas najveći proizvođači svile Brazil i Kina. No njihovi ekosustavi, pogotovo Kine, suočeni su sa sve većim onečišćenjem i ekološkim problemima, što utječe i na kvalitetu svile. Hrvatska još uvijek ima vrlo dobre ekološke uvjete i smatramo da je naše podneblje idealno za razvoj svile. Zbog toga, ali i iz želje za očuvanjem i oživljavanjem tradicijske proizvodnje, zasadili smo plantažu dudovih stabala u Slavoniji, blizu Davora uz rijeku Savu. Projekt uzgoja stabala te prerade svile tehnološki je vrlo složen i zahtjevan proces, te iziskuje značajna financijska sredstva. Zbog aktualne recesijske krize napredak projekta je nešto usporen, ali nikako napušten. Smatramo da je ovaj projekt od šire važnosti kako za Slavoniji tako i za Hrvatsku, te zahtijeva uključenje resursa državne i lokalne uprave. Nadamo se da će skoro biti prepoznata vrijednost ovog projekta i na tim razinama, koje će se aktivno uključiti kako bi se realizirala prvobitna ideja proizvodnje hrvatske svile.

Brend Croata prepoznat je diljem svijeta, gdje najviše izvozite i gdje su vaši proizvodi najtraženiji?
Naši proizvodi zaista su prepoznati diljem svijeta i danas ih nose mnogi diplomati, poslovni ljudi i poznate osobe, od kojih su mnogi postali ambasadori brenda Croata. Prodaju se na mnogim međunarodnim tržištima, od europskih zemalja do Amerike, Australija, Čile, Brazila pa do Japana. Zanimljivo je da smo prije dvije godine na međunarodnoj gospodarskoj izložbi Expo u Šangaju u Kini polučili neočekivano izvrsne rezultate, kada smo u samo dva dana prodali količinu kravata planiranu za mjesečnu prodaju. To pokazuje da je kvaliteta naših proizvoda, te jedinstvena priča o kravati i vrijednostima koje ona simbolizira, a to su ljubav, odgovornost, sloboda, poštenje i uspjeh (i još mnogo druge, sve civilizacijske ljudske vrijednosti), prepoznata diljem svijeta. No, mi “izvozimo” i u Hrvatsku – naši brojni kupci su turisti, gosti iz stranih zemalja među kojima prednjače Japanci i Amerikanci, koji kupuju kravate, rupce, šalove, ali i modne dodatke kao jedinstven podsjetnik na posjet i boravak u Hrvatskoj – domovini kravate.

Koja kravata je najtraženija?
Strani kupci rado kupuju kravate s dezenima tematskih motiva iz hrvatske baštine od koji su najčešći pleter i glagoljica te Japancima omiljeni dezen psa dalmatinera. Također su dobre reakcije na naše limitirane linije Croata 4 i Croata 7 (samo četiri odnosno sedam kravata istog dezena i kolora), te specijalne linije kravata Croata “auHRum” jedinstvene zbog utkanih zlatnih niti s jezgrom od svile oko koje je omotano 24-karatno zlato, koje između ostalih posjeduju japanski car Akihito te američki predsjednik Barack Obama.

Uz proizvodnju kravata, malo ljudi zna da vaša tvrtka proizvodi i košulje, modne dodatke itd. Koji proizvodi su uz kravate najtraženiji?
Uz kravate svih modela i krojeva, od klasičnih, uskih do leptir kravata, svakako su najtraženiji rupci i šalovi za žene, te muške košulje. Uz poslovne i svečane košulje koje nudimo dva puta godišnje u dvije kolekcije, nedavno smo našim kupcima ponudili i uslugu izrade košulja po mjeri. Time želimo udovoljiti najzahtjevnijim kupcima koji prepoznaju košulje po mjeri kao iskaz vrhunskog stila, ali i onima kojima zbog posebnih mjera tijela ne odgovaraju košulje iz standardne kolekcije. Također, naše kolekcije modnih dodataka od kože te u kombinaciji kože i svile koje se sastoje od poslovnih torbi, novčanika, raznih etuia do dugmadi za košulje, vrlo su dobro prihvaćene kod naših kupaca kao praktična rješenja za njihove poslovne potrebe, ali i detalji kojima upotpunjuju svoj modni izričaj.

Kriza je pogodila i vašu tvrtku i dovela vas do značajnog racionaliziranja troškova. Gdje vidite svoj korak za izlazak iz krize?
U vrijeme krize i panike nameću se krivi potezi. Naprotiv, rješenje je u povratku na početak, temeljima brenda. I po staroj biblijskoj da se zlato kuša u vatri, kroz ovaj ćemo krizni proces provjeriti istinsku snagu brendova. Ovo je vrijeme da se samosvjesno sveže kravata te pronađe prava mjera između poduzetničke slobode i društvene odgovornosti menadžera i tvrtki koje stvaraju i upravljaju brendovima. Naš fokus je na vrijednostima brenda te izvrsnosti u svemu što radimo, od kreiranja i stvaranja proizvoda do iskrenog odnosa s našim kupcima, utemeljen na uzajamnom povjerenju.

Ulažete mnogo i u promociju kravate kao posebnog medija komunikacije. Svi se još uvijek sjećaju velike kravate oko Arene, koji je slijedeći projekt?
Tvrtka Potomac pokrovitelj je i sponzor umjetničkih i kulturnih projekata koje proteklih 15 godina osmišljava i provodi neprofitna udruga Academia Cravatica, između ostalog i spomenuti projekt Kravata oko Arene iz 2003. godine. Osim promocije kravate i njenog hrvatskog porijekla u okviru projekta Hrvatska – domovina kravate, Academia Cravatica promiče i vrijednosti kravate, koje su civilizacijske vrijednosti čovječanstva, i time utječu na društvenu kolektivnu svijest i odgovornost, na što smo posebno ponosni.

Kakvi su vam planovi za budućnost?
Naši planovi su što veći međunarodni iskorak. Do sada već smo puno napravili, prije svega postali poznati i traženi u diplomatskim krugovima na Zapadu. Sljedeća faza je da Croata postane globalni brend koji će biti prisutan svojim salonom u svakom važnijem milijunskom gradu svijeta. Želimo biti poznati kao najkvalitetnija i najluksuznija kravata na svijetu, a to očekujem da će se dogoditi u sljedećih pet do deset godina. Čeka nas vrlo zahtjevna, ali izazovna faza razvoja kojoj se veselimo.

Autor: Poslovni.hr
02. svibanj 2012. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close