Strojevi sve više zamjenjuju ljude, no to više nije loša vijest

Foto: Getty Images Foto: Getty Images

Napredak tehnologije mijenja prirodu poslova i vještina koje nam trebaju na novim poslovima.

Sasvim je jasno, strojevi će uistinu na brojnim radnim mjestima zamijeniti radnike, ali to više nije loša vijest. Naprotiv, tehnološka rješenja koja smanjuju potrebu za radnicima, povećavaju kvalitetu proizvoda i usluga, te mnogim radnicima olakšavaju život na teškim zadacima, pokazuju već poznati primjeri iz teških industrija.

Istodobno, broj radnih mjesta čak i u industrijski jakim zemljama neprestano raste, ali se mijenja priroda poslova i vještina koja nam trebaju na novim poslovima koje stvara napredak tehnologije.

Ipak, kako bi zaštitile ranjive skupine i niskokvalificirane radnike koji su najčešće pogođeni automatizacijom poslova, države trebaju prilagoditi socijalnu zaštitu te potaknuti edukaciju radnika te reformu školstva, pogotovo u zemljama s visokom razinom sive ekonomije, navodi se ovogodišnjem World Development Reportu Svjetske banke s podnaslovom Promjenjiva priroda posla. Istodobno, automatizacija jednih poslova otvara mjesto za stvaranje novih, pokazuju brojni primjeri iz niza djelatnosti u globalnom i domaćem gospodarstvu, od trgovine do ugostiteljstva i turizma.

Analitičari Svjetske banke napominju da s uvođenjem tehnologija opada potražnja za manje naprednim vještinama te raste potražnja za naprednim kognitivnim vještinama, sociobehevioralnim vještinama i kombinacijama vještina povezanih s većom prilagodljivošću. Taj obrazac već je očit u razvijenim zemljama, a polako se uvlači i u neke zemlje u razvoju.

Sve više uočavajući prednosti tehnologije, i javnost se odmaknula od strahova ekonomista iz prošlog stoljeća koji su iskazivali strahove da će roboti zamijeniti ljude.

Nedavno istraživanje Eurobarometra koje navodi Svjetska banka u svojoj analizi, pokazalo je da čak dvije trećine građana Europske unije vjeruje da radna mjesta imaju koristi od tehnologije, te očekuju da im tehnologije poboljša kvalitetu života.

IT-evci u svim djelatnostima

U istraživanje i razvoj i razvoj tehnologija znatno više nego ranije ulaže se u djelatnostima koje naizgled nemaju veze u tehnologiju. Primjer je domaća franšiza fast fooda Surf’n’Fries koja već dvije godine radi na projektu potpuno automatiziranog sustava, aparata za pomfrit.

“Vidimo da budućnost donosi sve više problema s kadrovima, i sve se više gleda kako automatizirati procese. Prototip je gotov i testiramo ga već neko vrijeme, te uklanjamo sve nedostatke, jer to je nešto što bi jednom kad se postavi trebalo raditi bez greške. Ideja je da te aparate postavljamo gdje god se ukaže potreba, oni bi mogli raditi 24 sata, imaju 19-inčni touch-screen na kojem osoba naručuje pomfrit, izabire umak, sol, i u 35 sekundi je sve gotovo. Tehnologija nam omogućuje da preko interneta kontroliramo koja količina je u aparatu, kad ga treba doći napuniti, da li nešto ne radi”, pojasnio je u razgovoru za Poslovni dnevnik vlasnik franšize Andrija Čolak.

Napominje da jako puno novonastalih brendova f&b-a u svojim timovima ima IT-evce, te navodi primjer pizza lanca iz Rusije koji se smatraju gotovo IT kompanijom nego prehrambenom kompanijom, a rade dostavu pizza i uz pomoć tehnologije su došli do nevjerojatne efikasnosti.

U toj branši mnogi su uveli kioske za plaćanje, poput McDonald’sa. To je bio odličan case study, jer su u Americi tražili povećanje minimalne satnice, i to je bio njihov način da uz manji broj radnika zadrže bilancu.

Na kraju se pokazalo da nove generacije više vole razgovarati sa strojem nego sa stvarnim čovjekom, a pokazalo se i da je veličina transakcije na digitalnom kiosku veća nego u osobnom kontaktu, jer im stroj ‘ne broji’ što će sve pojesti. Manje problema s traženjem radnika, i veća prodaja.

Automati za bolju gostoljubivost

Turizam je još jedna djelatnost u kojoj automatizacija procesa štedi kadrove i popravlja uslugu.

Najčešće se primjenjuje kod ponavljajućih aktivnosti i poslova koji su obično najslabije plaćeni, i poslodavcima se više isplati ulagati u dodatnu edukaciju radnika koji će se onda baviti pravim gostoprimstvom odnosno gostima.

Digitalni check in u hotele putem smartphonea u brojnim svjetskim hotelima već je standard koji skraćuje redove na recepcijama i recepcionere oslobađa dosadne papirologije, te se oni mogu posvetiti savjetovanju gostiju po pitanju usluga hotela ili ponude destinacije.

Valamar Riviera među prvima u Hrvatskoj, 2018. u gotovo svim svojim objektima uvela check in kioske za samoregistraciju. Gost može napraviti check in online, unijeti podatke za prijavu i platiti boravak, a umjesto na recepciji, na kiosku u hotelu dobiti ključ. Cijeli proces prijave može obaviti i na kiosku po dolasku. U posljednje dvije godine pokrenuli smo ukupno 46 digitalnih projekata u sklopu digitalne strategije kompanije s fokusom na nekoliko područja kao što su personalizacija usluge i odnosa s gostima te optimizacija i automatizacija poslovnih procesa koje su nužne za daljnji razvoj konkurentnosti i visoke razine kvalitete usluge”, pojašnjavaju u kompaniji.

Valamar je tako u ožujku ove godine predstavio digitalni tim pod nazivom VALDI (Valamar Digital & Innovation) koji čini pedesetak djelatnika Valamara s iskustvom na brojnim inovativnim projektima.

“Naš cilj je da zaposlenicima uz tehnologiju olakšamo i ubrzamo njihov posao, oslobodimo ih manualnih aktivnosti, omogućimo pristup akcijskim informacijama u realnom vremenu (actionable insights) te smanjimo vrijeme koršiteno na poslovne procese i povećamo fokus na gosta”, ističu u kompaniji koja već primijenjuje brojna inovativna digitalna rješenja poput myValamar mobilne aplikacije za komunikaciju s gostima, Valamar Experience Conciergea za upravljanje doživljajima u destinaciji, sustava inteligentnih soba, aplikacije za evidenciju ručnika za plažu.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!