Za Trumpovu megaflotu nema dovoljno radnika u škverovima

Autor: Tomislav Pili , 22. ožujak 2017. u 14:58
Nosač zrakoplova Gerald Ford početkom mjeseca porinut je u brodogradilištu Huntington Ingalls/REUTERS

Brodogradilištima nedostaje radnika i za postojeće narudžbe, a dobavljačima dijelova trebalo bi pet godina da zadovolje potražnju.

Golema ulaganja u modernizaciju i povećanje flote američke ratne mornarice koje je najavio predsjednik Donald Trump u osnovi zvuče odlično za brodograđevne kompanije, ali realizaciju tog plana zakočit će – nedostatak brodograđevnih radnika.

Predsjednik Trump nedavno je najavio da će SAD u povećanje flote sa sadašnjih 275 na 350 ratnih brodova u sljedećih 30 godina uložiti 700 milijardi dolara. Time bi američka mornarica, smatra Trump, dobila dodatne mogućnosti globalne projekcije moći suočavajući se s rivalima poput Kine i Rusije. Kako piše Reuters, do tih prvih naznaka rasta flote mogle bi proći godine.

Dva velika problema
Naime, izvori Reutersa bliski mornarici, ministarstvu obrane i brodograđevnim kompanijama ističu kako se Trumpov pla suočava s dva velika problema. Prvi je što na tržištu rada nema dovoljno kvalificarnih radnika za tako grandiozan pothvat, od zavarivača do električara. U brodogradilištima ističu kako već sada muku muče sa zapošljavanjem. Potražnja za iskusnim zavarivačima tako je snažna da ih se plaća i do 300.000 dolara na godinu, odnosno 25.000 dolara mjesečno, kaže Danny Hendrix, predstavnik sindikata koji okuplja metalske radnike u 42 američke države.

Nedostatak radnika problem je koji muči i dva vodeća američka vojna brodogradilišta. U najvećemu, Huntington Ingallsu, planiraju ove godine zaposliti dodatnih 3000 radnika u brodogradilištu u Norfolku te još 1000 u brodogradilištu u Mississippiju samo kako bi dovršili postojeće narudžbe, poručila je glasnogovornica Beci Brenton. U General Dynamicsu ističu kako ove godine planiraju zaposliti 2000 ljudi. Dokumenti te kompanije u koje je Reuters imao uvid pokazuju kako trenutna razina narudžbi zahtijeva povećanje ukupne radne snage sa sadašnjih, nešto manje od 15.000 radnika na preko 20.000 do 2030. godine. Kako bi došao do tolikog broja radnika, General Dynamics surađuje sa sedam srednjih škola u Connecticutu i Rhode Islandu kako bi dobio nove generacije zavarivača. 

Prva prepreka Kongres
Međutim, kako kaže Maura Dunn, potpredsjednika kompanije za ljudske resurse, treba proći oko pet godina da bi netko postao stručan u brodogradnji. No, gradnja nuklearnih podmornica traži još sedam godina edukacije u zavarivačkoj struci, pojašnjava Will Lennon, potpredsjednik brodogradilišta koje gradi nuklearne podmornice klase Columbia. Gradnja "Trumpove flote" zahtijevala bi zapošljavanje dodatnih 50.000 radnika.

Američka brodogradilišta lani su zapošljavala oko 100.000 radnika dok je na vrhuncu Hladnog rata početkom 80-ih godina u škverovima radilo 176.000 radnika. Drugi veliki problem je što dobavljači brodograđevne industrije, nakon desetljeća niske potražnje, trebaju nekoliko godina da povećaju proizvodnju. Procjenjuje se da bi dobavljačima trebalo najmanje pet godina da udvostruče proizvodnju, neslužbeno tvrdi jedan kongresnik. No, prva prepreka s kojom će se suočiti Trump jest uvjeriti Kongres da odobri toliko povećanje ulaganja. Naime, osnaživanje bi stajalo 23 milijarde dolara na godinu, 60 posto više nego što je mornarica dobila za nove brodove u zadnjih 30 godina.
 

Komentirajte prvi

New Report

Close