Brazilom vlada groznica pokretanja novih tvrtki

Strane kompanije 20.11.2011. 22:00 The New York Times

Kad je investicijska tvrtka Monashees Capital po prvi puta nazvala osnivače internetske tržnice za rukotvorine Juliana i Monice Ipolito, “oni nisu željeli poslovati s nama”, rekao je osnivač Monasheesa Fabio Igel. “Nije im bio potreban novac i bili su sretni.” Brazilske investicijske tvrtke već tradicionalno njeguju ne tako bliske odnose s tvrtkama koje financiraju, a poduzetnici nemaju visoko mišljenje o njima.

No, Igel i Eric Acher, njegov partner iz Monasheesa, istog su trena uskočili u automobil i po užarenoj vrućini prešli 95 kilometara od Sao Paula do Campinasa. Nekoliko su sati proveli s Ipolitima pokušavajući ih bolje upoznati te s takvim i sličnim posjetima nastavili tijekom sljedećih sedam mjeseci. Odnos se razvijao. Nedavno je mlada tvrtka Ipolitovih Elo7 dobila najzahvalnija sredstva tvrtke Monashees i američke tvrtke Accel Partners.Ovaj posao dobar je primjer pojave zajednice internetskih mladih i malih tvrtki u Brazilu. Domaća tvrtka Monashees odredila je poduzetnike kojima se želi baviti, razvila odnos i već u samom početku dovela jednog od ključnih igrača iz Silikonske doline kao partnera u rijetkoj ranoj fazi ulaganja. Takva promjena u ovdašnjem odnosu ulagača i poduzetnika pojavila se jer su američke ulagačke kompanije konačno počele primjećivati Brazil. Tijekom uspona Brazila, nekoliko gospodarskih sektora privuklo je pažnju globalne javnosti i poslovnog svijeta, no internet je sve dosad bio iznimka. Na Nasdaqu se ne nalazi niti jedna brazilska internetska tvrtka, a i na domaćoj burzi tek ih je nekoliko. Prema riječima Claudia Vilara Furtada, stručnjaka za brazilsko investicijsko tržište i profesora pri Fundaç?o Getulio Vargas, Monashees je jedna od rijetkih tvrtki koje uvode “novu paradigmu za oblik odnosa koji se bavi poduzetnicima na način koji je pozitivan i uvećava im vrijednost”. Danas Monashees ima dionica u vrijednosti od 70 milijuna dolara, dok ih je u srpnju 2010. godine imao samo 30 milijuna. Ulaganja sežu od pola milijuna dolara do pet milijuna u početnom krugu. Najveći iznos koji je ova tvrtka uložila u neku drugu u nekoliko ciklusa ulaganja jest sedam milijuna dolara. Acher kaže kako obično preuzimaju 30postotni udio vlasništva u nekoj mladoj tehnološkoj kompaniji, ali da taj raspon može varirati između 20 i 40 posto. Dodao je kako je 2010. godine ta tvrtka imala tek dva ili tri ulaganja godišnje zbog vremenskog roka potrebnog za uspostavljanje bliskog odnosa s poduzetnicima.

No, ove je godine Monashees već uložio u devet brazilskih tehnoloških tvrtki. Jedna od tih novih kompanija je GetNinjas, internetska tržnica za usluge koju su osnovala dva brazilca Eduardo L'Hotellier i Diego Dias, tek je nedavno započela s radom. Ovaj neočekivani porast investicijskih prilika za Monashees u Brazilu djelomice je posljedica činjenice da poduzetništvo ljudima postaje sve prihvatljivija karijera. Primjerice, L'Hotellier, koji je prije ovoga radio u tvrtkama McKinsey & Company te Bain Capital, mogao je birati u kojoj će se velikoj kompaniji zaposliti, ali je umjesto toga odabrao poduzetništvo.Mlade Brazilce također ohrabruju njihovi sunarodnjaci koji su se vratili iz Sjedinjenih Američkih Država, poput Julija Vasconcellosa, koji je studirao pri Sveučilištu u Pennsylvaniji i na Poslovnom fakultetu pri Stanfordu u Kalifoniji, te nakon toga, 2010. godine u Rio de Janeiru osnovao prvu brazilsku mrežnu stranicu za svakodnevno poslovanje pod nazivom Peixe Urbano. Sredstva je osigurao zahvaljujući Monasheesu i Benchmarku. Početni anđeoski investitor bio mu je Chamath Palihapitiya, koji kaže kako je od samog početka sudjelovao u svakom krugu financiranja. Iako se Brazilci vraćaju, Monashees je po prvi puta uložio u Amerikance, koji su u obratu uloga došli u Brazil. Baby.com.br, stranica za internetsku prodaju proizvoda za bebe, osnovala su dvojica Amerikanaca, Kimball Thomas i Davis Smith. Između brazilskog ulagača i ulagača iz Silikonske doline, odabrali su brazilskog. Thomas je rekao kako je prilikom njihovih prvih sastanaka s predstavnicima Monasheesa, “smjesta bilo jasno da će ti tipovi svakodnevno biti uz nas ako potpišemo ugovor s njima”. No, hoće li Monashees i sektor mladih tehnoloških tvrtki u Brazilu uspjeti također ovisi o američkim partnerima i njihovoj sposobnosti prilagodbe.

Vinod Sreeharsha

  1. Ključne riječi
  2. Brazil
  3. The New York Times

Samo registrirani korisnici mogu komentirati

Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje!

Prijavi se ovdje!

Povratak na vrh