Poslovanje na kvadrat: ‘Imate dobar proizvod? Podignite cijenu!’

Autor: Tomislav Hrastovčak , 14. siječanj 2013. u 14:45
Kristina Šoštar i Jelena Brezovec u uredu Evenija (Foto: Davor Batisweiler)

U sklopu natječaja ‘Poslovanje na kvadrat’ posjetili smo tvrtku Evenio iz Varaždina.

Natječaj 'Poslovanje na kvadrat' Poslovnog dnevnika je ušao u novu fazu. Nakon izbora tri finalista krenulo je pobliže upoznavanje sa svakim od njih, kako bi definirali njihove konkretne poslovne probleme, te im pomogli pri uvođenju novih poslovnih modela iz područja prodaje, menadžmenta, marketinga i financija. Naravno, za to su zaduženi business coach Goran Blagus i financijski savjetnik Filip Jelić.

 

Velike bojanke

Bojanke u izdanju tvrtke Evenio ističu se uistinu velikim dimenzijama i kada se otvore u širini imaju metar prostora za bojanje.

Prvi finalist kojeg smo posjetili je tvrtka Evenio iz Varaždina koja se bavi online i tiskanim izdavaštvom, grafičkim uslugama te uslugama ilustriranja. Među projektima tvrtke su web site za roditelje www.klinfo.hr  i iPad aplikacija Nature's Friends te izdavanje bojanki i slikovnica. Njihove bojanke za djecu 'Bonton', 'Čuvari prirode' i 'Živim zdravo' vrlo su specifične na tržištu jer se ističu uistinu velikim dimenzijama (50x70cm), a kada se otvore u širini imaju metar prostora za bojanje. Također, u bojankama se nalaze i radni zadaci za djecu te edukativna društvena igra.

Može i skuplje

Tvrtku smještenu u varaždinskom TechParku su prije četiri godine osnovale tri prijateljice: Jelena Kovačić, Jelena Brezovec i Kristina Šoštar. Nakon upoznavanja sa Goranom i Filipom, djevojke su predstavile svoju tvrtku i proizvode, ideje, ali i probleme s kojima se susreću u svakodnevnom poslovanju.

"Funkcioniramo kao mala obiteljska firma, što znači da nam se isprepliće privatni i poslovni život. Puno je odricanja, a svaki proizvod emotivno shvaćamo – kao da je naša beba", kaže Jelena Kovačić koja ne skriva emocije i zaljubljenost u svoj posao te otkriva da su tvrtku osnovale svojom ušteđevinom i kako nisu uzimale kredita. Govoreći o problemima, Jelena je dojma kako je izdavaštvo u Hrvatskoj u velikim problemima, a oni sami imaju poteškoća s prodajnim kanalima, odnosno plasiranjem bojanki u velike knjižarske lance, dok na specijaliziranom sajmovima pobuđuju interes publike, ali to ne rezultira uvijek kupnjom. "Možda ciljana skupina na sajmovima nije dovoljno platežno jaka", kaže pak Kristina Šoštar.

 

Jelena Kovačić, Evenio

Puno je odricanja, a svaki proizvod emotivno shvaćamo – kao da je naša beba

Blagus se tijekom sastanka osvrnuo na cijenu bojanki, koja iznosi 40 kuna i koja je po njegovom mišljenju – preniska. "Biste li znali napraviti proizvod s cijenom od 500 kuna?", iznenadio ih je Blagus pitanjem. "Smatrate da radite dobar proizvod, a ne cijenite se dovoljno. Zašto ne napravite nešto skuplje?", nadovezao se Filip Jelić. Blagus je pak pojasnio kako će ljudi kupiti i nešto skuplje ako u tome vide vrijednost, te povukao analogiju sa pametnim mobitelima, koji imaju visoke cijene, ali ljudi ih ipak kupuju jer smatraju da vrijede te novce.

Iz tvrtke su otkrili kako im portal klinfo.hr donosi 60 posto prihoda, a izdavaštvo te usluge grafičkog dizajna i pripreme za tisak po 20 posto. Razmatraju i širenje posla sa bojankama i slikovnicama, na način, da uz nova izdanja, ponude i posebne pakete s društvenim igrama i bojicama, a postoji i ideja o  pokretanju časopisa. "Razmišljamo o širenju prodajnih kanala na specijalizirane dućane, odnosno kvartovske knjižare", kaže Jelena, dodavši kako nisu uspjeli ostvariti suradnju s trgovačkim centrima, kojima su njihovi proizvodi "zanimljivi samo sezonski" i "nemaju mjesta" za bojanke.

Blagus je primijetio kako u cijeloj priči djevojke iz Evenija slabo spominju web portal, iako im donosi 60 posto prihoda. "Želite raditi nešto novo, ali temelji nisu dobri. Više sam za to da postojeće ideje iskoristite do maksimuma. Ono što već postoji mora donositi stalne prihode", istaknuo je Goran. "Imate atraktivan proizvod i dobru nišu. Morate ići na vanjsko tržište, a ovdje se istrenirati", dodaje. Inače, Evenio je već nastupao na stranim sajmovima, pa tako iz tvrtke ističu kako su interes za prava i licencije pokazali izdavači iz Italije, a pojavila se i mogućnost prodaje autorskih prava na slikovnice u Kini. Tijekom susreta, Jelena Brezovec je napomenula kako je za vanjsko tržište potrebno napraviti i određene prilagodbe, poput primjerice formata i edukativnih zadataka.

Važno je analizirati

Iz Evenija su među ostalim ispričali i priču o njihovoj aplikaciji 'Nature's Friends', na koju je utrošeno osam mjeseci rada, odnosno crtanja i programiranja. Aplikacija od 47 mb  u konačnici je osvanula na App Storeu po cijeni od 1,99 dolara, ali se nažalost "izgubila" pod navalom ostalih aplikacija u kategoriji edukacije, te je do danas skinuta tek 170 puta.

Blagus im je savjetovao kako moraju raditi konkretnu analizu svojih proizvoda i prihoda. "Trebate izračunati koliko vam koji proizvod donosi novaca. Na kraju ćete vidjeti imate li i sredstava za nove proizvode", kazao je te istaknuo kako se moraju agresivnije fokusirati na prodaju. "Morate se koncentrirati na ono što će vam donijeti više novaca", dodao je.

 

Goran Blagus

Morate se koncentrirati na ono što će vam donijeti više novaca.

"Bojanka je proizvod na kojem možete napraviti polugu i na njoj možete napraviti posao. Čini mi se kao veliki potencijal", nadovezao se Jelić. Uzevši 'jumbo' bojanku u ruke, Blagus je istaknuo kako je tu riječ o posebnom proizvodu. "S ovim odskačete, ovo je za kategoriju 'premium proizvoda'".

Jelena Kovačić se osvrnula na poteškoće oko plasiranja bojanki u knjižare: "Knjižarama je veliki problem veliki format bojanki, ponekad ih nemaju gdje izložiti. Blagus pak predlaže i druga rješenja. "Napravite eksperiment, oglasite proizvod agresivnije na webu pa vidite da li se prodaje bolje nego u knjižarama." Također im je savjetovao da snažnije iskoriste potencijal newslettera, koji Evenio inače šalje klijentima, ali neredovito.

Jedan od postavljenih ciljeva je i da tvrtka isprazni skladište. Blagusu se pritom nije svidjela ideja djevojaka da ponude bojanke uz popust, jer smatra da je ipak riječ o 'premium' proizvodu. Savjetovao im je da na svom portalu kreiraju pop-up oglas koji će pozivati na kupnju, te da osim jačeg angažmana na webu, ponude svoje proizvode vrtićima, te sukladno tome definiraju svoje ciljne grupe. U skladu s time, djevojke iz Evenija su se složile kako će do sljedećeg susreta poraditi na dopisu za vrtiće i prodajnom pismu te kreirati poseban formular za narudžbe na web stranici. Filip Jelić im je pak poručio kako među ostalim moraju definirati prihodovne potencijale svojih proizvoda, te provesti detaljniju analizu proizvodnih i prodajnih cijena.

Za vrijeme razgovora definirane su i poruke koje bi Evenio trebao poslati  potencijalnim kupcima – roditeljima, a koje bi ih trebale potaknuti na kupnju bojanki. Kao prvo, njihova djeca će naučiti logički razmišljati, a oni sami će imati više vremena za sebe jer veliki format bojanki duže će zadržati pozornost djece. Također, djeca će naučiti bonton, odnosno upoznati se sa svijetom koji ih okružuje, ovisno o naslovu bojanke. "U komunikaciji s kupcima morate ih uvjeriti da se bez toga ne može", zaključio je Blagus.

VIDEO: Pogledajte što o 'Poslovanju na kvadrat' kaže Goran Blagus!

VIDEO: Upoznajte finaliste natječaja 'Poslovanje na kvadrat'!

Pročitajte više o natječaju 'Poslovanje na kvadrat'!

Pratite našu specijal-rubriku 'Poslovanje na kvadrat'!

Tko je Goran Blagus?

Tko je Filip Jelić?

Komentirajte prvi

New Report

Close