Kontejneri preuzeli i rashlađeni brodski teret

Autor: Poslovni.hr , 02. studeni 2010. u 22:00

Dok se klasični brodovi hladnjače sve manje grade, rastu narudžbe brodskih kontejnera za rashlađeni teret i u svijetu ih je već 5,2 milijuna komada

Kad jedan brodar naruči 2000 kontejnera za prijevoz rashlađenih tereta, onda to svakako izazove pozornost. Te je kontejnere od 40 stopa naručila malezijska pomorska kompanija MISC, s isporukom u studenom ove godine, jer je potražnja za prijevozom rashlađenih tereta u kontejnerima u porastu. S kontejnerima za prijevoz rashlađenih tereta događa se slično kao prije četrdesetak godina s klasičnim kontejnerima kad su se u njih počeli ukrcavati tereti koje su prije prevozili brodovi za prijevoz glavnih tereta ili čak brodovi za prijevoz rasutih tereta.

Više u rezalištu nego u gradnji
U to se vrijeme u pomorskim krugovima gledalo na kontejnere s velikom sumnjom, no brodari koji su odmah shvatili da je budućnost pomorskog prijevoza u kontejnerskim brodovima uspjeli su se na vrijeme prilagoditi promjenama. Koliko će kontejneri za prijevoz rashlađenih tereta utjecati na klasične brodove za prijevoz rashlađenih tereta ili “reefer” brodove pokazuju predviđanja po kojima će se broj brodova za prijevoz rashlađenih tereta od 100.000 prostornih stopa i većih s današnjih 780 smanjiti na 450 do 2020. godine. Od 1978. do 1993. godišnje su se gradila 43 broda za prijevoz rashlađenih tereta, što je mnogo, a nakon toga je došlo do ozbiljne stagnacije pa se u posljednjih desetak godina godišnje isporučivalo do šest brodova. Prema posljednjim podacima, do 2013. isporučit će se samo osam takvih brodova, jer više brodova ide u rezalište nego što ih se izgradi. Prošle godine u rezalištu je završilo 37 brodova te vrste, godinu dana prije 41, a ove godine već njih 18. Najbolji pokazatelj krize u području brodova za prijevoz rashlađenih tereta su vozarine koje neprekidno padaju. Primjerice, vozarina za takav brod od 450.000 prostornih stopa iznosila je 2007. 0,71, 2008. 0,67, a 2009. samo 0,42 dolara po prostornoj stopi. Kroz prvih šest mjeseci ove godine vozarina je bila nešto povoljnija pa je iznosila 0,53 dolara po prostornome metru brodskog skladišta, no kako su vozarine u drugoj polovici godine niže, treba očekivati sličnu prosječnu višu vozarinu 2010. u odnosu na godinu prije.

Manji brodovi za prijevoz rashlađenih tereta poput onih od 270.000 prostornih stopa imali su više vozarine po prostornoj stopi, pa je tako vozarina iznosila 0,87 dolara 2007., godinu kasnije 0,85 i 2009. 0,64 dolara po prostornoj stopi. Zbog ponovne dozvole uvoza američke piletine u Rusiju vozarine za tu vrstu tereta su znatno porasle sa 0,33 na oko 0,6 dolara po prostornoj stopi za veće brodove. Postoje optimistična razmišljanja da bi u 2011. vozarina mogla biti iznad 0,8 dolara po prostornoj stopi, no svi se slažu da će se broj brodova za prijevoz rashlađenih tereta i dalje smanjivati, a da će vozarine ovisiti o potražnji za rashlađenim teretima. Prošle godine prevezlo se brodovima čak 20 milijuna tona mesa i 15 milijuna tona ribe. Kad su u pitanju kontejneri za prijevoz rashlađenih tereta, koji se prevoze i na klasičnim brodovima za prijevoz kontejnera (ako se kontejneri mogu spojiti na brodski izvor energije), tada je situacija znatno optimističnija. Danas postoji flota od oko 1,7 milijuna TEU (1 TEU jednako 20 stopa ili 6,1 metar dužine kontejnera) za prijevoz rashlađenih tereta, a ove godine toj floti treba dodati još 70.000 TEU. Drugim riječima, većina rashlađenog tereta prevozi se kontejnerima, a za pet godina 70% rashlađenih tereta prevozit će se na taj način.

Prilagodba luka
Najveći brodar s flotom kontejnerskih brodova za prijevoz rashlađenih tereta je danski Maersk (390.000 TEU). Slijede švicarska kompanija MSC (106.000) i francuska CMA CGM (95.000). Godine 2000. u svijetu je bilo ukupno dva milijuna kontejnera za prijevoz rashlađenih tereta, a osam godina kasnije čak 5,2 milijuna. Posljednje dvije godine broj kontejnera nešto je opao, no predviđa se porast njihova broja i do 10% godišnje. Iako su kontejneri za prijevoz rashlađenog tereta kuplji od klasičnih kontejnera i traže održavanje te sposobnost luka za prihvat takvih kontejnere što svakako utječe na troškove poslovanja, ipak u prijevozu rashlađenih tereta imaju povoljniju budućnost od klasičnih brodova za prijevoz rashlađenih tereta.

Dr. sc. Ivica Tijardović, stručnjak za pomorstvo, autor je knjige ‘Practical Ship Stability’ i brojnih stručnih članaka u svjetskim pomorskim časopisima

Komentirajte prvi

New Report

Close