Finci kupuju naklonost

Autor: Saša Vejnović , 22. srpanj 2008. u 06:30

Iako kupnja dvije rabljene raketne topovnjače nije zapisana ni u jednom planu Ministarstva obrane, u proračunu se vrlo brzo našlo nešto manje od 10 milijuna eura kako bi nekadašnji finski ratni brodovi klase Helsinki uskoro zaplovili pod hrvatskom zastavom.

Istina, brodovi su stari više od 20 godina i finska mornarica ih je otpisala prije koju godinu, no čini se da se ipak radi o vrlo povoljnom poslu za obje strane. Da nije kupila ove brodove, HRM bi uskoro morala uložiti dvadesetak milijuna eura u dodatno opremanje postojećih hrvatskih brodova, pa će ovako zapravo značajno uštedjeti, a premostit će idućih nekoliko godina dok ne stignu prva plovila koja će nastati na temelju studije Brodarskog instituta. Hrvatska će same brodove platiti 8,3 milijuna eura, dakle svaki oko 4,15 milijuna, još oko milijun stajat će bojanje u šibenskom brodogradilištu, a oko sedamsto tisuća eura njihov prijevoz iz Finske. Osim toga, posao uključuje i svojevrstan offset u vidu sonarne opreme koju će Finci isporučiti Hrvatskoj. Samo za usporedbu, susjedna Slovenija je prije tjedan dana potpisala ugovor s Rusijom prema kojem će, u sklopu prebijanja klirinškog duga, dobiti novi brod klase Svetljak. Riječ je o 50 metara dugom brodu koji će Slovence stajati 34 milijuna USD, odnosno oko 22 milijuna eura. Osim toga, Slovenci će doplatiti još 3,2 milijuna eura za naoružanje, osposobljavanje i streljivo, što znači da će ih taj jedan brod zapasti više od 25 milijuna eura. Finci nerijetko ističu da su za svoja dva broda Oulu i Kotka imali i druge ponude, pa im je tako navodno Meksiko za njih nudio i više od 30 milijuna, no odlučili su sklopiti posao s Hrvatskom. Kada se zna da iza ovog posljednjeg ugovora stoji finska tvrtka Patria, jasno je da ta tvrtka ima velike planove u Hrvatskoj. Njihov interes uvelike se oslanja na proizvodnju borbenih oklopnih vozila 8×8 koja se pokreće u brodskom Đuri Đakoviću – Specijalna vozila. Za Hrvatsku će se tamo proizvesti 78 oklopnjaka od ukupno 84 koliko ih je naručeno prošlogodišnjim ugovorom, a očekuje se potpisivanje novog za još 42 vozila. Realno, riječ je o zapravo zanemarivom broju, naročito kada se usporedi s narudžbama nekih drugih zemalja poput Poljske koja je od Finaca naručila 690 vozila. No, Finci planiraju iz Hrvatske krenuti u pohod na neka nova tržišta, za što će iskoristiti prednosti ĐĐ-ovih resursa i veza, a navodno planiraju i neke nove poslove u drugim industrijskim granama. Zbog toga im je važno da im u Hrvatskoj sva vrata budu otvorena i da im se planovi glatko ostvaruju, za što im se isplati žrtvovati dvije stare topovnjače.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Zanima me gdje će se okretati ovaj Slovenski brod? Valjda može i u mjestu!?

New Report

Close