Vidmar: Želimo jaku poziciju na tržištu – tome će pomoći i zajednički knjižarski lanac s Profilom

Autor: Danijela Jozić,VLM , 10. travanj 2012. u 22:00

Bojan Vidmar, direktor Mozaik knjige, čiji je osnivač slovenska Mladinska knjiga Založbe, govori o tome kako su sa Žderićevim Profilom zbog pada prodaje odlučili povezati maloprodaju, dok su izdavačke kuće i dalje neovisne

Krajem ožujka je i službeno, registracijom u sudskom registru, došlo do osnivanja nove tvrtke na knjižarskom tržištu – Profil Mozaik d.o.o. Dva su velika izdavača – Profil grupa u vlasništvu Daniela Žderića, i Mozaik knjiga, čiji je stopostotni osnivač slovenska Mladinska knjiga Založbe, spojila maloprodaju stvorivši najveći knjižarski lanac sa 29 prodajnih mjesta. Iako se taj posao poklopio sa stečajnim postupkom holdinga Zvon Dva (70-postotni vlasnik tvrtke Mladinske knjige Založbe, zbog čega bi ona, a s njom onda i hrvatska tvrtka kći, mogla uskoro biti na bubnju), Bojan Vidmar, direktor Mozaik knjige, kaže da to jedno s drugim nema veze. U intervjuu Poslovnom dnevniku Vidmar pojašnjava kako je došlo do spajanja dviju maloprodaja, ali i o poslovanju same Mozaik knjige.

Na čiju je inicijativu došlo do formiranja nove tvrtke Profil Mozaik?
Inicijativa je bila obostrana. I u Profilu i u Mozaiku procijenili smo da je stanje na tržištu takvo da je zbog pada prodaje jedna od mogućih solucija upravo ovakvo povezivanje. Pritom naše izdavačke kuće ostaju neovisne, ali više neće imati vlastite maloprodaje.

Što ‘fizički’ unosite u novu tvrtku? Što je s trgovinama?
U temeljni kapital smo uplatili novac, a inače prenosimo u novu tvrtku sve što je povezano s maloprodajom, dakle i prodajne prostore. Dobar dio njih je u najmu, koji će biti prenesen na novu tvrtku. Tamo gdje je Mozaik knjiga ili Profil vlasnik objekata, svi će biti dani u najam tvrtki Mozaik Profil. Također u novu tvrtku prelaze zaposlenici iz maloprodaje i prenose se zalihe.

Koliko knjižara u svojem vlasništvu ima Mozaik knjiga?
Imamo 21 knjižaru, od kojih su četiri u našem vlasništvu.

Koliko će ljudi raditi u Mozaik Profilu?
Oko 170 ljudi. Oko pola naših, pola Profilovih.

Posao s Profilom sklapate u vrijeme kad se događa stečaj holdinga Zvon Dva, koji u svojem vlasništvu ima tvrtku Mladinska knjiga Založbe, koja ja pak osnivač Mozaik knjige. To znači da će i Mladinska i Mozaik uskoro biti prodani.
To su dvije potpuno neovisne priče i osnivanje maloprodajne tvrtke s Profilom dogodilo se zbog situacije na tržištu. Menadžment i Mladinske knjige, i Mozaika i Profila žele ostvariti što bolji rezultat, jedino nas to zanima. Mi u Mozaiku nismo opterećeni pitanjima o prodaji vlasničkog udjela.

Slovenski mediji već procjenjuju da je prodajna cijena tvrtke Mladinska knjiga Založbe od 25 do 45 milijuna eura.
To je sve teško reći jer se ne zna koliko će trajati stečaj Zvona kao što će se u tom slučaju događati s Mladinskom knjigom Založbe. Zvon je vlasnik 70 posto dionica te tvrtke, i to ide u stečajnu masu, dok je 30 posto u vlasništvu malih dioničara. Znači, nije kompletna Mladinska u pitanju. Proces može trajati i više od godine dana.

Ali banke su najveći vjerovnici i one će sigurno prodavati dionice.
Procedura će trajati dok banke dođu u poziciju da mogu raspolagati s Mladinskom
knjigom. Proći će vjerojatno barem godinu i pol do dvije. Ali čak i ako pretpostavimo da će vlasnici toga većinskog paketa Mladinske knjige Založbe postati nekoliko banaka ili drugih vjerovnika, ništa nije izvjesno. Pogledajte kako ide prodaja Mercatora.

To je potpuno drukčija priča. Mercator je nacionalno-političko pitanje za Slovence.
Točno, no temeljno je isto: više novih vlasnika mora najprije postići dogovor.

Otkad pregovarate s Profilom? Oni su nam prije mjesec i pol dana tvrdili da ih ne zanima poslovanje Mozaika u Hrvatskoj.
Razgovori o suradnji s Profilom počeli su puno prije, još polovicom prošle godine. Trebalo nam je da izradimo poslovni plan, ne možete preko noći spojiti dvije konkurentne knjižare. Ustanovili smo pritom da smo dosta komplementarni i da neće biti velikih zatvaranja jer se na malo lokacija “duplamo”. U West Gateu ćemo jednu knjižaru morati zatvoriti. I u Splitu imamo malo “gužve”.

Hoćete li otvarati nove knjižare pod brendom Profil Mozaik?
Hoćemo, ali ove godine to nije u planu. Pogotovo jer moramo najprije konsolidirati mrežu.

Dakle, Mozaik knjiga nije na prodaju?
Ne. To nije ni u strategiji. Mladinska knjiga ima tvrtke u Srbiji, BiH i Makedoniji i na tim tržištima uz Sloveniju želimo zadržati jake pozicije. A izdvajanje maloprodaje i nova tvrtka s Profilom će tome pridonijeti.

Kako ćete dijeliti police? Pola – pola?
Nije to tako jednostavno. Već je način prezentacije i izlaganja knjiga kod Profila i Mozaika različit. Za to ćemo naći treći model. U svakom slučaju će biti prostora i za Profilova i Mozaikova izdanja i za puno drugih nakladnika. Potpora poslovanju, softver i način poslovanja u prodajnoj mreži bit će u potpunosti preuzet od Mozaika. Logo će biti Mozaik Profil i sve će knjižare imati taj natpis do kraja godine. Racionalizirat ćemo prodajne površine tako da ćemo se riješiti onih kvadrata koji nisu pozitivni.

Kako je lani poslovao Mozaik? Tijekom 2010. imali ste velik gubitak od 25 milijuna kuna uz prihode od 121 milijuna kuna.
Puno je razloga za taj gubitak, ali temeljni je razlog recesija. Za razliku od nekih drugih mi smo rekli “bobu bob, popu pop” te smo počeli sređivati situaciju. Očistili smo stvar, pokrenuli sanaciju s kojom smo krenuli krajem 2010. te nastavili 2011. godine. Lani smo nažalost još bili u gubitku, ali smo ga uspjeli i više nego prepoloviti, a prihodi su nam lani za nekoliko posto smanjeni. No ni ove godine nećemo doći na nulu, ali nam je cilj približiti se tome. Mogu reći da je 2011. bila preporod za Mozaik knjigu. Bitno je da smo u međuvremenu smanjili broj zaposlenih, za čak 70 ljudi. Kad prebacimo dio zaposlenika u maloprodaju, u Mozaik knjizi ostaje 160 ljudi.

Kako će djelovati simbioza Profila i Mozaika u maloprodaji? Mogu li žestoki konkurenti jedan drugog na kraju ‘pojesti’?
Profil i Mozaik će imati zajedničku knjižarsku mrežu, ali suvlasnici ostaju neovisni. Samo izdvajamo jednu djelatnost.

Koliki vam je udio na tržištu?
Nema kvalitetnih podataka o tome. Imate na tržištu velike i izdavače i knjižare, ali imate i samo izdavače i samo knjižare. Dobavljači tvrtke Profil Mozaik bit će svi hrvatski izdavači koji će željeti surađivati. Primjerice, Mozaik knjiga je dosad radila sa 360 aktivnih izdavača kao dobavljača naše maloprodaje. Jasno da ćemo imati najviše Profilovih i Mozaikovih knjiga, što je i logično.

Što se događa sa Svijetom knjige?
Taj književni klub kao koncept bit će prenesen kao franšiza na novu maloprodajnu mrežu. Tako će se i Svijet knjige pojačati s novim knjižarama.

Je li to zastarjeli koncept?
Ne, osim što već dugo postoji, i to je bitna razlika. To je jedini pravi književni klub u Hrvatskoj i to je jako dobro i za čitatelje i knjige, ali i našu prodaju.

Isplati li se danas izdavati knjige s obzirom na nove tehnologije, e-knjige. Kako vidite tržište za pet do deset godina?
Kao i u svim djelatnostima, tako je i u izdavaštvu puno teže nego prije. Nekad je, od vremena bivšeg sustava do unatrag pet godina, nakladnicima sve išlo uzbrdo. Bilo je to lijepo vrijeme. Konkurencija se razvijala, države su imale volje i snage pomagati knjizi. Otkad je krenula recesija, subvencije su se smanjile i tržište je palo. Knjiga nije kruh i mlijeko. Srećom, nismo prošli kao namještaj ili bijela tehnika. Samo na hrvatskom tržištu nakladnici i knjižari bilježe svake godine pad prodaje knjiga za 15 do 20 posto.

Koliko je ulazak nekih igrača koji nisu imali veze s knjižarskim biznisom, poput Agrokora koji je kupio pa prodao Znanje, i koji su drastično snižavali cijene, čak i novih hitova, urušili tržište?
To je kamenčić koji otežava rad nama tradicionalnim izdavačima i knjižarama. Ali taj koncept jeftinih knjiga u svijetu već dugo postoji. Točno je da se to ovdje lani jako “frontalno” dogodilo, a djelomična uvertira je bila i prije, pogotovo u kombinaciji s novinskim kućama. Nakladnici su ušli u škare, počeli tiskati sve manje količine pojedinog naslova, što u pravilu znači skuplje, i jasno da se tako zarada smanjuje.

Gdje Mozaik tiska knjige? U Sloveniji ili Hrvatskoj?
Svugdje, tamo gdje nam je povoljnije. Jako puno, zapravo većinu knjiga baš u Hrvatskoj, ali i svugdje u svijetu.

Koliko prema vama vrijedi Mozaik knjiga?
Budući da se ne prodaje, ne možemo govoriti o vrijednosti. Inače mogu reći općenito: ako postoji predmet prodaje i tržište, vrijedi koliko je kupac spreman dati. Mi imamo vrijedan brend, ali i položaj na tržištu. Lani smo izradili 150 knjiga, ove ćemo ih godine još i više. Kao nakladnik smo u vrhu skupine najvećih u Hrvatskoj.

Komentirajte prvi

New Report

Close