Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Uz pad proizvodnje, riječne luke potapaju loša infrastruktura i državna politika

Autor: Ante Pavić
12. kolovoz 2014. u 10:20
Podijeli članak —
Foto: Nikola Ćutuk / Pixsell

Luka Osijek zbog smanjenja izvoza opekarskih proizvoda u Bugarsku i Rumunjsku znatno je smanjila…

Hrvatske riječne luke suočavaju se sa sve manjim pretovarom, pa je, primjerice, Luka Vukovar u prvih šest mjeseci ove godine pretovarila 20 posto manje tereta nego u istom lanjskom razdoblju. “Na žalost, u Hrvatskoj se sve manje proizvodi, pa je i manje robe za pretovariti. To je najveći problem naših riječnih luka”, kaže Vlado Grozdanić, predsjednik Zajednice za promet na unutarnjim vodama koja djeluju pri HGK-Županijskoj komori Osijek, čiji su članovi riječne luke, prijevoznici i lučke uprave.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Sve četiri najveće riječne luke u Hrvatskoj – u Osijeku, Slavonskom Brodu, Vukovaru i Sisku – bore se sa zastarjelom infrastrukturom i padom prometa zbog sve manjih proizvodnih kapaciteta države. Usto, suočavaju se i s problemima poput niskog vodostaja koji zna zaustavljati plovidbu većih brodova. “Problem Osijeka, primjerice, plovnost je Drave i tu bi država trebala više učiniti na čišćenju rijeke Drave”, kaže Grozdanić. Zajednica je već zatražila da se dopusti komercijalno vađenje šljunka i pijeska iz rijeka kako bi se njihovo dno pročistilo od nataloženoga pijeska.

Hrvatske riječne luke suočavaju se sa sve manjim pretovarom, pa je, primjerice, Luka Vukovar u prvih šest mjeseci ove godine pretovarila 20 posto manje tereta nego u istom lanjskom razdoblju. “Na žalost, u Hrvatskoj se sve manje proizvodi, pa je i manje robe za pretovariti. To je najveći problem naših riječnih luka”, kaže Vlado Grozdanić, predsjednik Zajednice za promet na unutarnjim vodama koja djeluju pri HGK-Županijskoj komori Osijek, čiji su članovi riječne luke, prijevoznici i lučke uprave.

Sve četiri najveće riječne luke u Hrvatskoj – u Osijeku, Slavonskom Brodu, Vukovaru i Sisku – bore se sa zastarjelom infrastrukturom i padom prometa zbog sve manjih proizvodnih kapaciteta države. Usto, suočavaju se i s problemima poput niskog vodostaja koji zna zaustavljati plovidbu većih brodova. “Problem Osijeka, primjerice, plovnost je Drave i tu bi država trebala više učiniti na čišćenju rijeke Drave”, kaže Grozdanić. Zajednica je već zatražila da se dopusti komercijalno vađenje šljunka i pijeska iz rijeka kako bi se njihovo dno pročistilo od nataloženoga pijeska.

Država je, s druge strane, posljednje dvije godine znatno smanjila novac iz državnoga proračuna namijenjenih održavanju riječnih putova Save, Drave i Dunava. Luka Vukovar prije posljednjeg je rata godišnje pretovarivala 1,2 milijuna tona robe, dok danas pretovaruje tek trećinu. Ipak, u prvih je šest mjeseci ove godine zabilježila dobit. Doduše, zanemarivu od 59 tisuća kuna, ali to je i dalje bolje od gubitka od 70 tisuća kuna u istom razdoblju prošle godine. No, ova je sezona prilično lošija u odnosu na prethodnu. “Prošle godine nismo ni spavali od posla, a danas ima jako malo robe za pretovar”, kaže Grozdanić, koji je radi i u Vupikovoj pretovarnoj luci Vukovar.

Vukovarska luka mnogo ovisi i o kutinskoj Petrokemiji i Končaru, koji preko nje izvoze svoje proizvode. Luka Osijek zbog smanjenja izvoza opekarskih proizvoda u Bugarsku i Rumunjsku znatno je smanjila pretovar robe.

Predstavnici riječnih luka apeliraju na državu da i njima posveti malo pozornosti jer smatraju da su svi veliki razvojni projekti orijentirani isključivo na morske luke. Riječni je promet mnogo manjeg obujma od morskog. Malo ljudi, međutim, naglašava Grozdanić, shvaća koliko je riječni promet jeftiniji od cestovnog i koliko je važan za gospodarstvo neke zemlje.

“Riječni promet je jeftiniji od kamionskog, ali u Hrvatskoj se i dalje protežira cestovni”, naglašava Grozdanić.

Potkraj prošle godine objavljen je master plan nove Luke Sisak na kojem je predstavljeno idejno rješenje infrastrukture. Predviđena je gradnja dvaju bazena – zapadnoga za rasuti teret i drugu robu te jugoistočnog za opasni tekući teret. Ukupni nominalni operativni troškovi izgradnje do 2035. procjenjuju se na 147 milijuna eura. To bi trebalo povećati godišnji kapacitet luke na dva milijuna tona. Sa sličnim se problemima susreću i luke u susjedstvu, poput onih u Mađarskoj ili Srbiji. I dok predstavnici riječnih luka čeznutljivo gledaju na Nizozemsku, gdje riječni plovni putevi funkcioniraju besprijekorno, nadaju se da će im porast turističkih posjeta donijeti rast prihoda.

“Bilježimo veliki rast kruzera na Dunavu, pa će ih ove godine proći oko 280”, objašnjava Grozdanić, nadajući se da će im to olakšati svakodnevni život. 

Autor: Ante Pavić
12. kolovoz 2014. u 10:20
Podijeli članak —
Komentari (3)
Pogledajte sve

državna politika potapa čak i one tvrtke koje nisu niti blizu vode, kako onda ne bi luke

Luke, bilo riječne, bilo morske, jedan su od nedovoljno iskorištenih resursa u hrvatskoj ekonomiji. U japanskoj ekonomiji valorizirao bi se plovni put ne samo do Siska, nego i do Zagreba.

Zanimljiv članak i dobar sugovornik. Dodao bih još da je za izrazito teško stanje u kojima su se našle hrvatske riječne luke u prvom redu zaslužna politika tri ministarstva: ministarstva prometa, ministarstva poljoprivrede i ministarstva gospodarstva.

Ministarstvo poljoprivrede u zadnjih dvadeset godina ne radi ništa efikasno i mjerljivo na masovnoj proizvodnji žitarica koje su, uz krute i tekuće energente, najzastupljenije robe u riječnom prijevozu. U prosjeku se samo u sezoni prijevoza žitarica iz luka u okruženju preveze cca 5 milijuna tona kukuruza prema crnomorskoj luci Constanta u Rumunjskoj, ali ne hrvatskog kukuruza.

Ministarstvo gospodarstva također možemo prozvati za stanje u kojemu se luke i riječni brodari u hrvatskoj nalaze. Višegodišnji pad BDP-a, recesija, pad proizvodnje, nekonkurentnost, doslovno gušenje poduzetništva… Zastarjela oprema i infrastruktura (uz iznimku Luke Vukovar koja se ni po čemu ne razlikuje od luka u Nizozemskoj, Austriji i Njemačkoj) samo su dio problema s kojima se riječne luke susreću.

Ministarstvo prometa, otkako je samostalne Hrvatske, nema prave ljude na ključnim pozicijama koji imaju volje i znanja uhvatiti se u koštac sa problemom zvanim unutrašnja plovidba i pretovar robe u riječnom prijevozu. Prioriteti su im negdje drugdje, kao na primjer na cestovnom prijevozu i infrastrukturi, na saniranju nagomilanih dubioza u željezničkom prijevozu, na izgradnji nepotrebnih mostova i drugim aktivnostima od kojih niti jedna u konačnici ne donosi profit već naprotiv, troši novac iz državne blagajne.

Citirat ću jednog ministra iz Vlade koji je nedavno izjavio da je “država tu da stvori preduvjete za oporavak gospodarstva”. Mi te preduvjete već dugo čekamo a bojim se da ćemo se još načekati jer po pitanju stvaranja istih za poslovanje riječnih luka, brodara unutrašnje plovidbe kao i svih drugih gospodarskih djelatnosti na kraju krajeva potrebna je suradnja više resornih ministarstava. Što će nam luka u Sisku od 150 milijuna Eura ako do nje ne možemo doploviti tjekom cijele godine, ako nemamo što dovesti ili odvesti iz te luke i ako nema hrvatskih riječnih brodara koji bi na tih 500 kilometara plovnog puta plovili?

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close