Svjetske aviokompanije u 2006. imat će gubitke od sedam milijardi dolara

Autor: Daniel Patrik Brčić , 06. lipanj 2006. u 06:30

Očekuje se da će ukupni troškovi avioindustrije za gorivo u ovoj godini porasti za 23 posto, na 112 milijardi dolara

Od napada al-Qa’ide putničkim zrakoplovima na Sjedinjene Države 11. rujna 2001. godine avioprijevoznici su zbog pada broja putnika i sve viših cijena goriva tonuli sve dublje u financijske gubitke. Danas, pet godina kasnije, taj se trend još ne mijenja, a prema jučer objavljenim procjenama Međunarodnog udruženja zračnih prijevoznika (IATA), dugovanja zrakoplovnih kompanija će se nastaviti i u ovoj godini. Naime, zrakoplovne tvrtke diljem svijeta, kako se očekuje, izgubit će ukupno tri milijarde američkih dolara jer visoke cijene goriva nastavljaju pogađati njihovu profitabilnost. Svjetske zrakoplovne kompanije u prošloj godini zabilježile su gubitak od 3,2 milijarde dolara, navodi IATA u svojom priopćenju uoči početka svojega dvodnevnog godišnjeg sastanka. Po procjenama tog međunarodnog udruženja, učinkovitije će korištenje goriva i ostala nastojanja na rezanju troškova podići operativnu dobit zrakoplovne industrije u ovoj godini na sedam milijardi dolara sa u prošloj 2005. godini zabilježenih 4,3 milijardi dolara. Nadalje, očekuje se da će ukupni troškovi avioindustrije za gorivo u ovoj godini porasti za 23 posto ili na 112 milijardi dolara, a IATA te prognoze temelji na procjenama cijene barela nafte od 66 dolara. Također, IATA u svojem priopćenju tvrdi kako će prihodi te industrije, koja ima 261 zrakoplovnu kompaniju iz 136 zemalja, ove godine porasti za 8,5 posto, na 448 milijardi dolara, uz rast putničkog prometa od 6,7 posto. Što se tiče najpogođenije zemlje u recesiji aviotransporta, jasno je da je riječ o Sjednjenim Državama, tamošnjih je šest najvećih avioprijevoznika uspjelo konsolidirari svoje poslovanje, ali uz brojne probleme. Prema pisanju The Wall Street Journala, američke su tvrtke smanjile broj zrakoplova i fokusirale se prije svega na profitabilnost. Time su prestale “ganjati” što veći udio tržišta i počele paziti na financijsku isplativost svakog pojedinog leta i rute putovanja, a i sve više odbijaju letjeti s polupunim zrakoplovima.

Po službenim podacima broj putničkih zrakoplova u SAD-u od 2000. godine pao je za 21 posto, odnosno sa 3469 aviona na 2747 letjelica. Taj potez doveo je do popunjenja zrakoplova u prosjeku od 77,6 posto, a to je najviše još od daleke 1946. godine. Inače, glavni ekonomist američke udruge za podatke u aviotransportu (ATA) tvrdi kako će ovoga ljeta popunjenost zrakoplova biti oko 85 posto, a tako nešto nikada u povijesti avioprijevoza u Sjedinjenim Državama nije zabilježeno. Osim toga, američka avioindustrija polako izlazi iz stečaja, pa je tako početkom 2006. godine UAL izašao iz bankrota, dok istovremeno tvrtke Delta Airlines i Northwest Airlines završavaju restrukturiranje po članku 11. koji ih čuva od kreditora i prisline naplate potraživanja. Kako bilo da bilo, aviokompanijama još samo preostaje nekako ekonomizirati potrošnju goriva pa su tako iz Delte najavili godišnje smanjenje računa za tri milijarde američkih dolara, dok Northwest očekuje manji račun za dvije i pol milijarde. Najdalje u smanjenju troškova poslovanja otišla je kompanija United Airlines koja je u 2005. godini uspjela srezati troškove na gorivu za čak sedam milijardi dolara, što toj tvrtki daje veliku prednost na američkom nebu jer time ne moraju poput ostalih smanjivati broj sjedala. Inače, u razdoblju od 2000. pa do 2005. godine američke aviokompanije su na (pre)skupo gorivo za zrakoplove potrošili više od 35 milijardi dolara, a to je i dovelo avioindustriju na rub propasti. Avioprijevoznici u Sjedinjenim Državama također pate i zbog sve većeg broja niskotarifnih kompanija poput Southwest Airlinesa i(li) JetBlue Airwaysa koje za sve manje novaca voze putnike diljem Amerike, no za razliku od drugih tvrtki koje su ušle u utrku za svakog putnika, United Airlines se odlučio da ne podiže cijene aviokarta već nudi svojim putnicima veće pogodnosti u samom letu: od bolje hrane preko besplatnog pića pa sve do više mjesta za noge.

Japan Airlines ulazi u udrugu avioprijevoznika oneworld

Prema jučer objavljenoj informaciji najveći azijski avioprijevoznik Japan Airlines (JAL) od 2007. godine ulazi u udrugu aviokompanija oneworld koju su utemeljile tvrtke British Airways i American Airlines. Uprava je svoju odluku donijela zbog nekoliko problema sa sigurnošću koji su utjecali na imidž kompanije, a ulaskom u oneworld Japanci se nadaju kako će time povećati broj putnika. Inače, najveći konkurent na japanskom tržištu je All Nippon Airways koji je član Star Alliancea, najveće udruge avioprijevoznika u svijetu, čiji je član i hrvatska Croatia Airlines.

Komentirajte prvi

New Report

Close