Povećanje poreza i cestarina te izbjeglička kriza opasni su scenarij za sektor transporta

Autor: Darko Bičak , 22. prosinac 2016. u 22:01
Foto: Hrvoje Jelavić / Pixsell

Najznačajniji ‘igrači’ na hrvatskom logističko-prijevozničkom tržištu dali su svoje prognoze o kretanjima u njihovu sektoru i otkrili koje konkretne mjere očekuju od Vlade Andreja Plenkovića.

Nadolazeća godina će za gospodarstvo biti izazovna po mnogim stvarima, a možda će najviše zahtjeva za novim prilagodbama biti u sektoru transporta.

Naime, osim najavljenih povećanja poreza, najavljuje se i poskupljenje autocesta, a izvjesno je da ni nafta neće biti jeftinija. Uz sve to, i političke nestabilnosti na Bliskom istoku mogle bi dovesti do nove izbjegličke krize, a situacija nije blistava ni u regiji te diplomatske krize konstantno prijete da prerastu u ozbiljnu političku krizu ili čak carinski rat.

Naravno da takvo stanje, s mogućim suspenzijama zone slobode kretanja i trgovanja te višesatnih i višednevnih čekanja na granici, posebno plaše logističare koje bi takav situacija u svojem najcrnijem scenariju lako mogla dovesti u ozbiljne probleme.

Neispunjena očekivanja

Zbog toga pokušali od nekoliko najznačajnijih igrača na hrvatskom logističko-prijevozničkom tržištu saznati kako oni vide narednu godinu te što očekuju za svoj sektor i, posebice, svoje tvrtke.
Petar Šimić, direktor logističke tvrtke Primacošped, ističe da je izvjesno da će povećanje poreza te najavljeno povećanje cestarina, uz moguću novu izbjegličku krizu u Europi, prouzročiti značajnije probleme cestovnim prijevoznicima.

 

“Sve su to trendovi koje ne možemo izbjeći. Posljedica će biti konsolidacija tržišta, propadanje manjih tvrtki, preuzimanja i spajanja. Neki su procesi već u tijeku. Također, vidimo da su u četiri velike logističke kompanije u posljednja dva mjeseca promijenjeni glavni direktori, što je očiti znak nezadovoljstva dioničara i nemogućnosti da se ispune očekivanja. Vlada može rasteretiti trošak nafte od dijela trošarine, kao što to čini Slovenija.Može dozvoliti uvoz radne snage jer nam nedostaje vozača, a pritom čak ni visina plaće nije ključni problem. Isto tako može smanjiti ili razrijediti broj obaveznih tehničkih i preventivnih pregleda, može ukinuti obvezu plaćanja HRT pristojbe za kamione koji 90 posto vremena niti nisu u Hrvatskoj (međunarodni prijevoznici), i još desetke stvari”, pojašnjava Šimić.
U Ricardu iz Darde smatraju da će svako povećanje troškova, pa tako i ova najavljena, sigurno utjecati na poslovanje, kako njihove tvrtke, tako i kompletnog sektora prijevoza.
“Budući da su godine iskustva iza nas, za ovakve i slične mjere neprekidno se pripremamo i iznalazimo rješenja. Vladin paket mjera podržavamo i doživljavamo kratkoročnim, smatramo da se temelji na znanstvenoj i iskustvenoj podlozi te da je put do ostvarivanja stabilnog gospodarskog rasta i stvaranje povoljnog poslovnog okruženja”, kaže Milan Vrdoljak, direktor Ricarda. U Ricardu očekuju i da će im Vlada pomoći s problemom kroničnog nedostatka radne snage.

Obrazovanje je ključna karika

“Rekao bih, to svakako očekujemo i to prvenstveno kroz odobravanje većih kvota deficitarne radne snage, konkretno profesionalnih vozača i sređivanju evidencija na HZZ. Također, očekujemo od Vlade da temeljem pozitivnih iskustava zemalja članica Europske unije izradi i mjere kao što su povrat dijela trošarina na gorivo i rješavanje visokih nerealnih fiksnih troškova. Dugoročno smatramo nužnim smanjenje administrativnih opterećenjem gospodarstva i usklađen obrazovni sustav s potrebama tržišta rada, gdje će poslodavci, zakonodavstvo i obrazovne institucije postati partneri koji će odlučivati o programu prilagođenom tržištu i upisnim kvotama jer obrazovan čovjek danas mora odgovoriti na potrebe radnog mjesta i to radnog mjesta s novim standardima”, kaže Vrdoljak.
Ivan Perković, predsjednik Uprave Ralu Logistike, također očekuje da bi problemi u narednom razdoblju mogli naškoditi njihovu poslovanju.

“Svako od tih pitanja nama je značajna problematika za koju razrađujemo više različitih scenarija. Između ostaloga, naš angažman u relevantnim udrugama ide u smjeru zajedničkog nastupa s ostalim kompanijama iz naše djelatnosti po pitanju navedenih tema – kao što je primjerice problem minimalne satnice vozača koji se pojavio u nekoliko zemalja EU tijekom 2016. godine. Stalno ističemo kako prijevoznici u 2017. očekuju da ih se konačno prepozna kao važnu gospodarsku granu koja čini 4% BDP-a i koja zaslužuje uvjete poslovanja koji joj jamče kakvu-takvu dugoročnu održivost”, kaže Perković.

U ovoj tvrtki traže od Vlade, prije svega, da u narednom razdoblju poradi na povratu dijela trošarine na naftu od strane države, donošenju zakona o profesionalnim mirovinama kojim bi se definirao status beneficiranog radnog staža vozača u transportu te na općem smanjenju ostalih parafiskalnih nameta i dijela fiskalnih nameta kako bi se održala konkurentnost na europskom tržištu.
Sam Perković je na čelo Ralu logistike zasjeo tek prije desetak dana, iako je u kompaniji na raznim funkcijama proveo posljednje desetljeće.

Ambiciozni planovi

Stoga ističe da se raduje što će, zajedno sa svojim timom, krenuti u ostvarenje poslovnih ciljeva i daljnji profitabilni rast kompanije u razdoblju koje je pred nama.
“Naš primarni fokus je osigurati vrhunsku uslugu našim klijentima u svim segmentima u kojima poslujemo, zatim nastavak etabliranja Ralua kao regionalnog lidera u segmentu logističkih usluga u kontroliranim temperaturnim uvjetima, kao profitabilne kompanije i poželjnog poslodavca na tržištu rada. Također, volio bih naglasiti kako kada govorimo o regiji da ne mislimo samo na Hrvatsku, Srbiju, već i druge susjedne zemlje koje ćemo uklopiti u razvoj naše vizije odnosno širenje poslovanja. Nakon završene inicijalne faze fokus je na razvoj poslovanja i profitabilnost”, kaže Perković.

Dodaje da je vizija kompanije o regionalnom liderstvu do danas u značajnoj mjeri ostvarena, osobito nakon ovogodišnje akvizicije logističko-distributivnog centra u Beogradu koji joj omogućava daljnje brzo širenje logističkog kapaciteta na području 
Srbije.

S centrom u Zagrebu tvrtka je stvorila mogućnost pružanja vrhunske integrirane logističke usluge u području hladnog lanca – transporta, skladištenja, komisioniranja i distribucije na prodajna mjesta u više zemalja jugoistočne Europe.

U ovom trenutku radi povećanog obujma poslovanja kompanije je krenula i u novi val zapošljavanja te povećanja broja transportnih jedinica.
“U ovom je trenutku naše poslovanje većim dijelom vezano za inozemno tržište, odnosno zemlje Europske unije. Međutim, kontinuiranim razvojem skladišno – distributivnih usluga taj se omjer mijenja u smjeru domaćeg tržišta”, navodi novi predsjednik Uprave Ralu logistike Ivan Perković.

Komentirajte prvi

New Report

Close