Bruxelles je signalizirao da je spreman osvetiti se, ako je potrebno

Foto: Winfried Rothermel/DPA/PIXSELL Foto: Winfried Rothermel/DPA/PIXSELL

Trgovinske napetosti između EU-a i SAD-a rasplamsale su se ovaj tjedan nakon što su SAD rekle da razmatraju uvođenje carine u vrijednosti od 11 milijardi dolara za niz proizvoda kao odgovor na “ilegalne subvencije” koje je EU odobrila zrakoplovnoj tvrtki Airbus.

Bruxelles je signalizirao da je spreman osvetiti se, ako je potrebno, prenio je CNBC.

Svjetska trgovinska organizacija, WTO, prošle je godine presudila da su naknade Airbusu uzrokovale "negativne posljedice" za SAD. Odluka je uslijedila nakon dugotrajne borbe između Washingtona i Bruxellesa oko njihovih zrakoplova.

Dionice Airbusa pale su za 2,3% u utorak nakon što su predložene carine. Glasnogovornik tvrtke kazao je kako ne postoji pravni temelj za američko nametanje sankcija te kako je EU poštivala odluke WTO-a.

Kritika Europske komisije

“EU je uvjerena da je razina (američkih) protumjera uvelike pretjerana. Visinu ovlaštene odmazde, koju odobrava WTO, može odrediti samo arbitar koji je imenovan od strane WTO-a”, rekao je glasnogovornik Komisije.

Podsjetimo, u ponedjeljak je Ured predstavnika SAD-a za trgovinu kazao kako će uvesti carinu za EU robu: od zrakoplova do ribe, mliječnih proizvoda pa sve do dvogleda, maslinovog ulja i vina, navodi se u preliminarnom popisu.

U izvješću se navodi kako "se procjenjuje da šteta od subvencija EU-a iznosi 11 milijardi dolara u trgovini svake godine", iako je taj iznos podložan arbitraži u WTO, čiji se rezultat očekuje da ovog ljeta.

“Ovaj slučaj je sporan 14 godina i došlo je vrijeme za djelovanje. Uprava se priprema odmah reagirati kada WTO donese svoj zaključak o vrijednosti američkih protumjera”, izjavio je američki trgovinski predstavnik Robert Lighthizer.

Dupli standardi

Obje su strane sada proglašene krivima za plaćanje milijardi dolara subvencija kako bi stekle prednost u globalnoj proizvodnji zrakoplova.

EU još uvijek čeka od WTO očitovanje o tome kakva su "prava odmazde" nakon što je organizacija otkrila u 2012. da je i američki Boeing primio milijarde dolara ilegalnih subvencija koje su bile na štetu Airbusa. WTO je također u ožujku presudila da SAD nisu u potpunosti ispunile svoju raniju odluku o prestanku svih ilegalnih subvencija Boeingu.

Glasnogovornik Europske komisije također je u utorak izjavio kako je Bruxelles spreman uzvratiti, a da će o pravima i količini odmazde odlučiti arbitar izabran od strane WTO-a.

Opasnost za EU, ali i svijet temeljen na multilaterali

SAD trenutno pregovara s Kinom o trgovinskom sporazumu nakon gotovo godinu dana eskaliranja trgovinskog rata zbog uvođenja carina. Europa bi mogla biti sljedeća u redu.

"Čak i kada završimo sa SAD-om i Kinom, SAD će se okrenuti Europi", rekao je prošli tjedan CNBC-u Laurence Boone, glavni ekonomist OECD-a.

"Dakle, mislim da potkopavanjem multilateralnog sustava temeljenog na pravilima o trgovini, upravo smo ubrizgali veliku dozu neizvjesnosti svijetu”, naveo je.

Stratezi upozoravaju da bi američke carine mogle doći u najgore vrijeme za EU.

"Ovo dolazi u vrijeme kada su narudžbe njemačkih tvornica pale za 4 do 5 posto, a proizvodnja je još uvijek u opasnosti, neki od tih regionalnih proizvodnih indeksa su još uvijek u kontrakciji, tako da ovo dolazi u vrlo osjetljivo vrijeme", rekao je CNBC-u u utorak Luis Costa, direktor CEEMEA FX.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!