Turističko gospodarstvo za smanjenje PDV-a

Domaće kompanije 1.12.2011. 22:00 Poslovni dnevnik

Unatoč tome što je Hrvatska neosporno turistički atraktivna zemlja, investitorima i dalje nismo privlačni

Kao i prethodnih, i ove godine svjedočimo sezonskim varijacijama u rastu i padu zanimanja medija i javnosti za turizam. Ulaskom u zimu interes slabi, sektor zbraja rezultate koji su sukladno očekivanjima uspješni bez obzira na kontekst, odnosno promatramo li fizičke pokazatelje (čemu smo izrazito skloni) ili financijske rezultate.

Međutim, važno je ponoviti da rezultate turističke sezone, neovisno o tome koliko su kvalitetni, moramo promatrati kao prvi korak u stvaranju okruženja za daljnji rast i razvoj u budućnosti. Naime, jedna godina, koliko god bila uspješna, neće riješiti problem nekonkurentnosti niti će ublažiti nedostatak investicija. Nismo postavili ukupnu infrastrukturu kako bismo napravili pomake prema ozbiljnijem širenju sezone. Bez čvrste strategije koja mora uključivati jasan gospodarski, fiskalni i pravni okvir mogući su samo pomaci koje možemo nazvati “kozmetičkim”. Unatoč tome što je Hrvatska neosporno turistički atraktivna zemlja, investitorima i dalje nismo privlačni. Navedene su teme dominirale i programom ovogodišnjega kongresa hotelijera. Naumili smo pridonijeti definiranju strateškog okvira iako smo se bavili i operativnim temama iz domene hotelijerskog poslovanja i povezanih djelatnosti. Imali smo prigodu saslušati iskustva domaćih kolega i stručnjaka kao i kolega iz Francuske, Španjolske i Njemačke te europskog udruženja hotelijera. U dva dana trajanja donijeli smo niz konkretnih zaključaka o gorućim problemima s kojima se suočavamo: Zakonu o radu, ZAMP-u, kategorizaciji i inspekcijskim nadzorima, viznom režimu, privatizaciji, pomorskom dobru, HTZ-u i edukaciji. Svi će zaključci biti ugrađeni u prijedloge mjera koji će se predstaviti javnom sektoru, odnosno Vladi Republike Hrvatske. Valja napomenuti da je svim točkama rasprave dominirao zajednički stav da je potrebno sniziti stopu PDV-a. Naime, ta je promjena nužna jer u usporedbi s mediteranskim zemljama Hrvatska ima najvišu stopu PDV-a u turizmu. U kontekstu Europske unije na dvadesetome smo mjestu po visini stope na smještaj te na dvadeset i petome po visini stope na ugostiteljstvo (od dvadeset osam zemalja).

Nije potrebno spominjati da su iza nas zemlje koje većinom nisu turistički razvijene. U turističkoj konkurentnosti, prema podacima Svjetskoga ekonomskog foruma (SEF), Hrvatska se nalazi na 34. mjestu među 139 zemalja svijeta, međutim po poreznom teretu je na 134. mjestu. Kada imamo na umu ulazak Hrvatske u Europsku uniju, nužno je uspostaviti mehanizme koji će nas učiniti konkurentnijima. Kao što je spomenuto, sektor se bavi rezultatima i pripremama za iduću godinu. Potrebno je upozoriti da prvi signali s tržišta ne daju previše razloga za zadovoljstvo. Ulazak Hrvatske u Europsku uniju pred nas stavlja nove prilike, ali i izazove s kojima se moramo naučiti nositi. Konkurentnost sektora je u ovom kontekstu ključna, a upravo je PDV prvi korak koji moramo napraviti. Čuli smo i informirali se o iskustvima drugih. Mediteranske zemlje, odnosno zemlje čija gospodarstva znatno ovise o turizmu (mi smo u toj grupi među vodećima), to su prepoznale i povukle prave poteze. Ostaje nam nada da smo na dovoljnoj razini zrelosti, ozbiljnosti i spremnosti da učimo na iskustvima drugih, posebno ako su pozitivna. Iskustva i primjeri smanjenja PDV-a rezultirali su povećanjem potrošnje, zaposlenosti i investicija, uz smanjenje sive ekonomije. Model je, dakle, jednostavan, na nama je da ga iskoristimo.

Kristian Šustar, predsjednik Udruge poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske

  1. Ključne riječi
  2. Kristian Šustar
  3. porez na dodanu vrijednost PDV u RH
  4. hrvatska turistička industrija

Samo registrirani korisnici mogu komentirati

Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje!

Prijavi se ovdje!

Povratak na vrh