Tajanstveni milijunaš nagovijestio uzlet brodara

Vodeći domaći privatni investitor otkriva zašto kupuje dionice Atlantske/Shutterstock Vodeći domaći privatni investitor otkriva zašto kupuje dionice Atlantske/Shutterstock

U svom prvom javnom istupu Igor Bilbija pojašnjava motive kupnje 7,54 posto udjela u dubrovačkom brodaru.

Globalni oporavak cijena vozarina za rasute terete doveo je do skoka cijena hrvatskih brodarskih dionica što je među prvima prepoznao i jedan od najznačajnijih domaćih privatnih investitora. Prema podacima sa Zagrebačke burze, tijekom ove godine specijalizirani indeks prometa i pomorstva CROBEXtransport ojačao je za 26,53 posto.

Međutim, kretanje mjerila ne otkriva u punom svjetlu koliko su pojedine brodarske dionice ojačale. Tako je cijena dionice najznačajnijeg domaćeg brodara, dubrovačke Atlantske plovidbe, tijekom ove godine skočila za fantastičnih 148,3 posto.  Uljanik plovidbi vrijednost je povećana za gotovo 23 posto, a Jadroplovu za 77,3 posto.  Direktorica korporativnih analiza Zagrebačke banke Ivana Blašković tumači kak se razlog skoku brodarskih dionica krije u činjenici da svi segmenti rasutih tereta u četvrtom tromjesečju bilježe značajan oporavak, kako na godišnjoj razini tako i u odnosu na treće tromjesečje.

"Baltic Dry indeks je od svog povijesnog dna na 290 bodova  kojeg je dotaknuo 10. veljače ove godine do američkih izbora 8. studenog rastao 214 posto na 911 bodova.  Ovaj rast se prvenstvo pripisuje oporavku kineske potražnje, no od američkih izbora do danas, Baltic Dry indeks je narastao za dodatnih 35 posto i sada se kreće na 1231 bodova", ističe Blašković. Analitičar Erste banke Davor Špoljar dodaje kako brodarske kompanije posluju na globalnom tržištu, te su u velikoj mjeri ovisne o kretanju globalnih vozarina. "S obzirom da je Kina glavni igrač na tržištu roba, promjene u njenom gospodarstvu se reflektiraju u globalnim vozarinama i uz određeni odmak i na rezultate brodarskih kompanija", kaže Špoljar. Ovaj rast prepoznao je privatni investitor Igor Bilbija koji je dioničar Atlantske od 2012., a odnedavno marljivo prikuplja dionice Atlantske plovidbe.

 

38 milijuna

kuna vrijedi Bilbijin, treći po veličini, udjel u Atlantskoj plovidbi

Naime, podaci portala Moje dionice pokazuju kako je od kraja rujna do danas Bilbija dokupio 26.185 dionica čime je učvrstio treću poziciju na listi najvećih dioničara. Radi se o jednom od najznačajnijih investitora na domaćem tržištu kapitala koji je široj javnosti potpuno nepoznat jer se ne želi javno eksponirati. Po struci inženjer građevine koji je radio u nekretninskoj tvrtki Zagrebačke banke Zane, Bilbija se bavi isključivo investiranjem od 2003. U svom prvom javnom istupu ekskluzivno za Poslovni dnevnik Bilbija pojašnjava motive svojih kupnji i što namjerava učiniti u budućnosti sa svojim udjelom u dubrovačkom brodaru koji je narastao na 7,54 posto i vrijedi 38 milijuna kuna.

Oprez u ulaganju
Za sebe kaže kako je konzervativan investitor koji ulaganjima pristupa oprezno i studiozno. Ističe kako ništa ne radi slučajno, a njegova se investicijska strategija djelomično temelji na "contrarian" pristupu, odnosno kupovanju dionica kada im je cijena na dnu. To je i jedan od razloga značajnijeg kupovanja dionica Atlantske plovidbe. "Vjerujem u oporavak dry bulk sektora i smatram kako se neće dogoditi i treće dno u kretanju cijena vozarina", istaknuo je u razgovoru Bilbija. Dodaje kako je dugoročni investitor, a povećanjem udjela želi pomoći kompaniji kako bi unaprijedila svoje upravljanje i transparentnost, a čime bi posredno zaštitio i svoj udjel. Za Atlantsku plovidbu kaže kako je vrlo dobro vođena kompanija koja njeguje konzervativni pristup u poslovanju. To se očituje u činjenici da su u "dobrim godinama" akumulirali imovinu koja im je poslužila da prežive razdoblje niskih vozarina i krize u brodarskom sektoru.

Predsjednik Uprave Atlantske plovidbe Pero Kulaš kaže kako na početku devete godine negativnog ciklusa u dry bulk sektoru može reći da su u kompaniji tijekom posljednjih godina iznimno naporno radili u više smjerova kako bi ovu očekivanu, ali povijesno nezapamćenu dugotrajnu i duboku krizu, uspjeli prebroditi što bezbolnije. "Jedan od najkonkretnijih i najznačajnijih poteza bilo je kontinuirano smanjenje troškova na svim razinama. Atlantska plovidba se svojim operativnim troškovima upravljanja brodovima (OPEX) uvijek tijekom svoje povijesti mogla nositi i mjeriti sa najvećim svjetskim kompanijama. Ovaj put učinjen je dodatni napor i iskorak te se sada, možemo pohvaliti da je naš operativni trošak po brodu daleko bolji od svjetskog prosjeka", kaže Kulaš.

"Kod brodova tipa panamax i supramax Atlantska ima 13 posto niži OPEX u odnosu na mjerilo, dok za brodove tipa handysize taj je rezultat čak preko 22 posto bolji u ostvarenju u odnosu na prosjek", tvrdi Kulaš. Međutim, Igor Bilbija smatra kako kompanija ima prostora da još više unaprijedi transparentnost prema investitorima. U tom kontekstu može pomoći kompaniji prenoseći pozitivna iskustva iz Valamara gdje je također dioničar. Iako je investicijska zajednica zbunjena njegovim povećanjem udjela u Atlantskoj, trgovinski podaci pokazuju kako ovu priču prepoznaje sve više ulagača. Naime, podaci portala Moje dionice pokazuju kako je udjel Bibijinih kupnji u dnevnom prometu posljednjih dana značajno pao. Naime, prije mjesec dana taj je investitor bio zaslužan za više od polovice dnevnog prometa. Podatak za 18. studenog pokazuje da je Bilbija povećao udjel za 155 dionica što je četvrtina volumena tog dana.

Poslovanje brodara
Prema sadašnjim očekivanjima vezanim uz vozarine, temeljem Bloomberg konsenzusa iz listopada ove godine, poslovanje brodara bi u 2017. trebalo biti značajno bolje nego u ovoj godini za segment rasutih tereta, ističe Ivana Blašković. "Tako bi se nakon pada prosječnih vozarina za rasute terete od tridesetak posto u 2015. te daljnjeg pada od oko 10 posto u ovoj godini, iste trebale oporaviti za 30 posto u 2017. godini. No treba napomenuti da bi se i nakon takvog oporavka i dalje nalazile na relativno niskim razinama od oko 6500 do 1000 dolara po danu, ovisno o klasi broda", pojašnjava Blašković. Dodaje kako izgleda da tržišni akteri daju veliku težinu Trumpovim obećanjima da će potaknuti velika infrastrukturna ulaganja koja će sa sobom povući građevinski sektor.
 

Komentari (10)
  • Pero7
    Pero7 17:21 26.11.2016.

    "Baltic Dry indeks BDI
    je od svog povijesnog dna na
    290 bodova
    kojeg je dotaknuo 10. veljače ove godine do američkih izbora 8. studenog rastao 214 posto na 911 bodova. Ovaj rast se prvenstvo pripisuje oporavku kineske potražnje, no od američkih izbora do danas, Baltic Dry indeks je narastao za dodatnih 35 posto i
    sada se kreće na 1231bodova"

  • BearG
    BearG 17:11 26.11.2016.

    daj frenkie nemoj me zezat…paq nije valjda da ti pušiš sve ovo

  • Frankie
    Frankie 12:13 25.11.2016.

    Kolega fahrudine imam stariju verziju gugla pa mi ne izbacuje.Molio bi link.Hvala.

Pogledaj ostale komentare na temu
Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana Pogledaj sve