Strah od klime i krize

Autor: Miho Dobrašin , 30. listopad 2008. u 00:00

Proizvođači skijaške opreme posluju sa znatnim gubicima

Nakon teške prošle godine u kojoj su neuobičajeno visoke temperature u zimskim mjesecima smanjile narudžbe skijaške opreme, te time ugrozile profite vodećih svjetskih proizvođača, niti nadolazeća zima zasad ne pruža razloga za optimizam. Premda je u ovom trenutkwu teško reći hoće li visoke temperature, koje se ponajviše pripisuju globalnom zatopljenju, nanovo pomrsiti planove skijaškoj industriji, zasad nema niti prognoza po pitanju utjecaja globalne financijske krize čije bi prelijevanje na realnu ekonomiju moglo smanjiti potražnju za organiziranim odlascima na skijanje te skijaškom opremom.

Da situacija među vodećim svjetskim proizvođačima nije nimalo ohrabrujuća pokazuju i najave iz samih kompanija. “S obzirom na pogoršanje makroekonomskih pokazatelja u svijetu očekujemo usporavanje prihoda, a prodaja će biti niža nego smo pretpostavljali početkom godine”, izjavio je Roger Talermo, predsjednik Uprave Amer Sportsa jedne od najvećih svjetskih kompanija za proizvodnju skijaške opreme. Finska kompanija, naime, proizvodi brendove Atomic i Salomon, a financijski rezultati već neko vrijeme nisu u skladu sa željama Uprave. Amer Sports je u drugom kvartalu objavio gubitak u visini 11,4 milijuna eura te pad prihoda za oko 8 posto. Drugim riječima prihodi su pali sa 310 na 285 milijuna eura. Premda Amer proizvodi i drugu sportsku opremu, među najproblematičnijim segmentom poslovanja je upravo oprema za zimske sportove. Tako je u drugom tromjesečju prodaja skija u nordijskim zemljama pala 14 posto, a potražnja ubrzano usporava i u Sjedinjenim Državama. Kompanija iz Helsinkija već je smanjila broj zaposlenih sa 6600 na 6300, a do kraja godine očekuje se restrukturiranje poslovanja sa skijaškom opremom.Da je restrukturiranje uzelo maha među proizvođačima skijaške opreme, prvenstveno zbog prošlogodišnjih loših rezultata, dokazuje i slovenski Elan. Naime, nakon što je prošlu godinu Elan završio sa gubitkom od oko 8 milijuna eura smijenjeni su direktori te najavljeno restrukturiranje tvrtke.Vlasnici su shvatili da je sada posljednji trenutak da Elan dobije svježi kapital i da se osigura stabilnost tvrtke. Deset milijuna eura, koliko će iznositi dokapitalizacija, trebalo bi osigurati preživljavanje tvrtke, no za daljnji razvoj Elana potrebno je još novca koji bi se mogao prikupiti u drugom krugu dokapitalizacije. Nakon dokapitalizacije predviđen je sastanak nadzornog odbora na kojem bi se razgovaralo o povezivanju sa Alpinom i Seawayem. Istovremeno radit će se na prodaji pogona u Obrovcu u Hrvatskoj, za koji su već prikupili neke ponude.Istodobno, američki proizvođač Quiksilver, koji bilježi gubitke već peti uzastopni kvartal, namjerava se riješiti francuskog Rossignola. Kupnjom tog proizvođača sportske, posebno skijaške, opreme Quiksilver je 2005. namjeravao ući u novu tržišnu nišu te uz sebe vezati i imidž “zimskog” brenda. No, kao nedavno i kod Salomona, i ovdje su se pojavili problemi.

Očigledno se zamišljeni posao nije odvijao kao što je planirano jer je u financijskom izvješću objavljenom krajem siječnja Quiksilver iznio zabrinjavajuće brojke što je i uzrokovalo kontinuirani pad vrijednosti njihovih dionica. Uz to, obznanjeno je da je angažirana konzultantska kuća JP Morgan kako bi se razmotrile opcije prodaje Rossignola. Još krajem prosinca 2007. Quiksilver je prodao golferski odjel Rossignola jednoj japanskoj kompaniji. Sad je u planu i prodaja odjela za zimske sportove te povratak “korijenima”, tj. proizvodnji opreme za surfanje te obuće. Quiksilver je nedavno potvrdio zaprimanje ponude za Rossignol vrijedne 100 milijuna eura, a potencijalni kupac je tvrtka Chartreuse & Mont Blanc. Većinski vlasnik francuske kompanije je australska investicijska banka Macquarie Group koju vodi nekadašnji čelnik Rossignola Bruno Cercley. On u ovom trenutku nudi iznos dvostruko manji u odnosu na cijenu koju je za Rossignol platio Quiksilver 2005. godine, a to samo potvrđuje da se vodstvu američke kompanije strašno žuri u prodaji.Amerikanci očigledno nisu naučili ništa iz primjera Benettona koji je svojevremeno također pod svoju “kapu” stavio nekoliko skijaških brandova. Vrlo su brzo postali svjesni činjenice da proizvođači odjeće posluju po principima bitno drugačijima od proizvođača specijalizirane sportske opreme. Vidjevši da će tu teško ponoviti uspjeh iz modne industrije, Benetton se brzo povukao iz skijaškog biznisa koji mu nije jamčio visoke prihode.Općenito, cijela se skijaška industrija posljednjih nekoliko godina našla u nezadivnoj situaciji zbog toplih i snijegom škrtih zima. Također, primjetan je i trend iznajmljivanja opreme, a ne kupovanja nove. Očekuje se da će ove sezone prodaja skijaške opreme pasti za čak 30 posto, a to zahtijeva drastično rezanje troškova kod proizvođača. Dakako, u ovom trenutku još nisu točno poznate sve posljedice usporavanja svjetskog gospodarstva te brzo rastuće globalne financijske krize.

Komentirajte prvi

New Report

Close