Može li Apple zaista upropastiti švicarsku industriju satova?

Autor: Ante Pavić , 07. studeni 2014. u 16:50
Reuters

Appleovi satovi prodavat će se po cijeni od oko 349 dolara dok se samo šest posto svih švicarskih satova nalazi u toj cjenovnoj ljestvici.

Švicarska industrija satova već se nekoliko desetljeća suočava s udarcima konkurencije. Prije 40 godina pojavili su se mnogo jeftiniji japanski digitalni satovi na baterije koji su se pokazali točnijima od švicarskih rivala što je rezultiralo zatvaranjem brojnih radionica satova u Švicarskoj, podsjeća CNBC.

Oporavak se kretao polako, a dvije generacije kasnije tradicionalna industrija pod Alpama postavlja novo pitanje: Hoće li novi pametni satovi Applea biti uvod u novo propadanje? Za neke je odgovor na to pitanje je očit, poput Elmara Mocka, jednoga od inovatora Swatcha i osnivača konzultantskog ureda za inovacije Creaholic koji je rekao: "Siguran sam da ovi uređaji predstavljaju jedan novi tržišni segment i da će u srednjoročnom razdoblju vrijediti više nego tradicionalna industrija satova. Ovaj novi segment je fantastična prilika". Prema analizi financijske tvrtke Citi, tržište pametnih satova 2018. godine vrijedit će 10 milijardi dolara. Tim Cook, čelnik Applea, vjeruje da će Appleov sat biti jednako uspješan poput iPoda ili iPhonea te da će redefinirati cijelu kategoriju proizvoda, baš kao što su spomenuti uređaji redefinirali industriju nosača zvuka ili mobitela.

"Spremni smo izrađivati najbolje satove na svijetu. Njihova točnost bit će takva da će odstupati tek 50 milisekundi", kazao je Cook. Apple svoju prijetnju ne podupire samo najavom superiorne funkcionalnosti i tehnologije, iza njegovog pametnog sata krije se još bitniji element u osvajanju tržišta i pobjedi nad rivalima – ogromne financijske rezerve. Tržišna vrijednost kompanije veća je nego cjelokupna švicarska urarska industrija. Osim toga, trendovi se mijenjaju, a navike potrošača se pokušavaju promijeniti u svojem smjeru, što je cilj svakog marketinga. Zato Apple ne računa samo na funkcionalnost nego od svojeg pametnog sata radi i nezaobilazan modni dodatak. Sat je nedavno predstavljen na naslovnici kineskog izdanja modnog časopisa Vogue, a u dućanu Colette izložen je tijekom Pariškog tjedna mode. Apple ni u tom segmentu ne štedi pa je za potrebe uzdizanja sata na modni tron unajmio usluge Angele Ahrendts, bivše izvršne direktorice Burberryja te Marca Newsona, poznatog industrijskog dizajnera.

Iako su švicarski proizvođači zabrinuti, tek nekolicina njih u dolasku Appleovog pametnog sata vidi egzistencijalnu prijetnju. Jedan od razloga nalazi se u tome što većina smatra da nisu u pitanju jednaki proizvodi. Smatraju da će kupci Appleovih satova gledati prije svega funkcionalnost, dok su švicarski satovi ponajviše nakit. Cijene pokazuju da su u pravu oni koji smatraju da je ključna razlika u potrošačkom poimanju ovih proizvoda: Appleovi satovi prodavat će se po cijeni od oko 349 dolara dok se samo šest posto svih švicarskih satova nalazi u toj cjenovnoj ljestvici. Čak 65 satova u Švicarskoj izvozi se po cijeni od 3200 dolara, a krajnji kupac ih kupuje po cijeni većoj od 7000 dolara. "Kada djelujete u sektoru luksuznih proizvoda prodajući mehaničke satove, vi ne prodajete uređaje koje samo mjere  vrijeme. U pitanju je emocija ili životni stil", uvjeren je Patrik Hoffmann, izvršni direktor Ulysse Nardin čiji satovi dostižu cijenu do milijun švicarskih franaka.

I dok većina proizvođača luksuznih satova vjerojatno nema razloga za brigu jer će oni i dalje zadržati svoju klijentelu, razloga za paniku itekako imaju proizvođači satova srednjeg i nižeg ranga ma koliko bili malobrojni. "Sat poput primjerice 5000 dolara vrijednog Rolexa demonstracija je bogatstva njegovog vlasnika i teško da mu pametni satovi u tome mogu konkurirati. Međutim švicarski satovi koji stoje između 200 i 400 dolara dobit će izravnu konkurenciju od pametnih satova", ističe Jon Cox, analitičar Kepler Cheuvreuxa u Zürichu. Dodaje kako ulagači i dalje vole Richemont i Swatch. Ta njegova reakcija podsjetila je na BlackBerryjeve izvršne direktore koji su onomad procijenili da ekran na dodir, kojega je tada uveo iPhone, neće biti konkurencija njihovim klasičnim pametnim mobitelima na tipke.

Takvo podcjenjivanje tehnološke inovacije dovela je do pada dionice kanadskog proizvođača od 90 posto. Proizvođači satova u Švicarskoj smatraju da su njihovi mehanički satovi daleko trajniji od pametnih telefona i da je to jedna od njihovih prednosti. Neki, međutim, smatraju da bi Apple mogao dugoročno pobijediti zbog funkcionalnosti svojeg sata jer su njegove buduće mogućnosti ogromne. Takav sat, smatraju, uza svoje brojne moguće aplikacije i sposobnost da postane dio šireg digitalnog načina života, ograničen je samo maštom  milijuna ljudi koji razvijaju brojne aplikacije i koji već žive od i njihovih izrada za iPhone i iPad.

Zato brojni analitičari općeg smjera smatraju da švicarski proizvođači tradicionalnih mehaničkih satova mogu mirno spavati samo za neko kratko vrijeme, ali da ih dugoročno čeka noćna mora. Pametni satovi mogli bi im u sljedećih 10 godina zauzeti 30 posto današnjeg tržišta te bi korisnici zbog promjene ukusa mogli zaključiti da im se više isplati funkcionalnost, pogotovo kada tehnologija bude neumitno dodatno napredovala.  

Komentari (7)
Pogledajte sve


Pozdrav, jel netko aktivan ovdje an ovom postu da mi pomogne nesto vezano uz Apple "tehnologiju"?
Molim neka se javi mi ovdje ili privatnom porukom. Budem jako zahvalan, jer imam problem sa iPhone-om.
Hvala

Pronasao sam i dijelim sa vama stranicu gdje su sve Apple vijesti[/url] na jednom mjestu 😉 Mozda i Vama zatreba, pa se budete snasli 🙂

Pozdrav, jel netko aktivan ovdje an ovom postu da mi pomogne nesto vezano uz Apple “tehnologiju”?
Molim neka se javi mi ovdje ili privatnom porukom. Budem jako zahvalan, jer imam problem sa iPhone-om.
Hvala

Rucni sat je bezvezni single-function gadget. Vecina mladih ga uopce nema s razlogom – imaju smartphone. Kao sto pise u clanku, svicarski satovi nisu uredjaji s funkcijom vec jednostavno – nakit. Kao takvima, Apple im jednostavno ne moze konkurirati. Kao sto nisu uspjeli ni neki pokusaji ukrasavanja mobitela sa dijamantima i sl.
Rolex i desetak drugih brand-ova ce i dalje ostati stvar prestiza. Ako na ruci imas sat od 100.000 $ nitko ti nece zamjeriti ako telefoniras sa mobitelom od 300$ jer ce se znati koliko si tezak.

Mislim da je ovaj sam konkurencija isto koliko i sat na mobitelu.
Ja licno sumnjam da cu ikad koristiti sat koji treba puniti svako dva dana. Mrsko mi ga je skidati dok se kupam,a ne da ga skidam da se puni. Jos trebam o tome misliti tokom dana hoce li ti se isprazniti sat…
Mozda jedino kad se mogne puniti bezicno 🙂

New Report

Close