Krijumčarenje goriva oštetilo BiH za milijune eura

Autor: Gorden Knezović , 04. prosinac 2007. u 06:30

Dobavljači nafte tvrde da je do sada u BiH prokrijumčareno oko 350.000 tona goriva

Tri najveća dobavljača goriva iz Turske u Bosnu i Hercegovinu ne plaćaju carinu u iznosu od 11 posto, premda ga prodaju po prosječnim, a ne nižim cijenama od drugih dobavljača. BiH s Turskom ima sporazum o slobodnoj trgovini što im je omogućilo da na taj način, varajući državu i kupce, zarađuju milijune eura, navode banjolučke Nezavisne novine pozivajući se na Upravu za indirektno oporezivanje BiH. Dobavljači goriva iz Turske ostvaruju najveću zaradu od drugih uvoznika. Uvoznici goriva iz Turske su Sibex iz Beča u vlasništvu Miće Dangubića, Delta Group iz Londona u vlasništvu Jasminka Umičevića i MTI Commodities limited, registran na Britanskim Djevičanskim otocima u vlasništvu Stevice Jovanovića. On je i predstavnik londonskog Vitola koji je imao višegodišnji poslovni aranžman s Rafinerijom nafte u Bosanskom Brodu za preradu sirove nafte. Iz tog je aranžmana bosanskobrodsko poduzeće izišlo tako da je moralo platiti više desetaka milijuna eura odštete londonskoj tvrtki. Neki od uvoznika i dobavljača nafte i naftnih prerađevina kažu kako je do sada u BiH prokrijumčareno oko 350 tisuća tona goriva na koje nije plaćena carina u iznosu od 11 posto, čime je proračun BiH oštećen za desetke milijuna eura. Krijumčarenje goriva radi se krivotvorenjem certifikata EUR.1 koji su dokaz o porijeklu robe. Vlasnici tog certifikata njime dokazuju da je gorivo porijeklom iz Turske budući da BiH i Turska imaju slobodnu trgovinu o kojoj je 2003. godine potpisan i ugovor. Tako je, uz lažne certifikate EUR.1, gorivo iz Libije prikazivano kao da je iz Turske, čime je izbjegnuto plaćanje pristojbi.

Zbog tog krijumčarenja pošiljke velikih dobavljača goriva bile su mjesecima blokirane, ali to ne bi bilo moguće da uvoznici nemaju potporu “nekoga” iz Uprave za neizravno oporezivanje BiH, navode Nezavisne novine pozivajući se na neimenovani izvor u toj instituciji. U Upravi za neizravno oporezivanje potvrđeno je kako je moguće da i mimo kontrola na carinskim terminalima prođu određene količine goriva s krivotvorenim certifikatima. Sumnjivo je, ali i teško objašnjivo zašto je gorivo iz Turske išlo i preko carinske ispostave u Bosanskoj Gradišci. Kad se to utvrdilo, prekinut je takav uvoz, a pitanje je i zašto gorivo iz Turske ide samo preko Luke Ploče, a ne, recimo, riječnim prijevozom koji je jeftiniji. Nakon pojašnjenja smisla ugovora o slobodnoj trgovini između BiH i Turske, koje je dao direktor Uprave za neizravno oporezivanje BiH Kemal Čaušević u travnju, gorivo iz Turske se na nekim carinskim terminalima carini, a na nekima ne, tvrde BiH uvoznici. Mićo Dangubić kaže da su tisuće tona njegova goriva u Pločama bile blokirane oko tri mjeseca, kako je “izgubio veliki novac, ali da je utvrđeno da nije bilo krivotvorenih dokumemnata”. Direktor Delta Group Goran Bošković kaže kako su kontrole u travnju “namjestili oni kojima je to odgovaralo”. Pojedine carinske ispostave u BiH na različit su način tumačili certifikat EUR.1 za gorivo iz Turske. Jednima je naplaćivana carina od 11 posto, a drugima nije. Predsjednik Udruženja vlasnika benzinskih crpki u RS Vojin Mitrović smatra kako su mjerodavne institucije pronašle način otkrivanja krivotvorenih certifikata EUR 1. U Upravi za neizravno oporezivanje BiH potvrdili su kako je bilo blokade goriva u Luci Ploče namijenjenog uvozu u BiH zbog provjera ispravnosti certifikata, ali da nisu otkrivene krivotvorine. U Upravi za indirektno oporezivanje BiH istaknuli su da je Odjel za kontrolu Službe za carine izvršio naknadnu provjeru za dobavljače među kojima je i Ina te da je za sve nepravilnosti pokrenut postupak naknade naplate uvoznih pristojbi.

Komentirajte prvi

New Report

Close