U očekivanju Olimpijskih igara treba podsjetiti na London i iz pomorske perspektive. Rijekom Temzom od mora na istoku do Londona na zapadu godišnje plovi više od 30.000 trgovačkih brodova i više od 200.000 brodova za druge namjene. Taj kompleksan plovidbeni put zahtijeva dobru organizaciju koja se brine za sigurnost plovidbe. Taj je posao povjeren londonskim lučkim vlastima i njihovu osoblju (oko 350 radnika). Bez pomoći države oni ostvaruju prihode kroz razne pristojbe koje plaćaju korisnici plovidbenog puta. Većina prihoda dolazi od pristojbi za održavanje plovidbenog puta i kroz pristojbe za peljarenje, zajedno gotovo 70 posto, tj. peljarenjem se stvaruje trećina prihoda iz više od 11.000 peljarskih asistencija. London se ne ubraja u megaluke poput Singapura, Hong Konga ili Šangaja u Aziji, tj. Rotterdama i Antwerpena u Europi. Riječ je o manjoj luci u svjetskim razmjerima koja pretovari oko 48 milijuna tona tereta godišnje na više od 70 različitih terminala s oko 9500 brodova, ostvari promet od oko 44 milijuna funti i zaradi oko 7 milijuna funti (podaci se odnose na 2010.).
Kruh pola milijuna Britanaca
Najviše tereta pripada nafti (42%) i kontejnerima (30%). Rijekom Temzom godišnje plovi blizu sedam milijuna putnika, a 750.000 osoba koristi je za odlazak na posao. Plovidba rijekom smanjuje onečišćenje zraka na londonskome području plinovima koje bi ispustili teretni kamioni na oko stotinu tisuća putovanja, jer se mnogi tereti prevoze brodovima rijekom. Zahvaljujući prometu rijekom Temzom oko 46.000 osoba ima stalan posao, a njihovi rezultati rada sudjeluju u ekonomiji Velike Britanije s blizu četiri milijarde funti godišnje. Premda London nije velika luka u globalnim razmjerima, čak nije ni najveća u Velikoj Britaniji, najvažniji je kao svjetski pomorski centar. U njemu je sjedište Međunarodne pomorske organizacije i mnogih organizacija bez kojih pomorstvo u sadašnjem obliku ne bi moglo funkcionirati (Baltic Exchange, Intertanko, Itercargo, International Chamber of Shipping, Institute of Chartered Shipbrokers…). U Londonu se nalaze i brojne financijske institucije koje financiraju brodare, osiguravatelji broda, tereta i odgovornosti brodara, pomorski pravni eksperti i savjetnici, pomorski stručnjaci raznih profila. Zbog skupa života u Londonu neki su brodari (ponajprije kontejnerski, jer je London još uvijek centar za naftu i rasute terete, tj. tekuće i suhe) premjestili svoje predstavnike u druge gradove ili pak u druge države. Japanski je MOL, primjerice, svoj kontejnerski dio premjestio u Rotterdam, hongkonški OOCL u blizini luke Felixtowe, a u Liverpoolu su se stacionirali kontejnerski brodari kao što su Maersk, CMA CGM, CSAV i ZIM. Brodar Atlantic Container Line čak želi sve poslove s kopna u Sjevernoj merici i Europi smjestiti u Liverpoolu. Jedan od najpoznatijih registara brodova, Lloyd’s Register, također namjerava dio svojih poslova iz Londona premjestiti u Southampton, gdje će uspostaviti tijesnu poslovnu suradnju sa sveučilištem.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu