Uskoro natječaj za poticaje: Ponuda vozila nikad bogatija, zloglasni ‘najbrži prst’ otišao je u povijest

Autor: Darko Bičak , 27. travanj 2021. u 09:29
Trenutno je u Hrvatksoj registrirano oko 1500 e-vozila Foto: Dalibor Urukalovic/PIXSELL

Lani je za poticanje e-mobilnosti bilo namijenjeno 45 milijuna kuna, a ove godine to povećano tri puta

Poticaji pri kupovini električnih vozila jedan su od najbitnijih faktora za brojne potencijalne kupce takvih vozila, a od ove godine konačno se mijenja način dodjele te iznos proračuna koji će biti namijenjen kupcima. Novim natječajem koji kreće 1. lipnja 2021. omogućit će se da i fizičke i pravne osobe ostvare kupovinu znatno većeg broja potpuno električnih vozila.

Prošle je godine proračun za nabavu energetski učinkovitijih vozila iznosio 44 milijuna kuna, od čega je 22 milijuna bilo namijenjeno za građane, a 22 milijuna kuna za tvrtke. No, ove je godine za kupovinu potpuno električnih vozila na raspolaganju gotovo tri puta veći iznos, čak 105 milijuna kuna, od čega je 15 milijuna namijenjeno javnim tijelima koja prije kupnje moraju raspisati natječaj, a 90 milijuna kuna namijenjeno je građanima i pravnim osobama.

Zahvaljujući Siniši Kukiću, direktoru Fonda koji je preuzeo funkciju prošle godine te odmah započeo s promjenama, više nećemo svjedočiti „najbržem prstu“ i velikom postotku neiskorištenih sredstava. Upravo je to bio dosadašnji način dodjele poticaja u kojemu bi sva sredstva bila dodijeljena u svega nekoliko minuta, a brojni kupci bi ostali bez svojih sredstava. Kukić je skupio sve relevantne subjekte, pitao ih za mišljenje i osmislio rješenje problema koji se vuče već nekoliko godina.

“Iznimno nam je drago da je novi direktor Fonda Siniša Kukić saslušao naše prijedloge i kompletno presložio natječaj. Ovim promjenama kupovina električnog vozila postaje značajno jednostavnija te potencijalnim kupcima savjetujem da, ako su zainteresirani za kupnju električnog vozila, to naprave ove godine jer vjerujemo da će pojedinačni iznos poticaja padati s obzirom na rast zainteresiranosti. Ove godine je ponuda vozila iznimno velika, u ponudi auto kuća je preko 30 modela pa ako planirate kupiti vozilo, kupite električno, a ne nešto što nećete moći prodati za pet godina“, ističe Hrvoje Prpić, predsjednik udruge Strujni krug.

Prodajni zastupnici će u svibnju morati prijaviti sva prodajna mjesta te dostupne modele električnih vozila koja će moći isporučiti unutar devet mjeseci od obavljene kupnje vozila. S druge strane, građani i pravne osobe će se u lipnju prijavljivati na natječaj isključivo na prodajnim mjesta unutar Republike Hrvatske te će, kako bi dobili poticaje, morati uplatiti predujam za željeno vozilo. Time će se osigurati da velik broj sredstava ponovno ne ostane neiskorišten. Procedura će ove godine biti takva da će prodavatelj unositi osnovne podatke kupaca i ispunjavati obaveznu dokumentaciju, a Fond će nakon toga generirati potvrdu s uputama za plaćanje predujma. Zatim će se automatski napraviti rezervacija sredstava, a uplata predujma morat će biti izvršena u roku od sedam dana. Svi podaci će biti javno objavljeni na stranicama FZOEU, a tamo će biti navedena i sva prodajna mjesta na kojima se električna vozila mogu kupiti.

U slučaju da se vozilo ne dostavi zbog tehničkih poteškoća od strane zastupnika ili ako dokumentacija ne prođe na natječaju, kupci će dobiti povrat sredstava. Iako će prodavači ispunjavati dokumentaciju za kupce, poticaji će se isplaćivati isključivo kupcima pa kupac mora imati kompletan iznos vrijednosti vozila, a poticaji će mu biti isplaćeni tek nakon isporuke i registracije vozila. Kategorije vozila i iznosi poticaja ostaju nepromijenjeni. Za električna vozila M1 i N1 kategorije ili pak vozila na vodik (vozila za prijevoz putnika do najviše 8 sjedala i dostavna vozila do 3,5 tone) osigurano je 70.000 kuna ili do 40 posto vrijednosti vozila, dok je za plug-in hibride osigurano do 40.000 kuna. Za električna vozila L1-L7 kategorije (mopedi, motocikli s dva, tri ili četiri kotača) omogućeno je 20.000 kuna ili do 40 posto vrijednosti vozila. Također, s maksimalno 400.000 kuna sufinanciraju se i vozila kategorije N2, N3, M2, M3 (vozila za prijevoz putnika ili teretna vozila do 5 tona ili više) s električnim, plug-in hibridnim pogonom, pogonom na SPP, UPP ili vodik.

Dok će građani moći kupiti jedno vozilo s poticajima, pravne će osobe moći će dobiti poticaje i na veći broj električnih vozila te iskoristiti do maksimalno 400 tisuća kuna poticaja, a moći će imati najviše dvije prijave po pravnoj osobi. To znači da će pravne osobe moći kupiti samo dva modela vozila, ako žele i više komada istog vozila, uvjet je da se sufinancirana vozila potom zadrže u vlasništvu barem dvije godine nakon kupnje. Kao i prošlih nekoliko godina, poticaje se neće moći dobiti pri kupnji vozila na operativni leasing, već samo na financijski leasing.

Fond će na svojim stranicama objaviti popis svih prodajnih mjesta i svih modela električnih vozila koja se mogu kupiti, ali bez cijena i karakteristika. Popis vozila s cijenama i specifikacijama moguće je pronaći na jednom mjestu na stranicama Udruge vozača električnih vozila Strujni krug koja svojim članovima omogućuje i dodatne velike uštede pri kupovini potpuno električnih vozila. Strujni krug je u partnerstvu s većinom prodajnih zastupnika električnih vozila pa pruža popuste pri kupovini u iznosima od pet do preko 100 tisuća kuna, ovisno o cijeni vozila.

Popust na prosječno električno vozilo za članove Strujnog kruga iznosi između 20 i 40 tisuća kuna pa je još prošle godine velik broj kupaca uz poticaje uštedio i više od 100 tisuća kuna. Udruga Strujni krug svojim članovima omogućava i popuste na obavezno i kasko osiguranje, manju kamatnu stopu pri kupovini na leasing i još niz pogodnosti. Godišnja članarina u udruzi iznosi 200 kn za fizičke te 2000 kn za pravne osobe.

Komentirajte prvi

New Report

Close