Komisija predstavila strategiju jedinstvenog tržišta: Uklanja 10 ključnih prepreka i otvara put rastu MSP-ova

Autor: Poslovni.hr
21. svibanj 2025. u 13:17
Podijeli članak —
Foto: Pexsels/Ilustracija

Europska komisija cilja ukloniti deset najvećih prepreka koje koče poslovanje u EU-u, uključujući složene postupke za otvaranje tvrtki, nepregledna pravila o uslugama, ograničeno priznavanje stručnih kvalifikacija i teritorijalna ograničenja opskrbe koja podižu cijene za potrošače.

Europska komisija danas je predstavila strategiju jedinstvenog tržišta za stvaranje jednostavnijeg, neometanijeg i snažnijeg europskog domaćeg tržišta.

Strategijom se utvrđuju odvažne mjere za smanjenje postojećih prepreka trgovini i ulaganjima unutar EU-a, pomaže MSP-ovima da posluju i prošire svoje aktivnosti te olakšava poslovanje poticanjem digitalizacije.

“U današnjem nesigurnom svijetu prvi partneri Europljana moraju biti sami Europljani. Vrijeme je da europska poduzeća „europeiziraju” prije nego što „internacionaliziraju”.

Današnjom strategijom jedinstveno tržište postaje jednostavnije, neometano i snažnije jer se olakšavaju životi poduzeća i uklanjaju glavne prepreke koje i danas otežavaju trgovinu unutar EU-a. Današnjom strategijom utvrđuju se novi pristup i metoda.

Zajedničkim naporima možemo povećati koristi jedinstvenog tržišta, europskog gospodarskog i socijalnog temelja, za sve”, rekao je Stéphane Séjourné, izvršni potpredsjednik za prosperitet i industrijsku strategiju.

Strategijom se države članice pozivaju da učine sve što je u njihovoj moći kako bi tržište EU-a postalo najbolji izbor za poduzeća, radnike i potrošače.

U današnjem svijetu, obilježenom gospodarskom nestabilnošću i trgovinskim napetostima, tržište EU-a prvi je pokretač naše konkurentnosti. Tržište EU-a povećalo je BDP EU-a za najmanje 3–4 % i otvorilo 3,6 milijuna radnih mjesta od njegova stvaranja. Daljnjim dovršenjem jedinstvenog tržišta udvostručila bi se već ostvarena dobit.

Strategija jedinstvenog tržišta usmjerena je na ključne prioritete, s posebnim naglaskom na uklanjanje deset najštetnijih prepreka koje su identificirala sama poduzeća – tzv. „strašnih deset”.

Riječ je o barijerama koje ozbiljno otežavaju poslovanje i slobodno kretanje unutar EU-a, među kojima su: složeni postupci za osnivanje i vođenje tvrtki, nepregledna i složena pravila EU-a, nedostatak odgovornosti država članica za provedbu propisa, ograničeno priznavanje stručnih kvalifikacija, nedostatak zajedničkih tehničkih standarda, rascjepkana pravila o ambalaži, neispunjavanje zahtjeva za sukladnost proizvoda, različiti i restriktivni nacionalni propisi o pružanju usluga, opterećujuća pravila za upućivanje radnika u niskorizične sektore te neopravdana teritorijalna ograničenja opskrbe koja dovode do viših cijena za potrošače.

To su prepreke koje najviše ometaju slobodno kretanje robe i usluga i otežavaju poduzećima i građanima da u potpunosti iskoriste europsko jedinstveno tržište.

Utvrđeni su na temelju sveobuhvatnih savjetovanja s dionicima. Njihovim uklanjanjem poboljšat će se slobodno kretanje sigurnih proizvoda, prekogranično pružanje usluga te pojednostavnjeni poslovni nastan i poslovanje u cijelom EU-u.

Uvođenje nove dinamike u europski uslužni sektor: usluge čine najveći dio europskog gospodarstva, ali njihova prekogranična trgovina stagnira. Strategija je usmjerena na određene uslužne sektore i njome se predlaže sljedeće:

  • predložiti Zakon o građevinskim uslugama i novi Zakon EU-a o dostavi kako bi se modernizirala pravila i u građevinskom sektoru i u sektoru poštanskih usluga i paketa;
  • olakšati usluge povezane s industrijom, kao što su instalacije, usluge održavanja i popravka;
  • podupirati države članice u oslobađanju reguliranih poslovnih usluga od nepotrebnih propisa.

Svim tim mjerama dopunit će se postojeće inicijative u sektorima energetike, telekomunikacija, prometa i financijskih usluga.

Potpora razvoju i rastu MSP-ova: Kako bi se MSP-ovima pomoglo da u najvećoj mogućoj mjeri iskoriste mogućnosti širenja jedinstvenog tržišta, Komisija uvodi novu definiciju malih poduzeća srednje tržišne kapitalizacije, čime se neke od koristi koje MSP-ovi imaju za ta poduzeća srednje tržišne kapitalizacije proširuju na njih.

Strategijom se predlaže ID MSP-ova, internetski alat za jednostavnu provjeru statusa MSP-ova. Nadalje, mreža izaslanika za MSP-ove promicat će mjere kojima se podupiru i olakšavaju aktivnosti MSP-ova u prekograničnoj trgovini.

Te nove inicijative objavljuju se zajedno s najnovijim godišnjim izvješćem o europskim MSP-ovima, u kojem se ističe očekivani rast dodane vrijednosti i zaposlenosti MSP-ova.

Pojednostavniti postojeća pravila i digitalizaciju učiniti normom:  kao dio obveze Komisije da smanji regulatorno i administrativno opterećenje za poduzeća, Komisija danas objavljuje i četvrti skupni paket pojednostavnjenja za poduzeća.

Mjerama su poduzećima smanjeni godišnji administrativni troškovi u iznosu od 400 milijuna eura. Poduzeća će, među ostalim, moći digitalno podnositi dokumente kako bi ispunila obveze u skladu s određenim usklađenim zakonodavstvom EU-a o proizvodima i davati upute za proizvode u digitalnom obliku, a ne u papirnatom obliku.

Poboljšati zajedničku odgovornost za jedinstveno tržište: kako bi koristi jedinstvenog tržišta postale konkretnije, važno je povećati njegovu zajedničku političku odgovornost s državama članicama. U tu bi svrhu države članice trebale imenovati predstavnika jedinstvenog tržišta na visokoj razini („Sherpa”) koji će nadzirati primjenu pravila jedinstvenog tržišta EU-a.

Države članice potiču se i da spriječe prepreke jedinstvenom tržištu procjenom proporcionalnosti svojih nacrta nacionalnih mjera.

Od svojeg osnutka prije više od 30 godina jedinstveno tržište snažan je katalizator rasta, blagostanja i solidarnosti Europe. S 26 milijuna poduzeća i 450 milijuna potrošača Europa je danas drugo najveće svjetsko tržište s BDP-om od 18 bilijuna eura, što čini 18 % svjetskog gospodarstva.

Novom strategijom jedinstvenog tržišta izravno se odgovara na zahtjev Europskog vijeća, koje je u travnju 2024. pozvalo Komisiju da do lipnja 2025. razvije horizontalnu strategiju jedinstvenog tržišta.

Ministri i ministrice nadležni za konkurentnost ponovno su potvrdili poziv i zatražili od Komisije da predstavi detaljan plan djelovanja s jasnim vremenskim okvirom.

Ti su zahtjevi odražavali slične zaključke izvješća Enrica Lette i Marija Draghija iz 2024., kao i Komisijino Godišnje izvješće o jedinstvenom tržištu i konkurentnosti za 2025., u kojem je istaknuto da je stvaranje istinski integriranog jedinstvenog tržišta ključno za europsku konkurentnost i otpornost, stoji u priopćenju Komisije.

Autor: Poslovni.hr
21. svibanj 2025. u 13:17
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close