Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

U prvom polugodištu tržište leasinga u BiH raslo 32,4 posto

Autor: Milan Šutalo
11. srpanj 2008. u 06:30
Podijeli članak —

Hypo Alpe-Adria Leasing sa 44 posto i dalje je lider na tržištu premda je njegov udio smanjen 10 posto

U prvih šest mjeseci ove godine sedam društava za leasing u BiH sklopilo je 4016 ugovora u vrijednosti 189,4 milijuna eura, što je za 32,4 posto više nego u istom razdoblju prošle godine. U strukturi leasing ugovora dominiraju ugovori o kupnji vozila 38 posto, nekretnina 37 posto, potom slijedi oprema 24 posto, dok na sve ostalo otpada jedan posto. Hypo Alpe-Adria Leasing sa 44 posto i dalje je lider na tržištu leasinga u BiH premda je udio te tvrtke u odnosu na 2007. smanjen za čak 10 posto.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Rast RBA Leasinga
U istom razdoblju za sedam posto porastao je tržišni udio Raiffeisen Leasinga, koji sada iznosi 28 posto. Na trećem je mjestu UniCredit Leasing koji je u odnosu na prošlu godinu zadržao udjel od 11 posto, a na četvrtom Volksbank Leasing sa 10 posto tržišnog udjela. NLB Leasing i novosnovani S-Leasing dijele peto i šesto mjesto s tri posto, dok je mostarski Euroleasing posljednji s udjelom od jedan posto. Tržište leasinga je među najbrže rastućim segmentima financijskog sektora u BiH. Na europskom tržištu leasinga Bosna i Hercegovina pripada skupini CESEE zemalja (Central, Eastern and South Eastern Europe) gdje se prema statistikama bilježi najveći rast leasing poslovanja, što potvrđuju podaci o stalnom rastu broja i vrijednosti leasing ugovora. U 2004. godini vrijednost sklopljenih ugovora o leasingu iznosila je 101 milijun eura, u 2005. godini 181 milijun eura, 2006. godine zaključeno je ugovora u vrijednosti 239 milijuna eura, a krajem prošle godine vrijednost ugovora iznosila je 387 milijuna eura, što je porast u odnosu na prethodnu godinu od čak 62 posto. Leasing kao relativno nov oblik poslovanja u BiH pojavljuje se 2001. s ulaskom inozemnih banaka na tržište BiH. Prva kompanija za leasing na BiH tržištu je Volksbank Leasing, a osnovana je u travnju 2001. godine. Iste godine u kolovozu osniva se Hypo Leasing, koji već sedam godina drži vodeću poziciju na tržištu leasinga u BiH. Zanimljivo je, a ujedno i paradoksalno da je Republika Srpska još prošle godine usvojila Zakon o leasingu premda svih sedam društava za leasing ima sjedište u Federaciji BiH, koja još nije usvojila Zakon o reguliranju tog segmenta financijskog sektora. Uprave svih leasing društava nalaze se u Sarajevu, osim Euroleasinga kojem je sjedište u Mostaru. Glavni problemi s kojima se suočavaju tvrtke za leasing u BiH i koji priječe brži razvoj tržišta posljedica su neprilagođenosti Zakona o cestovnom prijevozu FBiH uvjetima financiranja putem leasinga. No ti bi problemi mogli bi biti riješeni potpunom provedbom projekta CIPS (projekt indentifikacije građana), što bi se moglo dogoditi do početka sljedeće godine, kazao je na konferenciji za novinare u Sarajevu predsjednik Udruženja društva za leasing u BiH Sulejman Hadžić.

U prvih šest mjeseci ove godine sedam društava za leasing u BiH sklopilo je 4016 ugovora u vrijednosti 189,4 milijuna eura, što je za 32,4 posto više nego u istom razdoblju prošle godine. U strukturi leasing ugovora dominiraju ugovori o kupnji vozila 38 posto, nekretnina 37 posto, potom slijedi oprema 24 posto, dok na sve ostalo otpada jedan posto. Hypo Alpe-Adria Leasing sa 44 posto i dalje je lider na tržištu leasinga u BiH premda je udio te tvrtke u odnosu na 2007. smanjen za čak 10 posto.

Rast RBA Leasinga
U istom razdoblju za sedam posto porastao je tržišni udio Raiffeisen Leasinga, koji sada iznosi 28 posto. Na trećem je mjestu UniCredit Leasing koji je u odnosu na prošlu godinu zadržao udjel od 11 posto, a na četvrtom Volksbank Leasing sa 10 posto tržišnog udjela. NLB Leasing i novosnovani S-Leasing dijele peto i šesto mjesto s tri posto, dok je mostarski Euroleasing posljednji s udjelom od jedan posto. Tržište leasinga je među najbrže rastućim segmentima financijskog sektora u BiH. Na europskom tržištu leasinga Bosna i Hercegovina pripada skupini CESEE zemalja (Central, Eastern and South Eastern Europe) gdje se prema statistikama bilježi najveći rast leasing poslovanja, što potvrđuju podaci o stalnom rastu broja i vrijednosti leasing ugovora. U 2004. godini vrijednost sklopljenih ugovora o leasingu iznosila je 101 milijun eura, u 2005. godini 181 milijun eura, 2006. godine zaključeno je ugovora u vrijednosti 239 milijuna eura, a krajem prošle godine vrijednost ugovora iznosila je 387 milijuna eura, što je porast u odnosu na prethodnu godinu od čak 62 posto. Leasing kao relativno nov oblik poslovanja u BiH pojavljuje se 2001. s ulaskom inozemnih banaka na tržište BiH. Prva kompanija za leasing na BiH tržištu je Volksbank Leasing, a osnovana je u travnju 2001. godine. Iste godine u kolovozu osniva se Hypo Leasing, koji već sedam godina drži vodeću poziciju na tržištu leasinga u BiH. Zanimljivo je, a ujedno i paradoksalno da je Republika Srpska još prošle godine usvojila Zakon o leasingu premda svih sedam društava za leasing ima sjedište u Federaciji BiH, koja još nije usvojila Zakon o reguliranju tog segmenta financijskog sektora. Uprave svih leasing društava nalaze se u Sarajevu, osim Euroleasinga kojem je sjedište u Mostaru. Glavni problemi s kojima se suočavaju tvrtke za leasing u BiH i koji priječe brži razvoj tržišta posljedica su neprilagođenosti Zakona o cestovnom prijevozu FBiH uvjetima financiranja putem leasinga. No ti bi problemi mogli bi biti riješeni potpunom provedbom projekta CIPS (projekt indentifikacije građana), što bi se moglo dogoditi do početka sljedeće godine, kazao je na konferenciji za novinare u Sarajevu predsjednik Udruženja društva za leasing u BiH Sulejman Hadžić.




Problemi u zakonima
On pojašnjava kako je problem u tomu što se u prometnim dozvolama dostavnih vozila, kamiona i autobusa, kupljenih na leasing, kao pravni vlasnik upisuje leasing kuća, a ne kupac. To pravi probleme ne samo leasing društvima nego i njihovim klijentima jer nijedan kamion ne može dobiti CEMT dozvolu za međunarodni prijevoz jer ne može biti registriran na leasing kuću. “Dostavnim vozilima Zakon o cestovnom prijevozu FBiH pak propisuje da vlasnik ili njegov zaposlenik mora upravljati vozilom, pa se od leasing kuća često zahtijevaju putni nalozi da bi klijenti mogli upravljati vozilom. Ta apsurdna situacija djelomično je riješena uputom ministarstva prometa i veza Federacije BiH, ali potpuno rješenje stići će s CIPS-om kada će biti uvedena vlasnička knjižica koja će glasiti na leasing kuću, dok će korisnik vozila dobiti prometnu dozvolu s kojom će moći isposlovati dozvolu za upravljanje i međunarodni promet, kažu predstavnici Udruženja leasing društava u BiH. U leasing društvima očekuju rješavanje i drugih problema, prije svega onih koji se tiču lakše i jednostavnije primjene Zakona o PDV-u te harmonizacije propisa kojima se oporezuju nekretnine.

Autor: Milan Šutalo
11. srpanj 2008. u 06:30
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close