‘Nigerijski princ’ više nije u modi, centar internetskih prijevara sada je u Britaniji

Autor: Ana Blašković , 18. listopad 2021. u 07:43
Foto: SHUTTERSTOCK

Razvijena infrastruktura platnih transakcija, slabiji interes regulatora te korištenje engleskog jezika idealno su tlo za procvat online kriminala.

Zaboravite na princa iz Nigerije kojem treba vaša pomoć da dođe do milijunskog nasljedstva. Ili Amerikanca kojem su u inozemstvu sve ukrali, pa mu treba par tisuća dolara da se, jadan, vrati kući. Internetske prijevare evoluirale su na višu razinu: sve više uključuju kupnju osobnih podataka na “dark netu”, vrlo razrađene i uvjerljive priče uz lažne internetske stranice, pa je vrlo teško prepoznati da se radi o prijevari.

Online prijevare u kojima klijenti ostaju bez stotina tisuća eura štednje zapljusnule su Veliku Britaniju ove godine u tolikim razmjerima da je vjerojatnije biti žrtva online prijevare nego bilo kojeg drugog zločina.

Prema pisanju Reutersa, ta je otočna država postala globalni epicentar za takve napade, a tezu potvrđuju i banke kojima se nasamareni klijenti na kraju priče obraćaju tražeći novac natrag.

Fatalna četkica za zube

U slučaju 78-godišnje britanske umirovljenice, ilustrira Reuters, prijevara je počela elektroničkom porukom u kojoj joj je ponuđen popust na – električnu četkicu za zube.

Nekoliko minuta nakon što je unijela broj kartice, stiže joj poziv iz njezine banke da je u pitanju lažna transakcija. Idućeg dana zove ju stanoviti Robert Clayton, zaposlenik britanskog financijskog regulatora, Financial Conduct Authorityja, kako bi ju obavijestio da je ta institucija u potrazi za kriminalcima, no da je njezina štednja ugrožena.

Do tog trenutka sve je bilo lažno: i četkica za zube i odjel za prijevare i Robert Clayton. Sve su to bili dijelovi slagalice kako bi se umirovljenici postupno izvukla životna ušteđevina. I bila je uspješna, u svega nekoliko tjedana ostala je bez oko 200.000 funti.

Velika Britanija, jedno od globalnih središta financijske industrije i predvodnica u inovacijama, postala je i predvodnica u financijskim prijevarama. Stručnjaci koji se bave tim područjem upozoravaju da se na “dark netu” kupuju paketi osobnih podataka potrošača koji su se zbog pandemije u velikom broju okrenuli kupnji putem interneta.

754

milijuna funti ukradeno je u UK-u u prvom polugodištu u online prijevarama

Doda li se na to dobro razvijena infrastruktura brzih plaćanja, činjenica da su takve vrste prijevara još izvan fokusa regulatora i policije i, ne manje važno, da se komunikacija odvija na engleskom kojeg koristi većina globalne populacije, dobiva se idealan miks za globalne prijevare.

U prvih šest mjeseci ove godine u Velikoj Britaniji na takav je način ukradeno oko 754 milijuna funti ili oko milijardu dolara, što je 30 posto više nego u istom razdoblju prošle godine, podaci su UK Financea.

Koliko je strma krivulja trenda ilustrira da je to oko 60 posto više nego 2017., od kada se prikupljaju podaci. Velika Britanija neslavni je predvodnik u prijevarama; iznos prijevara po stanovniku na Otoku triput nadmašuje one u SAD-u u 2020., izračunao je Reuters iz podataka UK Financea i posljednjih dostupnih brojki Federal Trade Commissiona.

Štoviše, Ujedinjeno Kraljevstvo svojevrsni je “laboratorij” u kojem nastaju novi i sve domišljatiji oblici internetskih prijevara.

“Najsofisticiranije prijevare obično započinju u Velikoj Britaniji, potom dvije godine kasnije sele u SAD i tek potom idu u svijet”, kaže Ayelet Biger-Levin iz tvrtke za kibernetičku sigurnost BioCatch koja svoje proizvode prodaje bankama.

“U posljednjih 12 mjeseci vidjeli smo više prijevara nego ijedne godine prije toga. Ubrzalo je i curenje podataka, pa kriminalci lakše dolaze do velike količine osobnih informacija i zloupotrijebiti ih”, dodaje.

‘Obrađuju’ žrtvu i 4 godine

Budući da se klijenti naposljetku obraćaju banci, u najvećoj britanskoj banci Lloydsu kažu da u nekim slučajevima prevaranti komuniciraju sa žrtvom čak tri do četiri godine predstavljajući se kao netko drugi prije nego ih nagovore na lažnu uplatu.

Deena Karia ispričala je Reutersu da je u veljači ostala bez 10.000 funti nakon kupnje naizgled sigurnih obveznica koje je navodno izdala švicarska banka Credit Suisse i čiji su detalji transparentni na stranici MoneySuperMarket.

Pošto je ispunila formular na web stranici i odradila razgovor s njihovim zaposlenikom, Londončanka Karia povratno je nazvala broj da vidi je li ispravan, provjerila je detalje oko obveznice i – uložila. Novinarima je ispričala da ni danas nije sasvim sigurna na koji način joj je novac ukraden, no misli da su prevaranti izradili lažnu stranicu da oponaša MoneySuperMarketovu.

Originalni MoneySuperMarket upozorio je sredinom veljače da lopovi oponašaju njihovu stranicu i lažno se predstavljaju kao njihovi zaposlenici.

U konačnici, njezina banka Barclays, refundirala joj je samo pola izgubljenog iznosa uz argument da je trebala učiniti više na zaštiti. Kako će njezin slučaj završiti neizvjesno je jer se o svemu mora izjasniti financijski ombudsman.

Komentirajte prvi

New Report

Close