Švicarski proizvođač švicarskih noževa Victorinox nastoji zadržati cijene svojih proizvoda u Sjedinjenim Državama pod kontrolom, dok istodobno istražuje nova tržišta i uvodi nove alate kako bi se snašao u okolnostima trgovinskih carina koje je uveo američki predsjednik Donald Trump.
Populariziran u SAD-u među vojnicima koji su nakon Drugog svjetskog rata bili stacionirani u Europi, prepoznatljivi crveno-srebrni višenamjenski alat proizvodi se u tvornici u Ibachu, u središnjoj Švicarskoj.
Ondje se role nehrđajućeg čelika pretvaraju u oštrice koje se zatim bruse keramičkim kamenjem, peku na više od 1000 Celzijevih stupnjeva i konačno oštre.
Victorinox, koji godišnje proizvede oko 10 milijuna švicarskih noževa uz kuhinjske i profesionalne noževe, satove i prtljagu, jedan je od brojnih švicarskih proizvođača zabrinutih zbog rasta troškova poslovanja sa Sjedinjenim Državama.
Trump je u kolovozu uveo carine od 39% na uvoz robe iz Švicarske, kako bi smanjio američki trgovinski deficit s tom zemljom. “Ako carine ostanu na snazi, to je iznimno izazovna situacija”, rekao je izvršni direktor Carl Elsener, čiji je pradjed osnovao tvrtku 1884. godine, dodavši kako bi povećani nameti Victorinox godišnje mogli stajati oko 13 milijuna dolara.
Sjedinjene Države činile su oko 13% od 417 milijuna švicarskih franaka (519 milijuna USD) prodaje Victorinoxa u 2024. godini, a ako 39-postotna carina ostane, svaka isporuka u SAD bit će neisplativa, rekao je Elsener za Reuters.
Victorinox je reagirao slanjem dodatnih količina zaliha u SAD kako bi ojačao inventar te povećanjem učinkovitosti u svojim švicarskim pogonima. Tvrtka također razmatra mogućnost da dio završne obrade i pakiranja obavlja u SAD-u kako bi smanjila troškove u trenutku uvoza.
“Nastojimo smanjiti ovisnost o američkom tržištu tako da se snažnije proširimo na druga tržišta poput Latinske Amerike i Azije”, rekao je Elsener, čija tvrtka ima oko 100 zaposlenika u SAD-u u prodaji, marketingu i logistici.
Poskupljenja u SAD-u
Obiteljski Victorinox nije jedini koji osjeća pritisak. Istraživanje udruženja Swiss Mechanic iz prošlog mjeseca pokazalo je da je 45% švicarskih malih i srednjih proizvodnih poduzeća zabilježilo manji broj narudžbi otkako su uvedene američke carine.
Profitne marže švicarskih tvrtki dodatno su pod pritiskom zbog 12-postotnog jačanja franka prema dolaru ove godine.
Novartis i Roche mogli bi se također naći na udaru ako se carine prošire i na farmaceutski sektor, dok su švicarski proizvođači satova, poput Swatch Grupe (vlasnika Omege), te prehrambeni div Nestlé, koji izvozi Nespresso kapsule, već pogođeni.
“Naš je prioritet očuvati tržišni udio dok je situacija toliko nepredvidiva”, rekao je Elsener i dodao: “Naše ulaganje u SAD trenutačno je usmjereno na izbjegavanje poskupljenja i prihvaćanje gubitaka, to je naša žrtva kako bismo zadržali tržišni udio.”
Victorinox je u veljači i ožujku poslao u SAD dva dodatna 40-stopna kontejnera s oko 200 000 švicarskih noževa te 200 000 kuhinjskih i profesionalnih noževa. Time bi trebao imati dovoljno zaliha u SAD-u do kraja ove godine, a za neke proizvode i do ožujka, te moći zadržati stabilne cijene do 2026.
Proizvodnja izvan Švicarske nije opcija
Victorinox koji povisuje cijene određenih proizvoda ubrzava automatizaciju i programe učinkovitosti u svom pogonu u Ibachu, gdje još uvijek radi 25 članova obitelji.
Tvrtka je razmatrala mogućnost preseljenja dijela proizvodnje u SAD ili drugdje u Europi kako bi umanjila učinak carina, ali se od toga odustalo jer nema dovoljno velik obujam, rekao je Elsener.
Umjesto toga, planira ograničene završne procese u SAD-u poput čišćenja i pakiranja profesionalnih noževa, kako bi se smanjila carinska vrijednost proizvoda.
Ono što ne može učiniti jest proizvoditi svoje noževe izvan Švicarske, jer za oznaku “Swiss Made” najmanje 60% troškova proizvodnje mora nastati u Švicarskoj.
“Proizvodnja švicarskog noža u inozemstvu nije opcija”, naglasio je Elsener, dodavši da brend u potpunosti počiva na švicarskom nasljeđu.
Unatoč svemu, ostaje optimističan. “Preživjeli smo Prvi svjetski rat, Veliku depresiju, Drugi svjetski rat, globalnu ekonomsku krizu i naftnu krizu. Ovo je samo najnoviji izazov za koji sam uvjeren da ćemo ga uspješno prebroditi”, zaključio je.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu