Vrijednost 100 vodećih svjetskih brendova past će za bilijun eura

Autor: Saša Paparella , 22. ožujak 2020. u 22:00
Zrakoplovne kompanije suočavaju s krizom većom od ičega što je dosad viđeno/ SHUTTERSTOCK

Analiza tvrtke Brand Finance, vodeće svjetske neovisne marke savjetovanje o procjeni vrijednosti, ukazuje kako pandemija masovno utječe na poslovne aktivnosti, lanac opskrbe i prihode.

Zbog posljedica epidemije koronavirusa, brendovi najvećih svjetskih kompanija izgubit će na svojoj vrijednosti oko jedan bilijun eura.

Kako pokazuju posljednja analiza tvrtke Brand Finance, vodeće svjetske neovisne marke savjetovanje o procjeni vrijednosti, najteže pogođeni sektori su zrakoplovstvo, obrana, maloprodaja, industrija zabave i turizam.

Izbijanje SARS-a 2003., koji je zarazio preko 8000 ljudi i ubio njih 774, koštalo je globalnu ekonomiju oko 50 milijardi eura.

Od 18. ožujka 2020. u svijetu je zabilježeno 218.663 slučajeva i 8943 smrti od koronavirusa. Globalno širenje bilo je brzo, a 146 zemalja je sada prijavilo barem jedan slučaj.

Boeing traži 60 milijardi eura

Brand Finance procijenio je utjecaj epidemije koronavirusa na temelju učinka izbijanja na vrijednost poduzeća na dan 18. ožujka 2020. u usporedbi s učinkom 1. siječnja 2020.

Na temelju tog utjecaja na poslovnu vrijednost procjenjuju vjerojatni utjecaj na vrijednost robne marke za svaki sektor. Svaki je sektor klasificiran u tri kategorije na temelju težine gubitaka iz poslovne vrijednosti koji su primijećeni za taj sektor u razdoblju između 1. siječnja 2020. i 18. ožujka 2020.

200

milijardi eura hitne pomoći zatražila je globalna zrakoplovna industrija, a glavne aviokompanija prizemljile su većinu svoje flote

Globalna zrakoplovna industrija zatražila je do 200 milijardi eura hitne pomoći, a Boeing 60 milijardi eura potpore.

Međunarodno udruženje za zračni promet (IATA) priopćilo je da će većini avioprijevoznika ponestati novca u roku od dva mjeseca kao rezultat zatvaranja granica koje vlade naređuju zbog sprečavanja izbijanja koronavirusa.

Veliki broj glavnih zrakoplovnih kompanija prizemljio je većinu svoje flote i najavio planove otpuštanja tisuća ljudi, jer se sada suočavaju s krizom većom od ičega što je ikada ranije viđeno u aviokompaniji.

Prema analizi financija robne marke od početka godine, Airbus je porastao za 15 posto (na 13 milijardi eura), a Safran za sedam posto  (na šest milijardi eura).

Na dobre rezultate utjecali su povećani proračuni za obranu i sve veći zahtjevi zračnih prijevoznika, no taj je rast sada preokrenut.

Luksuzna roba stradala zbog Kine

David Haigh, izvršni direktor Brand Finance, kaže: “Pandemija COVID-a 19 sada je glavna globalna zdravstvena prijetnja i njezin utjecaj na globalna tržišta je vrlo stvaran. Širom svijeta, koronavirus masovno utječe na poslovne aktivnosti, lanac opskrbe i prihode, znatno više nego  li SARS.

Učinci će se osjetiti već u 2021. Međutim, neće svi propadati.  Neki će se brendovi dobro snaći u epidemiji: Amazon, Netflix, WhatsApp, Skype, BBC i zdravstvena kompanija Bupa sve su više u porastu”.

13

posto smanjit će se vrijednost 100 najvrjednijih europskih kompanija, trenutno vrijednih 1,163.937 milijuna eura

Brand Finance objavio je izvješće Europe 100 popis najboljih, najvrjednijih i najjačih europskih robnih marki. S trenutnom vrijednošću od 1,163.937 milijuna eura, procjenjuje se da će tih 100 marki zbog utjecaja koronavirusa smanjiti vrijednost za 13 posto.

Izvještaj je trebao biti predstavljen prošli tjedan na glavnom okupljanju kreativnih industrija na kontinentu, Advertising Week Europe, koji je odgođen zbog epidemije.

Od 1. siječnja 2020. rast vrijednosti europskih marki bio je sporiji nego prethodnih godina i iznosio je pet posto i dosegao je 1135 milijardi eura.

Prošlogodišnji trgovinski rat i brige o globalnoj ekonomiji otežali su rast velikih izvoznika – posebno automobila, koji su imali sporiji rast u odnosu na prethodne godine. Njemačku izvrsnost treba pohvaliti, jer među prvih 10 marki u Europi dominiraju njemački automobili Mercedes ( porast od 13 posto, na 58 milijardi eura), BMW ( porast od pet posto, na 37 milijardi eura), VW ( porast od 13 posto, na 40 milijardi eura) i Porsche (porast na 21 posto, na 31 milijardu eura).

Automobilska industrija čini gotovo 20 posto ukupne vrijednosti brendova, a ove godine porasla je za 10 posto. To je jedna od ključnih industrija koja je pomogla da se europski brendovi uspješno suoče s novim izazovima i mogućnostima.

Već treću godinu zaredom, Mercedes-Benz brand je najvrjednija automobilska marka na svijetu.

Njemačka marka snažno ulaže u istraživanje i razvoj i bila je korak ispred u iščekivanju novih trendova, posebno električnih i autonomnih vozila.

Međutim, unatoč svojoj snazi, Mercedes i njegova matična tvrtka Daimler već su pogođeni koronavirusom. Iako je  potražnja sve veća, Daimler je zaustavio svu proizvodnju.

Ako se socijalna i ekonomska ograničenja ukinu u narednih nekoliko mjeseci, narudžbe mogu samo biti odgođene a dugoročni utjecaj  malih ali dugoročnih odgoda mogu proizvesti dugoročni šok u sektoru koji je već u problemu zbog  poremećaja, trgovinskih ratova i usporavanja potražnje u Kini.

Hrana na kućnom pragu

Elizabeth Petra, direktorica Advertising Week Europe, rekla je: “u ovom se izvještaju nalazi mnoštvo različitih brendova koji su postali pojam u kućanstvima širom Europe.

Mnoge od ovih tvrtki su poslovni divovi koji su se generacijama etablirali na globalnoj sceni, dok su druge u posljednjim desetljećima brzo rasle kao odgovor na promjenjive potrebe potrošača. Svi su ovi brendovi izgrađeni napornim radom i kreativnošću tijekom mnogih godina, stavljajući se u jaku poziciju za konsolidaciju svog mjesta i vodeći put kroz neizvjesna vremena. “

20

posto ukupne vrijednosti brendova čini automobilska industrija, koja je pomogla da se europski brendovi uspješno suoče s izazovima

I brendovi luksuzne odjeće snažno su nazočni u Europe 100 – sve su velike luksuzne marke odjeće ove godine porasle u vrijednosti. Gucci, Louis Vuitton, Lancôme i Chanel postigli su značajan rast vrijednosti robne marke usprkos usporavanju potražnje u Kini i općenito slabljenju rasta prošle godine.

Međutim, luksuzna industrija također sada trpi snažne udarce zbog epidemije koronavirusa, jer je važan kupac bilo tržište Kine, gdje je epidemija započela u provinciji Wuhan u prosincu 2019. Budući da zdravstvena epidemija prisiljava prodavnice da se zatvore, prodaja luksuzne robe prva pada.

David Haigh, predsjednik Uprave Brand Finance, rekao je: “stvarnost je da mnoge luksuzne marke neće postići svoje ciljeve za 2020. zbog neviđenih izazova epidemije koronavirusa. Nadam se da će iznajmljivači prostora u kojima se one prodaju pokazati dodatnu fleksibilnost prema zakupcima”.

Pogođen je i sport. Veliki svjetski događaji u sportskom kalendaru su odgođeni ili otkazani, pri čemu su organizatori teška srca donijeli odluke o pauziranju svih utakmica Premier lige, odredili novi datum za Londonski maraton, otkazali Grand Prix Bahreina, obustavili NBA sezonu, odgodili sve PGA Tour golf susrete. Ragbi utakmice Šest nacija, kao i Olimpijske igre u Tokiju, također su u opasnosti.

Te mjere imaju ogroman učinak ne samo na ogromne mase gledatelja, sportskih entuzijasta, sportaša i trenerske zajednice, već i na sponzorstva, trgovce na malo i tržište robe, već i na ugovore o oglašavanju i promotivnim aktivnostima za vrijeme tako važnih sportskih događaja.

Oni brendovi koji nude rješenja za rad u kući ili na udaljenom mjestu odmah su primijetili potražnju. Zoom, koji olakšava virtualne sastanke, preplavljen je prijavama jer je izbijanje koronavirusa potaknulo zatvaranje ureda i otkazivanje sastanaka.

Poslovni seminari, sveučilišni tečajevi, pa čak i dječje igrališta, svi su se izmakli na internet jer su ljudi širom svijeta usvojili stvarnost socijalne distanciranja, samoizolacije ili karantene.

Veliki porast potražnje za njihovim uslugama bilježe aplikacije za dostavu hrane Deliveroo i UberEats, koje nude mogućnost ostavljanja hrane na kućnom pragu, kako bi se izbjegao kontakt između kupca i dostavljača.

Izbijanje epidemije utjecalo je i na filmsku industriju, pa je tako Disney odgodio premijeru remakea filma Mulan, kao i Novih mutanata, dijela  franšize X-Men.

I Hollywood također osjeća učinke pandemije jer je premijera 25. filma o Jamesu Bondu Nema vremena za umiranje odgođena do 25. studenog. Kinoblagajne će biti teško pogođene učinkom zatvaranja kina širom svijeta. Učinci društvenog distanciranja se očituju i u sve većem broju ljudi koji kod kuće gledaju televiziju ili streaming platforme, no Netflix je objavio da  obustavlja proizvodnju na serijama i filmovima u SAD-u i Kanadi.

Komentirajte prvi

New Report

Close