Sve su češći požari litij-ionskih baterija: Problem je što nema sporog gorenja, sve eksplodira

Autor: Poslovni.hr , 12. ožujak 2023. u 10:25
Foto: Miroslav Lelas/PIXSELL/Ilustracija

Litij-ionske baterije, koje se nalaze u mnogim popularnim potrošačkim proizvodima, ponovno su pod povećalom nakon velikog prošlotjednog požara u New Yorku, za koji se vjeruje da ga je izazvala baterija koja je pokretala električni skuter.

Najmanje sedmero ljudi ozlijeđeno je u požaru u Bronxu koji je zahtijevao intervenciju 200 vatrogasaca. Dužnosnici vjeruju da je incident krenuo iz litij-ionske baterije skutera pronađene na krovu stambene zgrade. Vatrogasna postrojba grada New Yorka intervenirala je 2022. godine u više od 200 požara električnih skutera i električnih bicikala, što je rezultiralo sa šest smrtnih slučajeva, piše CNN.

“Kod svih ovih požara, odnosno litij-ionskih požara, ne radi se o sporom gorenju, nema male vatre, nego sve doslovno eksplodira. Radi se o golemom požaru odmah na početku, koji je vrlo teško ugasiti, pa je posebno opasan”, rekla je novinarima vatrogasna zapovjednica Laura Kavanagh.

Sumnja se da je i stambeni požar početkom ovog tjedna u Carlsbadu u Kaliforniji uzrokovala litijska baterija e-skutera. U utorak se pojavio alarmantni video jednog kanadskog kućevlasnika kako trči niz stepenice i gleda bateriju svog električnog bicikla kako eksplodira u plamenu. Požar u stambenoj zgradi u Massachusettsu u veljači također je pod istragom zbog sličnih sumnji.

Ovakvi incidenti postaju sve češći iz više razloga. Kao prvo, litij-ionske baterije sada se nalaze u brojnim potrošačkim proizvodima, napajaju prijenosna računala, kamere, mobitele i još mnogo toga. To omogućuje kompanijama da uguraju sate trajanja baterije u sve tanje uređaje. Ali kombinacija proizvođačkih problema, zlouporabe i starenja baterija može povećati rizik kod baterija koje koriste zapaljive materijale.

Baterije su općenito sigurne

“Litijeve baterije općenito su sigurne i malo je vjerojatno da će se pokvariti, ali samo dok nema kvarova i baterije nisu oštećene ili loše korištene. Što nas više baterije okružuje, to će biti više incidenata”, rekao je Steve Kerber, potpredsjednik i direktor Istraživačkog instituta za sigurnost od požara (FSRI).

Američka Savezna uprava za zrakoplovstvo zabranila je 2020. predaju neinstaliranih litij-ionskih metalnih baterija u prtljazi i naglasila da takve baterije moraju ostati s putnikom u ručnoj prtljazi, ako to odobri zrakoplovna kompanija i ako imaju između 101 i 160 vatsati. “Incidente s dimom i požare koji uključuju litijske baterije mogu zaustaviti posada i putnici u kabini zrakoplova”, rekla je FAA.

Unatoč zabrinutostima, litij-ionske baterije i dalje prevladavaju u mnogim najpopularnijim uređajima. Neke tehnološke kompanije ističu njihove sposobnosti bržeg punjenja, duljeg trajanja i korištenja veće snage iz lakših pakiranja.

Nisu sve baterije iste

Ali nisu sve litijeve baterije iste.

Dylan Khoo, analitičar iz tehnološke obavještajne tvrtke ABI Research, rekao je da električni bicikli i skuteri koriste baterije koje mogu biti oko 50 puta veće od onih u mobitelu. “Dakle, kad se požar dogodi, mnogo je opasnije”, rekao je Khoo.

Sve litij-ionske baterije koriste zapaljive materijale, a incidenti poput onog u Bronxu vjerojatno su rezultat “toplinskog bijega”, lančane reakcije koja može dovesti do požara ili katastrofalne eksplozije, ističe Khoo.

“Ovaj proces može biti potaknut pregrijavanjem baterije, probijanjem ili električnim kvarom poput kratkog spoja. U slučajevima kada spontano dođe do požara tijekom punjenja, razlog je vjerojatno pogreška u proizvodnji”, rekao je Khoo.

Prema Kerberu, broj požara temeljenih na litij-ionskim baterijama rapidno raste, kako u Sjedinjenim Američkim Državama, tako i na međunarodnoj razini, osobito kada su u pitanju e-bicikli i e-skuteri, zbog porasta kupnje tih proizvoda tijekom pandemije.

“Nakon što se covid pojavio, upotreba skutera dramatično je porasla, posebno u mjestima poput New Yorka, zbog dostave. Ljudi su ih počeli pretjerano puniti, a neki su proizvođači imali slabiju kontrolu kvalitete baterijskih sustava. Kvalitetni proizvođači nemaju problema. To će se nastaviti događati sve dok ne budu postojali propisi o kvaliteti ovih uređaja”, rekao je Kerber.

“Aparat za gašenje požara nije učinkovit”

Kerber preporučuje ljudima da kupuju električne bicikle i skutere s certifikatom od renomiranih trgovaca; internetska tržišta često otežavaju kupcima da saznaju odakle proizvodi zapravo dolaze. Ako dođe do požara, savjetovao je ljudima da se evakuiraju i odmah nazovu hitnu službe, umjesto da ga pokušavaju sami ugasiti.

“Vatra se širi nevjerojatno brzo i aparat za gašenje požara nije učinkovit”, rekao je Kerber.

Stručnjaci upozoravaju sve korisnike koji imaju litij-ionsku bateriju da se pridržavaju smjernica za pravilno punjenje i korištenje baterije. Prema istraživačima sa Sveučilišta u Michiganu, bilo koji uređaj s ovom vrstom baterije treba puniti i čuvati na hladnom i suhom mjestu, a ne ostaviti da se puni predugo ili dok spavate – preporuka je vjerojatno u suprotnosti s onim kako potrošači rukuju svojim uređajima.

“Više temperature mogu ubrzati degradaciju gotovo svake komponente baterije i mogu dovesti do značajnih sigurnosnih rizika, uključujući požar ili eksploziju. Ako je prijenosno računalo ili mobitel primjetno vruć dok se puni, isključite ga. Smanjite i izlaganje niskim temperaturama, posebno tijekom punjenja”, napominju istraživači.

Baterije treba redovito pregledavati

Baterije također treba redovito pregledavati kako biste se uvjerili da nema pukotina, izbočenja ili curenja. Isto tako korisnici bi uvijek trebali koristiti punjač koji su dobili s uređajem ili koristiti punjač renomiranog dobavljača. Prilikom punjenja električnog skutera ili bicikla, Kerber je rekao da se nikad smije blokirati požarni izlaz.

Iako su neke kemijske komponente baterija sigurnije od drugih, još smo nekoliko godina udaljeni od prihvaćanja bolje i sigurnije litij-ionske alternative, smatra Sridhar Srinivasan, direktor kompanije za istraživanje tržišta Gartner.

Na primjer, LFP (litij-željezo-fosfat) baterije ne pregrijavaju se toliko kao druge vrste litij-ionskih baterija. Očekuje se da će buduće tehnologije baterija u razvoju, kao što su natrij-ionske ili čvrste baterije, također riješiti neke od sigurnosnih problema litij-ionskih baterija, prenosi Index.

Komentirajte prvi

New Report

Close