Slovenija neće osnovati novu zrakoplovnu
 kompaniju

Autor: Poslovni dnevnik , 17. prosinac 2019. u 22:00
Foto: Getty Images

Nakon propasti Adria Airwaysa slovenskoj vladi bi još jedna državna tvrtka bila prerizična.

Male su mogućnosti da se nakon stečaja slovenske zrakoplovne kompanije Adria Airways prije dva i pol mjeseca krene u osnivanje nove aviokompanije u kojoj bi država bila djelomični vlasnik, izjavio je Marjan Šarec, predsjednik slovenske vlade.

Nacionalnog zračnog prijevoznika država je prije više od tri godine prodala njemačkom fondu 4K Invest iz Münchena koji je obećavao restrukturiranja, ali je Adria Airways ove jeseni proglasila stečaj s, kako se procjenjuje, 60-ak milijuna eura preostalih financijskih obveza i bez značajnije imovine, pri čemu je bez posla ostalo više od 600 zaposlenih.

Počela prodaja imovine

Kombinacije o osnivanju nove aviokompanije u kojoj bi država imala manjinski udio razmatrala se preko državne “loše banke” DUTB, za što se prema neslužbenim informacijama zalagao Zdravko Počivalšek, ministar za gospodarstvo, ali je premijer Šarec novinarima izjavio da su šanse za to vrlo male zbog potencijalnih rizika budući da bi prema neslužbenim informacijam takva aviokompanija prvih godina poslovala s predviđenim gubitkom od 20-ak milijuna eura.

 

20 milijuna

eura bio je predviđeni godišnji gubitak nove aviokompanije

Da osnivanjem nove zrakoplovne kompanije neće biti lako postalo je jasno još sredinom listopada. Naime, nakon propasti Adria Airwaysa slovenska vlada namjeravala je pronaći partnera s kojim će pokrenuti novog nacionalnog zračnog prijevoznika. Međutim, zrakoplovni kompanija Lufthansa dva puta je odbacila ideju slovenske države da zajedno osnuju novu tvrtku za zračni prijevoz. Zajednička tvrtka ne bi se isplatila njemačkoj kompaniji, najvećem europskom prijevozniku, pisale su u listopadu Finance, a iz Lufthanse su i nekoliko tjedana ranije rekli slovenskom ministru gospodarstva Zdravku Počivalšeku da ih ne zanima sudjelovanje u vlasništvu nove zrakoplovne tvrtke.

U međuvremenu, počela je prodaja imovine Adria Airwaysa. Sredinom studenoga slovenski mediji su objavili da su trojica među najbogatijim Slovencima zainteresirani su za kupovinu imovine propale zrakoplovne kompanije.

Janezu Pustatičniku, stečajnom upravitelju Adrije, javilo se pet ponđača među kojima su Joc Pečečnik, vlasnik kompanije Elektronček, koja proizvodi automate za igru na sreću, Ivo Boscarol, vlasnik Pipistrela, proizvođača lakih zrakoplova iz Ajdovščine i “kralj banana” Izet Rastoder. Pečečnik je tada potvrdio medijima da je dao ponudu zajedno s partnerima iz inozemstva. “Istina je da smo u igri sa stranim partnerima koji poznaju ovaj posao”, rekao Pečečnik dodajući da su zainteresirani za kupnju poslovne cjeline, dozvole za letenje, članstva u Međunarodnom udruženju za zračni promet (IATA) i slotova, Također, želi zadržati ime Adria Airways.

Kompanija Pipistrel potvrdila je da je poslala ponudu s iskazanim zanimanjem za kupovinu školu letenja Adria Airwaysa u cjelini, uključujući svu imovinu, robnu marku i certifikate škole. Školovanje pilota žele nastaviti na Brniku, a možda i u Mariboru, rekao je Ivo Boscarol, direktor Pipistrela, za agenciju STA. Škola za pilote prodaje se kao zasebna jedinica.

 

U travnju otkazali kupovinu 15 Suhoja

Da priča s Adrijom u vlasništvu njemačkog fonda neće dobro završiti moglo se naslutiti još u travnju ove godine. Zrakoplovna kompanija tada je otkazala najavljeni ugovor o nabavi zrakoplova Suhoj. Adrija je u studenom prošle godine potpisala pismo namjere s ruskom kompanijom Sukhoi Civil Aircraft Company za isporuku 15 zrakoplova SSJ100 u sklopu dugoročnog najma. “Iako je taj tip zrakoplova i dalje vrlo atraktivan, Adria Airways nije se uspjela dogovoriti i zaključiti ugovorne klauzule s ruskom stranom”, rekli su u travnju iz slovenske kompanije.

Nakon kupnje Pipistrelova zrakoplovna akademija preselila bi se na Brnik, a dijelom i u Maribor, jer je tamošnja zračna luka pogodna za obuku, kako početnu, tako i kasniju obuku na većim zrakoplovima.

Došli su novi prijevoznici

Izet Rastoder, koji se obogatio uvozom banana, a sada ulaže u nekretnine i druge tvrtke, rekao je za TV Slovenija da ga zanima Adrijin AOC certifikat, koji je kompaniji omogućavao obavljanje zračnog prometa u komercijalne svrhe.

Premijer Šarec je ocijenio da je u međuvremenu, otkad je Adrija čije su linije predstavljale više od polovice prometa na ljubljanskom aerodromu otišla u stečaj, dosta stranih kompanija nadomjestilo izgubljene linije i destinacije zanimljive za slovenske putnike.

Komentirajte prvi

New Report

Close