Sankcije nisu prepreka, europske tvrtke u deset najvećih kupaca ruskih goriva

Autor: Ana Blašković , 27. lipanj 2023. u 22:00
Gunvol i Vitol, obje europske kompanije, potvrđuju da su redoviti ruski kupci/Shutterstock

50 kompanija kupilo je naftnih derivata u vrijednosti 16 milijardi dolara do svibnja.

Više od godinu dana nakon najave da će drastično smanjiti poslovanje s Moskvom, dva najveća svjetska neovisna trgovca energijom iz Europe, Vitol i Gunvor i dalje su ključni kupci rafinirane nafte iz Rusije.

Analiza carinskih deklaracija podnesenih ruskoj carini u prva četiri mjeseca ove godine pokazuje da su obje tvrtke sa sjedištima u Europi bile u deset najvećih kupaca rafiniranih proizvoda, poput benzina i dizela, otkriva FT.

Švicarski Gunvor bio je osmi najveći kupac po vrijednosti s prevezenih milijun tona naftnih derivata u vrijednosti od oko 540 milijuna dolara. Vitol, čiji menadžment uglavnom sjedi u Londonu i Ženevi, bio je deseti najveći kupac, s oko 600.000 tona u vrijednosti od oko 400 milijuna dolara, otkrivaju podaci.

540

milijuna dolara vrijednog ruskog goriva kupio je švicarski Gunvor

Reputacijski rizik
Obje tvrtke potvrdile su FT-u da su redoviti kupci ruskih rafiniranih goriva, no osporavaju točnost podataka. Zapadne sankcije ne brane trgovanje ruskim rafiniranim gorivima. Washington čak potiče trgovinu s namjerom da se ograniče prekidi u opskrbi pod uvjetom da se trgovci pridržavaju limitiranja cijene koju Moskva ostvaruje za rafinirana goriva.

Međutim, izazov poštivanja cijena u kombinaciji s reputacijskim rizikom u Europi zbog nastavka poslovanja s Rusijom, za mnoge europske trgovce pokazao se prevelikom preprekom pa su mnogi, poput BP-a i Shella u potpunosti prekinuli veze s Rusijom, piše FT.

Konzultant za sirovine Jean-François Lambert rekao je se postavlja pitanje zašto su trgovci i dalje zainteresirani održavati te veze. “Ako to više nije materijalni dio u njihovom poslovanju, čemu preuzimati reputacijski rizik?”, pita se Lambert.

Carinske deklaracije izvoznika jedan su od posljednjih preostalih alata za analizu ruskih trgovinskih tokova nakon što je Moskva prošle godine prestala objavljivati ​​svoju agregiranu carinsku statistiku.

Deklaracije bacaju svjetlo na poteze za kojima su posegnuli međunarodni trgovci ne bi li ostali u lukrativnom tržištu rafiniranih proizvoda. Ruska carinska statistika otkriva da je 50 kompanija izvezlo 16 milijardi dolara rafinirane nafte iz Rusije u prva četiri mjeseca ove godine.

Prevelika prepreka

Cjenovni limit i reputacijski rizik, za mnoge europske trgovce pokazao se prevelikom preprekom za uvoza ruske nafte.

Pod ruskom kontrolom
Gunvor ističe da njihova evidencija pokazuje da je kupio nešto više od 700.000 tona u tom razdoblju u vrijednosti od oko 330 milijuna dolara, dok iz Vitola kažu da se deklaracije ne podudaraju s njihovim internim brojkama, odbivši dati vlastite podatke.

Ponovili su raniji komentar izvršnog direktora Russella Hardyja iz ožujka da se trguje s “manje od 100.000 barela dnevno” sugerirajući maksimalno 1,5 milijuna tona tijekom četiri mjeseca.

Ostalih osam najvećih kupaca kombinacija su kompanija pod ruskom kontrolom i nedavno osnovanih subjekata u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Hong Kongu ili Singapuru. Na vrhu ljestvice je Litasco, ogranak ruskog Lukoila, koji je lani preselio većinu operacija iz Ženeve u Dubai i protrgovao više od tri milijarde dolara rafiniranih goriva od siječnja do travnja.

Drugi najveći, Bellatrix Energy Limited, osnovan je u Hong Kongu 2020. Litasco i Bellatrix nisu odgovorili na zahtjeve za komentar.

Komentirajte prvi

New Report

Close