SAD i Kina pokreću ekonomski rat s Europom putem sankcija. Kako se možemo oduprijeti?

Autor: Jonathan Hackenbroich , 22. listopad 2020. u 07:11
Foto: Pixabay

Čak i kritičari Sjevernog toka moraju se suočiti s činjenicom da je ovo samo jedan primjer korištenja ekonomske ucjene iz Washingtona.

Tko god da pobijedi na izborima 3. studenog, Trumpova politika ‘Amerika na prvom mjestu’ ostavit će nemirnu ostavštinu za Europu.

Trump ili Biden, SAD će nastaviti međunarodnu trgovinu i ekonomske sankcije nastaviti koristiti kao oružje radi postizanja vlastitih političkih ciljeva ili napretka američkih kompanija – a Kina je upravo počela koristiti ekonomsku ucjenu za pojačavanje globalne dominacije.

Sankcije SAD-a, jednom usmjerene na teroriste ili osobe iz “nemirnih država”, uključujući Iran i Sjevernu Koreju, sad su usmjerene na europske tvrtke i državne dužnosnike.

Sankcije i ovisnost

Kao primjer uzmite gradonačelnika Franka Krachta. On nikad nije pretpostavljao da će ga se smatrati teroristom ili diktatorom. Sigurno ne radi toga što je na funkciji gradonačelnika u njemačkom pomorskom gradiću Sassnitzu, niti radi toga što je odgovoran za gradsku luku na Baltičkom moru.

Sad je suočen sa sankcijama dvostranačke koalicije u Kongresu SAD-a, a ona se protivi produbljivanju ekonomskih veza s Rusijom i europskoj ovisnosti koju takav projekt navodno predstavlja. Sankcije prijete i lokalnim tvrtkama, ako nastave raditi na Sjevernom toku 2 Njemačko – Ruskog cjevovoda. Luka u Sassnitzu, koja snažno ovisi o projektu, možda neće preživjeti nepovoljne ekonomske okolnosti.

Brojni tvrde da je Sjeverni tok 2 loš projekt ili se otvoreno suprotstavljaju njegovoj gradnji. Možda imaju dobre razloge za takav stav. Ali, čak i kritičari Sjevernog toka vjerojatno neće podržati vanteritorijalne prijetnje državnim dužnosnicima ili tvrtkama, osobito iz zemlje koja tvrdi da je blizak partner Europe.

Pa čak i kritičari Sjevernog toka moraju se suočiti s činjenicom da je ovo samo jedan primjer korištenja ekonomske ucjene iz Washingtona.

U rujnu je Trumpova administracija nametnula mjere protiv glavne tužiteljice Međunarodnog kriminalnog suda (ICC), Fatou Bensoude te joj onemogućila pristup bilo kojem bankovnom računu ili kreditnoj kartici – iz jednostavnog razloga što je istraživala navodne ratne zločine SAD-a.

Tako se dugotrajna rasprava o subvencijama za zrakoplovstvo intenzivirala prošle godine kad je Washington nametnuo tarife od 7 milijardi dolara na europski uvoz – nauštrb vinara i proizvođača sira i maslinovog ulja iz Francuske, Italije i Španjolske.

Ono što je zabrinjavajuće je činjenica da SAD nije usamljen u takvom ponašanju. Kina je isto tako koristila prijetnju trgovačkim sankcijama na njemački izvoz automobila, kao način za jačanje položaja Huaweija u izgradnji 5G infrastrukture zemlje. Isto je tako u travnju prijetila i ograničavanjem dostave medicinskih proizvoda u Nizozemsku, kako bi ih natjerala da promijene ime vlastitog ureda u Tajvanu office.

Takvo ponašanje zemalja, uključujući i Kanadu i Australiju, koje se nisu “dobro ponašale” po mišljenju Pekinga, pokazuje da bi Kina uskoro mogla poduzeti i oštrije mjere kako bi europsku politiku natjerala na suradnju.

Za poslovanje europskih tvrtki, slika je još gora. Nadzor izvoza od strane Kine i SAD-a mogao bi se koristiti za nadzor trgovanja Europe s nepovezanim trećim zemljama. Pravila za ponovni izvoz znače da tvrtke sa sjedištem u Europi moraju zahtijevati odobrenje Pekinga ili Washingtona za izvoz svojih proizvoda na specifična tržišta.

Ova ograničenja izvoza europskih proizvoda mogu se primijeniti jer mali broj proizvoda u lancu opskrbe originalno dolazi iz tih zemalja.

Mogućnosti Europe, u slučaju ovakvog vanteritorijalnog pritiska, poprilično su ograničene. Međutim, postoji način za pojačavanje vlastitog oružja.

Ovisnost o dolaru

Europljani bi mogli utjecati da Europska izvozna banka (EEB) omogući trgovanja koja financijske sankcije SAD-a pokušavaju ograničiti. Ključna uloga američkog dolara i financijski sustav SAD-a za trgovanje i projiciranje financija znači da su tvrtke i institucije EU često ranjive, čak i kad nisu izravno uključene u EU-US trgovanje.

Ovo bi zemljama članicama EU dalo značajnu prednost i značilo bi da su one, u slučaju bilo kakvog prijepora sa SAD-om ili Kinom, “prevelike za sankcije”. To bi oslobodilo i Europu od njene ovisnosti o dolaru i moglo omogućiti trgovanje s drugim zemljama, kao što je Rusija, što bi za posljedicu imalo neprijateljstvo Pekinga i Washingtona.

Digitalna valuta mogla bi Europi dati veću slobodu u srednjem razdoblju i smanjiti ovisnost o financijskom sustavu SAD-a. Prateći vodstvo Kine, koja razvija vrlo naprednu digitalnu valutu koja će dovesti transakcijske partnere u njenu mrežu plaćanja, Europska središnja banka (ECB) mogla bi uspostaviti vlastitu platnu infrastrukturu za digitalni euro.

Ovo bi smanjilo opasnost od sveobuhvatnog otkrivanja podataka o transakcijama i povećalo suverenitet Europe u infrastrukturi plaćanja. Isto tako je i vrijeme da Europljani shvate stvarni financijski utjecaj ekonomske agresije Kine i SAD-a.

Redovita izvješća EU mogu pokaza cijenu i nedostatke nametnute europskim kompanijama i analizirati točan postotak europskog udjela na tržištu koji je izgubljen u korist globalnih konkurenata, kao što je Kina, što je posljedica jednostranih sankcija.

Europa bi tada mogla nametnuti naknade za kineske ili kompanije iz SAD-a na europskom tržištu te na taj način ispraviti poremećaj na tržištu.

Stvarnost je da, u pojačano podijeljenom svijetu, Europa više ne može stajati po strani dok treće zemlje agresivno nameću pravila, proganjaju njene zemlje članice i potkopavaju vodeće osobe međunarodnih organizacija, kao što je ICC.

U tim okolnostima, EU i sve njene zemlje članice, trebaju se pripremiti za razvoj novih i potencijalno snažnijih, mogućnosti za obranu vlastitog tržišta.

Komentirajte prvi

New Report

Close