Radna snaga u razvijenim zemljama rapidno se smanjuje. U Europi se predviđa da će za dva desetljeća biti 25 posto manje radne snage, dok je u Sjedinjenim Državama “genzovaca” tri milijuna manje nego milenijalaca. Očekuje se da će generacija Alfa biti još manja. Do 2034. godine 80 posto radne snage u razvijenim gospodarstvima činit će milenijalci, generacija Z i prva generacija Alfa koja će postati punoljetna.
U takvim okolnostima smanjenoga “bazena” talenata višegeneracijska radna snaga postat će ključna za budućnost. Demografske promjene na poslu nisu nove; poslovni lideri uvijek su morali nalaziti ravnotežu između dočekivanja svježih, mladih talenata i njegovanja iskusnih profesionalaca. Ono što je sada drukčije nego prije – prvi put u povijesti, pet generacija – svaka s jedinstvenim tehnološkim i formativnim iskustvima – rade rame uz rame.
Dobna razlika današnje radne snage nikada nije bila veća, dok iskustva koja karakteriziraju svaku generaciju nikada nisu bila toliko različita. Također, danas više nije neuobičajeno da se mladi ljudi do svoje 30. godine svojim idejama i energijom probiju u vrh poslovne scene. U
Hrvatskoj, kao i svijetu, otkrivamo tko su mladi ljudi širom globusa čije su ideje osvojile tržišta i svojim doprinosom zajednici iz koje potječu izazvali pozornost javnosti.
S bakinom limunadom osvojila Ameriku
Mikaila Ulmer (rođ. 2004.) američka je poduzetnica koja je u Austinu i Teksasu pokrenula posao s limunadom koja se probila u više od 1500 trgovina, a priča je krenula – ispred kuće. Ulmer je prodavala limunadu inspiriranu receptom svoje prabake iz 1940-ih, s medom lokalnih pčelara i sjemenkama lana. Ubrzo su je otkrili lokalni mediji, u razvoj biznisa uključili su se i roditelji, da bi joj nastup na ABC-u donio i prvih 600 tisuća dolara donacija.
Misija je ukloniti elektronički otpad
Još u djetinjstvu voljela sam rastavljati pokvarene stvari, otkrivati znanost u njima i popravljati ih. Tako sam dobila inspiraciju da postanem inženjerka, ali i da se posvetim održivijem smanjenju otpada. Tako je korijene svog poslovnog uspjeha opisala Britanka Megan Hale koja je zatim osnovala Team Repair, s misijom da riješi problem nedostatka poznavanja STEM vještina, koji britanske tvrtke košta 1,5 milijardi funti godišnje, te krizu elektroničkog otpada – svake godine baci se 60 mil. tona elektronike.
Pokrenuo platformu za pomoć starijima
Kad je fintech tvrtka Wise 2022. objavila listu “20 under 20” najperspektivnijih osnivača tvrtki u Europi, jedini Šveđanin koji se na njoj našao bio je Elis Hodzic, tada 20-godišnji student poslovne administracije koji je s još dvoje kolega osnovao HappyLife, platformu na kojoj starije osobe mogu rezervirati razne usluge, poput pomoći s kućanskim poslovima, jednostavne IT podrške ili društva tijekom posjeta zdravstvenoj ustanovi. Mladi stariji od 18 godina, s druge strane, dobivaju priliku raditi na nečemu smislenom i pritom zaraditi nešto novca.
Izumili robote za slaganje građevnih blokova
Chen Yuanpei bio je 2024. jedan od osnivača pekinške tvrtke PsiBot specijalizirane za razvoj modela umjetne inteligencije za robote. Tvrtka se hvali da njihova tehnologija može omogućiti više robotskih ruku da izvode složene pokrete poput slaganja građevnih blokova. Prošle godine PsiBot je prikupio neobjavljeni iznos financiranja od GL Ventures i Lanchi Ventures. Chen ima diplomu prvostupnika inženjerstva s Južnokineskog tehnološkog sveučilišta i bio je gostujući znanstvenik na Sveučilištu u Pekingu i Sveučilištu Stanford, gdje ga je savjetovao pionir umjetne inteligencije Fei-Fei Li.
Lansirao zero-waste kozmetički brend
Miguel García-Rubio ima 22 godine, a prije više od tri godine s bratom Pablom i sestrom Cecilijom osnovao je tvrtku Naturalmood, čiji je sada izvršni direktor. Tvrtka je specijalizirana za organske proizvode usmjerene na kozmetiku i osobnu higijenu, kao i za sredstva za čišćenje i osvježivače zraka. Cilj je potaknuti održivu potrošnju nudeći tržištu ekološki prihvatljive alternative. Naturalmood ima trgovinu bez otpada i prodaje proizvode u rasutom stanju, koje također nudi kao poslovnu priliku trećim stranama.
Povezala Gen Z i globalne brendove
Erifili Gounari osnovala je The Z Link, globalnu kreativnu agenciju za marketinšku strategiju usmjerenu na generaciju Z, društvene medije, istraživanje tržišta i produkciju sadržaja. Sa svojim timom od više od 20 mladih marketinških stručnjaka i kreatora pomogla je brendovima kao što su IKEA, Deloitte, Pepsi, Hearst, UN… Suradnjom s UN-om i Deloitteom razvijen je globalni tim u deset zemalja, a Gounari je osnovala i popularni Gen Z Club koji je narastao na više od 18 tisuća članova i koristi se za istraživanje tržišta i aktivaciju brendova.
Osmislio revolucionarni model dostave
Tilak Mehta imao je samo 13 godina i pohađao je osmi razred kad je s ujakom Ghanshyamom Parekhom 2018. osnovao kurirsku tvrtku Papers’n’Parcels (PNP). Uspjeh u tako mladoj dobi zapanjio je sve, privukavši i značajnu medijsku pozornost. Ukratko, njegova ideja usluge dostave istoga dana u potpunosti je promijenila sektor logistike u Mumbaiju, indijskomu velegradu koji s predgrađima ima gotovo 20 milijuna stanovnika.
Simulate je redefinirao budućnost prehrane
Bena Pasternaka, rođenog Australca, zovu i tehnološkim čudom od djeteta. S 15 godina stvorio je viralne mobilne aplikacije koje su privukle pozornost ulagača iz Silicijske doline. Sa 17 godina napustio je srednju školu i preselio se u New York kako bi se usredotočio na svoje startupe.
Njegova tvrtka Simulate redefinira budućnost prehrane kroz biljne alternative mesu. Startup vrijedan više od 50 milijuna dolara privukao je zanimanje velikih ulagača, a Benova priča česta je inspiracija predavača koji govore o najmlađim svjetskim CEO-ima koji vode brzorastuće tehnološke i prehrambene startupe.