Švedski Northvolt otišao u stečaj: Težak udarac europskim ambicijama u industriji električnih vozila

Autor: Tanja Ivančić , 12. ožujak 2025. u 11:33
Foto:Nortvolth

Propast tvrtke vrijedne 10 milijardi dolara, švedski div urušio se pod teretom od 8 milijardi dolara.

Švedski proizvođač baterijskih ćelija Northvolt u srijedu je službeno proglasio stečaj, čime je zapečaćena sudbina jednog od najvećih industrijskih projekata u novijoj povijesti Švedske. Ovaj slom označava kraj europske nade u stvaranje domaćeg konkurenta azijskim divovima u strateškoj industriji baterija za električna vozila.

Northvolt je, unatoč pokušaju spašavanja kroz američku zaštitu od vjerovnika prošlog studenog, bio primoran priznati poraz.

“Tvrtka nije uspjela osigurati potrebne financijske uvjete za nastavak poslovanja u sadašnjem obliku”, objavila je u priopćenju kompanija koja zapošljava više od 5000 ljudi. Krajem siječnja dug Northvolta premašio je 8 milijardi američkih dolara, raspoređenih na devet pravnih subjekata uključenih u stečajni postupak prema ‘Poglavlju 11’, pokazuju dokumenti, prenosi Reuters.

Sada će sudski imenovani povjerenik voditi stečajni postupak, što uključuje prodaju imovine i podmirenje obveza u najvećoj mogućoj mjeri.

“Poput mnogih tvrtki u industirji baterija, Northvolt se u proteklim mjesecima suočio s nizom uzastopnih izazova koji su oslabili njegovu financijsku poziciju, uključujući rastuće troškove kapitala, geopolitičku nestabilnost, poremećaje u opskrbnom lancu i promjene u tržišnoj potražnji”, priopćili su iz Northvolta, prenosi CNBC.

Od europskog pionira do financijskog kraha

Ambiciozni švedski startup od osnivanja 2016. godine privukao je više od 10 milijardi dolara ulaganja, uključujući velike udjele Volkswagena (21posto) i Goldman Sachsa (19 posto). Među vjerovnicima su i privatni i javni ulagači. No, tvrtka je zapala u ozbiljne poteškoće zbog nemogućnosti povećanja proizvodnje u svom glavnom pogonu na sjeveru Švedske.

Niz udaraca za Northvolt uključivao je propali ‘zeleni kredit’ od 5 milijardi dolara namijenjen ekspanziji pogona, te otkazivanje ključnog ugovora s BMW-om vrijednog 2 milijarde dolara zbog neispunjavanja obveza isporuke baterijskih ćelija.

Bivši izvršni direktor Northvolta, Peter Carlsson, koji je odstupio s funkcije ubrzo nakon zahtjeva za zaštitu od stečaja u studenom, tada je izjavio da je tvrtki potrebno do 1,2 milijarde dolara kako bi stabilizirala poslovanje. Nekoliko vlasnika u proteklim je mjesecima otpisalo svoje udjele na nulu, dok je dugogodišnji partner Scania ovoga tjedna objavio da je osigurao novi izvor baterijskih ćelija uz postojeći ugovor s Northvoltom.

Stečaj Northvolta jedan je od najvećih u povijesti švedskog gospodarstva te najznačajniji još od bankrota automobilskog proizvođača Saab Automobile prije više od deset godina.

“Kada akutna faza posla završi, postavit će se mnoga pitanja koja zahtijevaju odgovore,” upozorila je Marie Nilsson iz sindikata IF Metall, koji zastupa oko 1800 radnika pogođenih stečajem. “Očito je da je mnogo toga pošlo po zlu, a cijenu sada plaćaju naši članovi.”

Northvolt je naveo da njegovi poslovni subjekti u Sjevernoj Americi i Njemačkoj nisu uključeni u stečajni postupak i da će odluku o njihovoj budućnosti donijeti stečajni upravitelj u suradnji s vjerovnicima. Interni dokumenti pokazuju da ni poljska podružnica nije obuhvaćena stečajnim postupkom, prenosi Reuters.

Stečaj Northvolta jedan je od najvećih u povijesti švedskog gospodarstva te najznačajniji još od bankrota nekadašnjeg automobilskog proizvođača Saab Automobile prije više od deset godina.

No, propast Northvolta ne pogađa samo švedsko gospodarstvo, već predstavlja strateški poraz za cijelu Europu. Kako je na energetskoj konferenciji u Houstonu istaknuo direktor Međunarodne agencije za energiju Fatih Birol, europska autoindustrija računala je na Northvolt kao ključ za smanjenje ovisnosti o kineskim proizvođačima poput CATL-a i BYD-a.

Komentirajte prvi

New Report

Close