‘Podaci su nova nafta’: Benzinske crpke neće služiti samo za točenje goriva

Autor: Tomislav Pili , 06. prosinac 2020. u 08:51
Maloprodaja na Totalovim crpkama u Europi vratila na predpandemijske razine u trećem tromjesečju/REUTERS

Prodaja hrane i pića postaje važna jer ulaganja u obnovljive izvore energije imaju niski povrat, pa valja pronaći način povećanja dobiti.

S obzirom da im niskougljična budućnost pritišće dosadašnji poslovni model, europske naftne kompanije novi oslonac prihoda traže u kavi, čokoladi i grickalicama.

Kako piše Reuters, poslovodstvo britanskog BP-a, anglo-nizozemskog Royal Dutch Shella i francuskog Totala tvrde kako očekuju višu dobit od prodaje prehrambenih namirnica i grickalica u svojoj maloprodajnoj mreži.

Naime, benzinske crpke opremljene s punjačima za vozila na struju ostat će važna točka za vozače i u električnom dobu.

Dovoljno vremena za kupovinu

Naime, čak i sa najsnažnijim punjačima vlasnici električnih vozila morat će pričekati oko 20-ak minuta da krenu dalje, što je dovoljno vremena da popiju kavu i kupe koju sitnicu, smatraju naftne tvrtke. Iako prodaja prehrambenih potrepština i dalje sudjeluje s malim udjelom u ukupnoj dobiti, taj segment donosi višu maržu nego prodaja benzina i dizela.

Primjerice, marža BP-a u tom segmentu od 2015. raste 8 posto godišnje, a prošle godine donijela je milijardu dolara. Taj iznos kompanija planira udvostručiti do 2030., izjavila je Reutersu Emma Delaney, direktorica maloprodaje u tom britanskom naftašu.

„Tijekom pandemije primijetili smo rast internetske kupnje, ali i odlaska u kupovinu na benzinske crpke“, kaže Delaney ističući kako se radi o dugoročnom trendu.

45.000

maloprodajnih mjesta u 80 država posjeduje Shell, a najveći trgovac na svijetu, Walmart, 11,510

Financijski direktor Totala Jean-Pierre Sbraire rekao je dioničarima u listopadu da se maloprodaja na crpkama te kompanije u Europi vratila na predpandemijske razine u trećem tromjesečju, iako je prodaja goriva ostala vrlo slaba.

Sa 45.000 benzinskih crpki u 80 država Shell se može pohvaliti najvećom maloprodajnom mrežom na svijetu. Segment maloprodaje od srpnja do kraja rujna ove godine imao je najbolji kvartal u povijesti kompanije, donijevši 1,6 milijardi dolara prilagođene dobiti. Huibert Vigiveno, Shellov direktor za rafinerije i maloprodaju ističe kako kompanija svakodnevno prati preferencije kupaca, od interesa za motorna ulja do kroasana.

„Posjedovanje 45.000 maloprodajnih mjesta omogućuje nam da učimo vrlo brzo. Počelo je u siječnju, kada smo vidjeli što se događa u Kini i kako se kupci ponašaju. I ta smo saznanja odmah podijelili u svih 80 država gdje poslujemo“, kaže Vigiveno.

Podaci su nova nafta

U Shellu očekuju da će maloprodaja godišnje rasti između 6 i 7 posto do 2025. godine. Prodaja hrane, pića, grickalica i ostale robe postaje važna za naftaše s obzirom da ulaganja u obnovljive izvore energije imaju niski povrat, pa je kompanijama poput Shella i BP-a važno pronaći način povećanja ukupne profitabilnosti u niskougljičnim ekonomijama.

Iz tog će razloga Shell do 2025. povećati svoju maloprodajnu mrežu za više od 20 posto, na 55.000 crpki. BP planira povećati broj crpki za 50 posto, na njih 29.000 do 2030. godine te izgraditi 70.000 punionica za električne automobile. Total pak namjerava sadašnju mrežu 18.000 punionica do 2025. povećati na 150.000.

O kakvim se ulaganjima u trgovinu radi dovoljno govori podatak da američki Walmart, najveći trgovac na svijetu, globalno broji 11.510 trgovina. K tome, dva najveća globalna lanca brze hrane, McDonald’s i Subway, zajedno imaju manje restorana nego Shell crpki.

Radi ojačavanja maloprodaje BP se u Ujedinjenom Kraljevstvu odlučio na suradnju s trgovačkim divom Marks & Spencer. U kompaniji procjenjuju da svaki drugi kupac na njihovu crpku dolazi samo zbog kupnje u Marks & Spenceru.

Shell je sklopio partnerstvo s poznatim kuharom Jamieom Oliverom koji će za kompaniju napraviti ponudu delikatesne hrane. Huibert Vigiveno kaže kako polovica prodaje na Shellovim crpkama nije povezana s prodajom naftnih derivata.

Da bi se uspješno prilagodili na izazove koje donosi budućnost, naftne kompanije moraju usvojiti novi način razmišljanja, smatra Mirko Rubeis, analitičar Boston Consulting Groupa.

„Maloprodaja je jedina točka u lancu nafte i plina koja ih dovodi bliže kupcima. Ako želite imati pogled u buduće trendove mobilnosti i energetske tranzicije, maloprodaja je jedina gdje možete doći do tih podataka. Podaci su nona nafta“, zaključuje Rubeis.

Komentirajte prvi

New Report

Close