Na ramenima švedske kompanije kineska tvrtka sanja status globalnog proizvođača auta

Autor: Tomislav Pili , 11. kolovoz 2020. u 07:00
FOTO: REUTERS/Yilei Sun

Vlasnik švedske kompanije namjerava iskoristiti njezinu tehnologiju za brži razvoj.

Zahvaljujući novoj platformi koju je razvio švedski Volvo, njegov kineski vlasnik Geely namjerava značajno povećati proizvodnju automobila i postati prvi kineski proizvođač globalnog značaja. Geely – što je anglizirana inačica kineske riječi za sreću – kupio je čuveni švedski automobilski brend prije 10 godina za 1,8 milijardi dolara. Tom je transakcijom kineska kompanija znatno povećala svoju međunarodnu prepoznatljivost, ali i šokirala tadašnju automobilsku scenu.

Rast ‘švedskog metala’

Međutim, kineskim preuzimanjem započelo je razdoblje modelske i financijske renesanse za Volvo koja i dalje traje. Prodaja „švedskog metala“ posljednjih godina osjetno raste, no sada je došlo vrijeme da i Geely ubere konkretnije plodove ove suradnje. Nekolicina više pozicioniranih direktora i inženjera kineske kompanije izjavila je Reutersu da će projekt pod nazivom Kompaktna modularna arhitektura (CMA) omogućiti dizajn, razvoj i proizvodnju različitih modela kompaktnih automobila slične mehaničke arhitekture, ali mnogo brže nego ranije. I uz značajno manje troškove. CMA će – usporedno s platformom za manje automobile pod nazivom Modularna arhitektura B-segmenta (BMA) – omogućiti Geelyju da zajedno upogoni švedsku tehnologiju s kineskim sposobnostima kontrole troškova, upravljanja dobavnim lancem i lokalne proizvodnje.

CMA će biti jezgra budućeg dizajna Geelyjevih automobila, istaknuo je Li Li, potpredsjednik razvojnog instituta te kompanije. Platforma će objema kompanijama omogućiti da nove modele izbacuju brže na tržište i uz manje troškove razvoja, dodao je Li. I to u trenutku kada je automobilska branša u velikoj tranziciji prema električnoj mobilnosti i autonomnoj vožnji. Taj nekadašnji Fordov inženjer dodao je i kako Geely namjerava na CMA temeljiti i razvoj nasljednika postojećih modela. Za to će kompaniji trebati oko 18 mjeseci, nasuprot prijašnjih 24 do 30 mjeseci. Sve ovo ukazuje na Geelyjeve značajno narasle globalne ambicije.

Naime, automobilski divovi poput Toyote, Volkswagena i General Motorsa također su primjenjivali (i primjenjuju) sličnu strategiju da jednu platformu koristi nekoliko brendova u njihovom portfelju. No, Geely je prvi primjenjuje među kineskim proizvođačima.

Njegovi domaći konkurenti, Great Wall Motor i GAC imali su planove razvoja vlastitih platformi kako bi se probili na zapadna tržišta. No, veliki su planovi odgođeni ili jednostavno otkazani zbog nedovoljne pripreme, smatraju analitičari te branše, za pad trgovine zbog američko-kineskih trgovinskih tenzija koje su se negativno odrazile na svjetsko gospodarstvo.

S druge strane, zbog usporavanja rasta kineskog BDP-a tamošnja automobilska industrija sada se radije fokusira na rješavanje problema stagnacije prodaje na domaćem tržištu.

Nedaleko od ulaska u Top 10

Geely je osnovan 1986. u gradu Taizhou na istočnoj kineskoj obali, a isprva se bavio proizvodnjom dijelova za kućanske hladnjake i zamrzivače. Ubrzo se preorijentirao na proizvodnju automobila te tijekom godina narastao u jednog od najvažnijih igrača na najvećem svjetskom tržištu gdje se proda trećina globalne proizvodnje vozila. Sa svim brendovima u svom vlasništvu, Geely danas godišnje proda više od 2 milijuna vozila čime nije daleko od ulaska među 10 najvećih svjetskih kompanija po prodaji.

U nastojanju da stekne status globalno značajnog proizvođača, Geely planira spojiti poslovanje Volva s tvrtkom Geely Automobile koja na Hongkonškoj burzi vrijedi 22 milijarde dolara, više nego daleko poznatija imena automobilske industrije, poput Fiat Chryslera i Nissana.

Krovna kompanija pod nazivom Zhejiang Geely Holding Group iza koje stoje milijarder Li Shufu kupila je prije tri godine i 49,9 posto udjela u malezijskom Protonu, brendu koji se 90-ih prodavao i na hrvatskom tržištu posredstvom tvrtke bivšeg premijera Nikice Valentića. No, Geely posjeduje i 9,7 posto udjela u njemačkom Daimleru te većinski udjel u britanskoj sportskoj ikoni, Lotusu.

Komentirajte prvi

New Report

Close