Kina ove godine postaje najveći svjetski izvoznik vozila, analitičari procjenjuju da će godinama ostati na vrhu

Autor: Tomislav Pili , 13. rujan 2023. u 10:31
Kineska autoindustrija mora pronaći kupce za 25 milijuna vozila/Reuters

Brzi pad prodaje, skok popularnosti auta na struju i okretanje Kineza dijeljenju vožnje primorali su autoindustriju da se okrene inozemnim tržištima.

Nekoliko desetljeća dominacije američke, europske, južnokorejske i japanske automobilske industrije došlo je kraju – Kina će ove godine postati najveći svjetski izvoznik vozila.

Kako navodi Financial Times, uspon kineske autoindustrije na vodeće mjesto svjetskih izvoznika rezultat je tri trenda – rapidnog pada prodaje automobila s benzinskim ili dizelskim motorom, skoka popularnosti električnih automobila te sve manje potrebe za posjedovanjem automobila s obzirom da se kinesko gradsko stanovništvo okreće dijeljenju vožnje.

Prevelike tvornice
Posljedica svega toga jest velika prekapacitiranost kineske automobilske industrije, pojašnjava Bill Russo, nekadašnji šef Chryslera u Kini te osnivač konzultatnske tvrtke Automobility. Prema njegovim riječima, kineska autoindustrija mora pronaći kupce za 25 milijuna vozila.

74

posto skočio je kineski izvoz automobila u prvih sedam mjeseci u odnosu na isto lanjsko razdoblje

Niz godina industrijske politike temeljene na subvencijama te ulaganja privatnog sektora rezultiralo je povećanjem kineske konkurentnosti u proizvodnji automobila. Domaće kompanije, među njima i proizvođač električnih automobila BYD, sada u Kini više prodaju nego strani proizvođači i na inozemnim tržištima traže prilike za rast.

Prema carinskim podacima, Kina je prestigla Japan kada je riječ izvoz automobila. U lipnju je izvezeno 361.667 vozila. Još 2021. kineski izvoz automobila nadmašio je južnokorejski, a godinu kasnije i njemački. S druge strane, volumen prodanih automobila na domaćem tržištu u Kini je dostigao svoj vrhunac 2017. godine, pokazuju podaci Automobilityja, u skladu s usporavanjem rasta tamošnje srednje klase i pojavom širih ekonomskih problema.

Prekapacitiranost pogađa kako domaće proizvođače, poput Cheryja, SAIC-a, BYD-a, Geelyja i Changana, tako i strane kompanije poput Tesle, Forda, Nissana i Hyundaija. Strani proizvođači stoga proizvodnju u svojim kineskim tvornicama ubrzano usmjeravaju prema stranim tržištima.

Tijekom ove godine, do kraja srpnja, iz Kine je put inozemnih tržišta otišlo 2,8 milijuna vozila, uključujući i 1,8 milijuna automobila pokretanih motorom na unutarnje sagorijevanje. To je 74 posto više u odnosu na isto lanjsko razdoblje.

Unatoč problemima prekapacitiranosti i usporavanja prodaje na domaćem tržištu, očekivana konsolidacija kineske autoindustrije još nije na vidiku, tvrde upućeni promatrači. Dijelom je razlog tome podrška lokalnih vlasti proizvođačima automobila, ali i kreditne linije državnih banaka koje i dalje neprofitabilnim kompanijama glavu drže iznad vode.

Ništa od konsolidacije

Unatoč problemima prekapacitiranosti i usporavanja prodaje na domaćem tržištu, očekivana konsolidacija kineske autoindustrije još nije na vidiku.

Još dugo na vrhu
Kako izgledaju konkretni problemi proizvošača automobila u KIini možda ponajbolje pokazuje situacija u Hyundaiju. Od četiri tvornice tog južnkorejskog proizvođača u Kini, dvije proizvode samo za izvoz, a dvije za prodaju na kineskom tržištu.

“Međutim, pravo je pitanje gdje Hyundai može prodati automobile proizvedene u Kini? Već ima tvornice u Vijetnamu, Indiji, Indoneziji i Brazilu”, ističe Lee Hang-koo, direktor Korejskog instituta za automobilsku tehnologiju. On smatra da Hyundaiju neće biti lako zaraditi novac na izvozu “kineskih” automobila, tim više jer se većinom radi o vozilima pokretanima motorom na unutarnje sagorijevanje.

Analitičari očekuju da će Kina godinama biti na vrhu ljestvice izvoznika automobila. Procjene konzulatnske tvrtke AlixPartners, inozemna prodaja automobila proizvedenih u Kini dosegnut će 9 milijuna automobila do kraja desetljeća, čime će globalni udjel dosegnuti 30 posto. Još prošle godine udjel kineske automobilske industrije iznosio je 16 posto.

Komentirajte prvi

New Report

Close