Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Gotovo je s besplatnom dostavom: Zašto internetske trgovine ukidaju omiljenu pogodnost

Autor: Poslovni.hr
11. lipanj 2025. u 09:58
Podijeli članak —
FOTO: Pixsabay

Za manje internetske tvrtke, prilagodba pragova za besplatnu dostavu postala je neposredno rješenje za zaštitu marži bez izravnog podizanja cijena proizvoda.

Nekada standardna i gotovo zajamčena pogodnost internetske kupovine – besplatna dostava – polako postaje prošlost. Trgovci se suočavaju s rastućim troškovima uzrokovanim novim carinama i sve skupljim uslugama dostave, zbog čega su prisiljeni ukinuti ono na što su se kupci navikli. Prema pisanju New York Posta, ova promjena pogađa i kupce i male poduzetnike koji se bore za opstanak na sve zahtjevnijem tržištu.

Jedan od primjera je Modern Picnic, brend koji prodaje moderne torbice za ručak koje izgledaju poput dizajnerskih torbi. Tvrtka je udvostručila iznos koji kupci moraju potrošiti kako bi se kvalificirali za besplatnu dostavu. Prag je podignut sa 150 na čak 300 dolara, a za sve narudžbe ispod tog iznosa naplaćuje se dostava od 15 dolara. “Bila je to teška odluka”, izjavila je osnivačica brenda Ali Kaminetsky za Wall Street Journal. “Jednostavno smo morali negdje nadoknaditi ta povećanja, a troškovi dostave činili su se kao jedno od najlogičnijih mjesta.”

Kaminetsky napominje da čak ni naknada od 15 dolara ne pokriva puni trošak dostave, ali pomaže ublažiti financijski udarac eskalirajućih cijena isporuke i novih uvoznih carina. Naime, SAD je ove godine uveo carinu od 10% na uvoz iz većine zemalja te carinu od 30% na robu iz Kine, s mogućnošću daljnjih povećanja u bliskoj budućnosti.

Dok veliki trgovački lanci poput Walmarta još nisu promijenili svoju politiku dostave, priznali su da planiraju dio troškova prebaciti na kupce kroz povećanje cijena samih proizvoda. Drugi se oslanjaju na dobavljače kako bi podijelili teret ili premještaju proizvodnju iz Kine kako bi smanjili izloženost carinama.

Za manje internetske tvrtke, prilagodba pragova za besplatnu dostavu postala je neposredno rješenje za zaštitu marži bez izravnog podizanja cijena proizvoda. “Trgovci ne znaju kakva će biti reakcija kupaca ako jednostavno transparentno prikažu carine na cijeni proizvoda”, objašnjava Anisa Kumar, izvršna direktorica tehnološke tvrtke Narvar. Umjesto toga, kaže, brendovi “pokušavaju ‘stegnuti remen’ na stavkama poput transporta i povrata, koje kupci ne primjećuju odmah kao početnu cijenu proizvoda.”

Podaci tvrtke Narvar pokazuju da je prosječni minimalni iznos potrošnje potreban za besplatnu dostavu ove godine porastao na 103 dolara, što je značajan skok u odnosu na 82 dolara u 2023. godini. Brend obuće KURU također je promijenio svoju politiku dostave. Kupci se sada moraju pridružiti programu vjernosti kako bi ostvarili pravo na besplatnu dostavu, inače plaćaju 8,99 dolara pri naplati. Čak i s tom naknadom, tvrtka gubi novac na svakoj pošiljci – prosječni troškovi premašuju 10 dolara po paketu, prema riječima financijskog direktora Matta Barnesa.

Ipak, Barnes kaže da naknada za dostavu pomaže ublažiti utjecaj novih carina. Međutim, čini se da promjena utječe na ponašanje kupaca. “Primijetili smo pad stope konverzije posljednjih tjedana”, rekao je Barnes. “Sumnjamo da je uzrok tome upravo naplata dostave.”
To ne iznenađuje, smatra stručnjak za dostavu Satish Jindel, predsjednik tvrtke ShipMatrix. “Nepostojanje besplatne dostave jedan je od glavnih razloga zašto kupci odustaju od kupovine i napuštaju košaricu“, kaže Jindel. “Nemati besplatnu dostavu bez ikakvog praga recept je za ozbiljan pad prodaje.”

Pritisak za nuđenjem besplatne dostave počeo je još 2005. godine s pokretanjem Amazonovog Prime programa, koji je ponudio neograničenu dvodnevnu dostavu za fiksnu godišnju naknadu. Konkurentski trgovci slijedili su primjer, unatoč rastućim troškovima isporuke koji su neprestano smanjivali njihove profite. Prema podacima ShipMatrixa, prosječni trošak slanja paketa sada iznosi 12,50 dolara, u usporedbi s 9,53 dolara u 2019. godini.

Ipak, ne nailaze sve tvrtke na otpor kupaca. Lovevery, premium servis za pretplatu na igračke, odlučio je testirati tržište ukidanjem besplatne dostave nakon provedene ankete među svojim klijentima. “Ukidanje besplatne dostave bila je jedna od najmanje spornih stvari koje smo mogli učiniti”, rekao je Roderick Morris, suosnivač i predsjednik tvrtke. “Ukinuli smo je za mnoge naše proizvode u SAD-u krajem travnja i do sada nismo izgubili značajan broj kupaca.”

Autor: Poslovni.hr
11. lipanj 2025. u 09:58
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close