Ford Motor Co. povući će se iz dijela svojih projekata električnih vozila i pretrpjeti otpis od 19,5 milijardi dolara u dosad najdramatičnijem signalu da automobilska industrija reagira na nagle promjene politike administracije Donalda Trumpa i slabljenje potražnje za EV-ima u SAD-u.
Korporacija sa sjedištem u Dearbornu objavila je da će ukinuti nekoliko modela na baterije, uključujući i aktualni F-150 Lightning – čiji su prodani primjerci pali za deset posto, na 25.583 jedinica do studenoga – koji će zamijeniti novi model s produženim dosegom i generatorom na benzinski pogon. Osim toga, poništen je razvoj električnog pickupa kodnog imena T3 te planirani komercijalni kombiji na baterije.
Širi trend
Izvršni direktor Jim Farley izjavio je za Reuters da je “promjena tržišnih uvjeta posljednjih mjeseci bila presudna za donošenje ove odluke”. Ford sada namjerava agresivno preusmjeriti ulaganja prema hibridnim i konvencionalnim pogonskim sustavima, uz plan zapošljavanja dodatne radne snage, mada su u kratkom roku predviđena otpuštanja u zajedničkoj baterijskoj tvornici u Kentuckyju. Tvrtka očekuje da će do 2030. hibridi, modeli s produženim dosegom i čisti EV-i činiti polovicu njezine globalne ponude, u usporedbi sa sadašnjih 17 posto.
Otpis će se provoditi postupno od četvrtog tromjesečja ove godine do 2027., a od ukupnog iznosa od 19,5 milijardi dolara, oko 8,5 otpada na otkazane EV projekte, šest na raskid partnerstva s južnokorejskim proizvođačem baterija SK On te pet milijardi dolara na ostale “programske troškove”. Ipak, Ford je povisio projekciju dobiti prije kamata i poreza za 2025. na sedam milijardi dolara, sa šest, koliko je očekivao. Dionice kompanije porasle su oko jedan posto u trgovanju nakon objave.
Odluka Forda reflektira širi trend unutar sektora, gdje proizvođači postupno napuštaju prije optimistične planove o brzoj elektrifikaciji. Trumpova administracija ove je godine ukinula saveznu subvenciju za kupnju električnih automobila u iznosu od 7500 dolara, nakon više od 15 godina potpore, te ublažila standarde emisije ispušnih plinova.
Time se automobilskoj industriji ponovno otvara prostor za profitabilniju prodaju benzinskih i hibridnih vozila. Prema podacima industrije, prodaja električnih automobila u SAD-u pala je za gotovo 40 posto u studenome, nakon isteka porezne olakšice krajem rujna. Novi paket poreznih i proračunskih mjera uključio je i zamrzavanje kazni proizvođačima koji prekorače norme potrošnje goriva.
Industrija pod pritiskom
“Umjesto da trošimo milijarde na velike EV modele koji sada nemaju jasan put do profitabilnosti, ulažemo u segmente s većim povratom”, rekao je Andrew Frick, direktor Fordova odjela za vozila na gorivo i električne pogone. Tvrtka očekuje da će njezin EV segment postati profitabilan tek 2029.
Međutim, kako piše Financial Times, “zaokret prema hibridima jest kratkoročno racionalan, ali dugoročno riskantan” za američke proizvođače vozila koji bi se mogli naći u zaostatku ako Europa i Kina nastave ubrzan tempo elektrifikacije. U tom kontekstu Fordov otpis od 19,5 milijardi dolara više je od računovodstvenog poteza – on je simptom industrije uhvaćene između politike, tržišta i tehnologije.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu