Dva brata stvorili su najvredniju kompaniju iz Silicijske doline, vrijedi 95 milijardi dolara

Autor: Tomislav Pili , 16. ožujak 2021. u 07:01
Osnivači Stripea, braća Patrick i John Collison postali su milijunaši još u tinejdžerskoj dobi/STRIPE

Kao najvrednija tvrtka iz Silicijske doline koja nije na burzi Stripe je danas vredniji nego Facebook i Uber u trenutku uvrštenja dionica.

Dva brata iz Irske koji su već u tinejdžerskim godinama postali milijunaši prodavši godinu dana staru tvrtku danas su “autori” najvrednije kompanije iz Silicijske doline koja nije na burzi.

Štoviše, njihov Stripe sa 95 milijardi dolara vrijedi više nego Facebook prilikom uvrštenja dionica na burzu u svibnju 2012. godine. Podsjetimo, ta je početna ponuda dionica bila jedna od najvećih u povijesti tehnoloških kompanija.

Vredniji samo ‘kinezi’

Kako piše Financial Times, Stripe je u posljednjoj rundi dokapitalizacije prikupio dodatnih 600 milijuna dolara čime je vrijednost tvrtke skočila na već spomenutih 95 milijardi dolara.

Na globalnoj ljestvici tvrtki koje nisu na burzi od njega su vredniji samo kineski ByteDance – vlasnik društvene mreže TikTok – i kineski platni servis Ant kojega je osnovao Jack Ma.

Inače, vrijednost Stripea koji se bavi procesiranjem plaćanja na internetskim platformama gotovo se utrostručila u manje od godinu dana te je nadmašio kapitalizaciju Facebooka i Ubera kad su izlazili na burzu. Naime, u prethodnoj rundi dokapitalizacije iz rujna 2019. vrijednost kompanije dosegla je 35 milijardi dolara.

U ovoj rundi sudjelovala je irska agencija za upravljanje javnim dugom te privatni investitori, poput osiguravajućih kuća Allianz i AXA te investicijskih kompanija Fidelity, Baillie Gifford i Seqouia Capital.

3

milijuna eura dobili su Patrick i John Collison za svoju prvu tvrtku Auctomatic koju su prodali 2008. godine

Rastuća vrijednost Stripea odražava veliki uspon internetske trgovine i s njome povezanih plaćanja. Osim Stripeu, taj je trend dao “vjetar u jedra” i konkurentima, poput američkog Squarea te europskih takmaca, Adyena i Checkouta.

O kolikom se volumenu radi dovoljno govori podatak da je Stripe zabilježio 200.000 novih klijenata iz segmenta poduzeća od početka pandemije prije godinu dana. Jedan od osnivača, John Collison, ističe kako je njihov sustav tijekom 2020. procesirao gotovo 5000 zahtjeva u sekundi, uključujući plaćanja, povrate novca i provjere podataka klijenata.

“Stripe je danas veći (po volumenu transakcija) nego cijelo tržište internetske trgovine kada smo se počeli baviti ovim poslom”, navodi Collison.

Braća Collison – 32-godišnji Patrick i 30-godišnji John – osnovali su Stripe 2011. godine nakon što su 2008. prodali svoju prvu tvrtku Auctomatic za 3 milijuna eura. Taj ih je poduzetnički pothvat učinio milijunašima još u tinejdžerskoj dobi. Štoviše, John tada još nije ni maturirao.

Valja istaknuti kako su Collisoni preselili Auctomatic – tvrtku za softverska rješenja namijenjenih korisnicima eBayja – iz rodnog Limericka u Kaliforniju nakon što nisu mogli dobiti novac irske vlade za poticaje startupima.

No, svega godinu dana staru tvrtku preseljenjem u Silicijsku dolinu podržao je tamošnji utjecajni startup inkubator Y Combinator. Taj je inkubator bio i jedan od prvih ulagača u Stripe, zajedno s osnivačima PayPala, Elonom Muskom i Peterom Thielom.

Prikupljenih 600 milijuna dolara iz ovogodišnje dokapitalizacije kompanija će iskoristiti za širenje u Europi, uključujući zapošljavanje više od 1000 ljudi u uredu u Dublinu u idućih pet godina. K tome, dio novca poslužit će i za podršku najavljenom ulasku na tržišta Brazila, Indije i Indonezije krajem ove godine.

Upitna održivost vrednovanja

Međutim, sve više financijaša dovodi u pitanje održivost visokih vrednovanja brzorastućih tehnoloških tvrtki s obzirom na povećana očekivanja o rastu inflacije te sporu globalnu kampanju cijepljenja koja produžuje izlazak svjetskog gospodarstva iz “koronarežima” poslovanja.

To je posebno osjetljivo pitanje za kompanije koje nisu na burzi, poput Stripea, pa stoga nisu obvezne redovno objavljivati rezultate poslovanja. Primjerice, podaci o prihodima i profitabilnosti Stripea nisu javno poznati.

Upućeni izvori tvrde kako kompanija ima veći volumen platnih transakcija od europskog konkurenta Adyena koji je prošle godine procesirao 303,6 milijardi eura.

Inače, Adyen ima tržišnu kapitalizaciju od 60 milijardi eura. Mala naznaka da bi Stripe uskoro mogao na burzu ojačavanje je vodstva kompanije nekim vrlo zvučnim imenima.

Tako su se početkom godine upravnom odboru pridružili Mark Carney, nekadašnji guverner britanske središnje banke te Christa Davies, bivša financijska direktorica osiguravajuće kompanije Aon. Braća Collison također su u tvrtku doveli i Dhivyu Suryadevaru iz General Motorsa kao novu financijsku direktoricu.

Unatoč angažiranju tih globalno priznatih menadžerskih imena, Stripe tvrdi kako će još neko vrijeme ostati privatna kompanija. I to usprkos trendu među tehnološkim kompanijama koje izlaskom na burze koriste trenutak rekordnih vrijednosti burzovnih indeksa.

Komentirajte prvi

New Report

Close