Azija i Europa na rubu ‘zračnog rata’

Autor: Tomislav Pili , 19. rujan 2021. u 22:00
Azijski prijevoznici protestiraju jer se dugolinijski promet oporavlja sporije/REUTERS

Uvođenje reciprociteta značilo bi da će europske kompanije morati letjeti s praznim zrakoplovima prema azijskim odredištima.

Počinje “rat” između Azije i Europe u zračnom prijevozu. Kako doznaje Reuters, regulatori zračnog prijevoza u Singapuru, Južnoj Koreji i Hong Kongu razmatraju mogućnost odmazde koju će ponajprije osjetiti europske zrakoplovne kompanije.

Razlog leži u odluci Europske komisije da zračni prijevoznici počnu koristiti prava slijetanja (slotove) na europske aerodrome koja su zamrznuta tijekom pandemije i naglog pada putničkog prometa. U slučaju da kompanije ne počnu koristiti prava slijetanja, izgubit će ih i dodijelit će ih se njihovim konkurentima.

Tenzije rastu od srpnja

Regulatori koji nadziru promet na vodećim azijskim zračnim lukama spremaju se za sličan potez koji će biti usmjeren na europske prijevoznike koji lete u Aziju.

Drugim riječima, europse kompanije možda će morati letjeti prema azijskim odredištima s gotovo praznim zrakoplovima ako ne žele izgubiti prava slijetanja. A to znači da je sektor zračnog prijevoza na rubu trgovinskog rata, ističu analitičari. “Je li ovo trgovinski rat? Svakako jest jedna vrsta”, kaže Peter Harbison, nekadašnji predsjednik emeritus tvrtke za zrakoplovni konzalting CAPA iz Sydneyja.

14

posto predpandemijske razine trenutno iznosi azijski dugolinijski promet

Tenzije rastu od srpnja kada je Europska unija najavila plan koji će zahtijevati od prijevoznika korištenje barem 50 posto slotova. Uobičajeno se traži korištenje 80 posto slotova. Taj je potez djelomično obnovio pravila zaštite tržišnog natjecanja koja su privremeno bila suspendirana u vrijeme dok su se zrakoplovne kompanije borile za preživljavanje COVID krize.

No, dok europska odluka održava oporavak putničkog prometa, ponajprije na europskom tržištu kratkih letova, azijski prijevoznici protestiraju. Oni smatraju da će biti nepravedno kažnjeni jer će dugolinijskim letovima trebati duže za povratak na predpandemijske razine.

Tajvanski China Airlines i Korean Air Lines izjavili su Reutersu kako su zabrinute zbog europskih najava. Cathay Pacific prošloga je mjeseca izvijestio da sporiji oporavak u Hong Kongu znači potencijalni gubitak inozemnih slotova te slabljenje statusa tamošnjeg aerodroma kao zračnog čvorišta.

Podaci Međunarodne udruge zračnog prometa (IATA) pokazuju da je u Aziji međunarodni promet na tek 14 posto razine iz 2019. godine, znatno ispod 46 posto u Europi i 48 posto u Sjevernoj Americi.

Stoga je singapurska Uprava za civilni zračni promet najavila uvođenje reciprociteta za europske prijevoznike, kazao je daniel Ng, direktor sektora zračnog prometa singapurskoga regulatora.

Iz njemačke Lufthanse – europskog prijevoznika s najviše linija prema Aziji – ističu kako takva odluka može znatno naštetiti poslovanju, kao i okolišu, ako njezini zrakoplovi budu morali letjeti prazni da bi zadržali slotove. Iz Air Francea i KLM-a su poručili kako njihova odluka gdje će letjeti nije utemeljena na slotovima.

Rok od mjesec i pol

Plan Europske komisije zahtijeva da prijevoznici obnove dobar dio prometa prema europskim odredištima u roku mjesec i pol od ukidanja epidemioloških restrikcija. “Kada nema potražnje, nerazumno je očekivati da će kompanije održavati promet. Šest tjedana vrlo je kratko vrijeme da se rekalibrira promet nakon ukidanja ograničenja”, smatra lara Maughan, dužnosnica IATA-e.

Europska komisija tvrdi kako je njezina odluka usmjerena na bolje upravljanje aerodromskim kapacitetima te zbog dobrobiti putnika.

Međutim, analitičari smatraju kako je motivirana i snažnim lobiranjem niskotarifnih prijevoznika, poput Ryanaira, koji ima veliku mrežu kratkolinijskih letova, ali i europskih zračnih luka. Veći dio njih je privatiziran, pa su vlasnici aerodroma vrlo zainteresirani za povratak prihoda.

S druge strane, dok Europa i Azija “bruse zube”, SAD je u četvrtak objavio znatno blaža pravila u zimskom razdoblju za međunarodne prijevoznike u odnosu na Europu.

Komentirajte prvi

New Report

Close