Rezultati privatizacije u Federaciji BiH u devet godina njezine provedbe od 1999. do 2007. nisu ni blizu očekivanih. Privatizirano je samo 53,2 posto predviđenog državnog kapitala, od čega je samo devet posto plaćeno gotovinom, a ostalo certifikatima koje je država izdavala građanima. Od 746 tvrtki preko natječaja privatizirano je tek nešto više od pola, njih 335. Privučeno je samo 56 inozemnih izravnih investitora s ukupnim kapitalom od 650,7 milijuna KM, što je 21,7 ukupnih stranih investicija u FBiH.
Upis dionica
Znatan rezultat u privlačenju stranih investicija kroz proces privatizacije ostvaren je takozvanom dokapitalizacijom, pa je ukupan iznos stranih investicija u procesu privatizacije u FBiH krajem prošle godine iznosio 1,2 milijarde KM, što je 41,1 posto ukupnih stranih ulaganja u FBiH. Ugovorima o dokapitalizaciji s pet inozemnih ulagača ostvareno je 582,9 milijuna KM inozemnih investicija. Kastamone Intergra iz Turske tako je s 112 milijuna KM dokapitalizirala tvornicu celuloze Natron iz Maglaja. Mittal Arcelor sa 375 milijuna KM zenički BH Steel, a kompanija Global Ispat sa 31,1 milijun KM dokapitalizirala je Koksnokemijski kombinat Lukavac. Konzorcij Ina-Mol investirao je 46 milijuna KM u dokapitalizaciju sarajevskog Energopetrola, a šibenski TLM 18,8 milijuna KM u dokapitalizaciju mostarskog Aluminija. Kroz natječajne ugovore zaposleno je 55,8 tisuća radnika, što je 13,9 posto ukupno zaposlenih u FBiH. Najveći dio privatizacije realiziran je javnim upisom dionica, što je međufaza u promjeni vlasništva jer se privatizacija ne smatra završenom dok god vlasništvo ne prijeđe u ruke strateškog investitora kao konačnog vlasnika. Nezadovoljna efektima privatizacije i njezinom sporošću, Agencija za privatizaciju FBiH naručila je posebnu studiju od sarajevskog Ekonomskog instituta, koji je u dokumentu na 150 stranica analizirao uzroke slabog interesa stranih ulagača za sudjelovanje u procesu privatizacije te predložio čitav niz mjera kojim bi se ubrzao proces privatizacije i privukli strani ulagači. Uzroci slabog interesa ulagača, navodi se u tom dokumentu, uglavnom potiču iz neatraktivnosti privatizacijskih projekata. Tvrtke s lošom tržišnom pozicijom, zastarjelom tehnologijom, dugovima i viškom radnika koje su nuđene u procesu privatizacije izazivale su odbojnost investitora. Ističe se kako je privatizacija deklarativno prihvaćana, no u praksi je često opstruirana i vođena prema skupnim, odnosno interesima elite, čemu je doprinijela i decentralizacija tog procesa u kojem federalna Agencija za privatizaciju nije imala subordinirajući odnos prema kantonalnim privatizacijskim agencijama. Među razlozima koji su odvraćali inozemne ulagače navodi se i makroekonomska nestabilnost zemlje – inflacija, velika nezaposlenost, velika javna potrošnja, golem vanjskotrgovinski deficit, nedefinirani ciljevi i rokovi privatizacije, nepostojanje odgovarajuće socijalne politike koja bi pratila proces privatizacije.

Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu