Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Kinezi osiguravaju kredit za crnogorski posao stoljeća

Autor: Milan Šćekić,VLM
02. srpanj 2012. u 22:00
Podijeli članak —

Baš kada je crnogorska javnost, nakon tri neuspjela pokušaja, počela gubiti nadu da će se realizirati najveća investicija u povijesti gospodarstva Crne Gore, iz Kine je stigla nova ponuda za konačni početak gradnje autoceste Bar – Boljare.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Kina ovoga puta Crnoj Gori nudi izuzetno povoljan kredit i znatno nižu cijenu od svih dosada ponuđenih za prometnicu čija je vrijednost procjenjivana i do 3,9 milijardi eura i čiji se kilometar, od ukupno 170 od Bara do granice sa Srbijom, zbog konfiguracije terena kroz koji prolazi procjenjuje kao dosada najskuplji u svijetu. Je li najnovija kineska ponuda znatno povoljnija od svih dosadašnjih stvarnost i je li to znak da će se autocesta konačno graditi ili je pak riječ o propagandnom triku crnogorskih vlasti uoči jesenskih parlamentarnih izbora, znat će se vrlo brzo. Iako se o detaljima kineske ponude ne govori mnogo, ministar prometa i pomorstva Crne Gore Andrija Lompar kaže da je kineska vlada rezervirala deset milijardi eura za kreditiranje infrastrukturnih objekata u jugoistočnoj Europi, među kojima je i autocesta Bar – Boljare. U pitanju su izuzetno povoljni krediti s rokom vraćanja od 15 godina, kamatom od jedan do četiri posto i počekom od tri godine. Posebna je prednost za Crnu Goru, ako bi dobila kineski kredit, to što ne bi morala plaćati uobičajeno osiguranje kredita od deset posto. U ministarstvu prometa Crne Gore kažu da se, unatoč svim prednostima ponuđenoga kineskog aranžmana, o njemu neće izjašnjavati do početka kolovoza jer su već ušli u preliminarne razgovore o mogućnosti gradnje autoceste s Europskom investicijskom bankom (EIB). Stručnjaci EIB-a razmatraju treba li tu prometnicu graditi u punom profilu autoceste, kao poluautocestu, brzu cestu ili, ako se ne utvrde svi potrebni parametri, treba li odustati od njezine gradnje. Tek kada stignu procjene EIB-a, znat će se prihvaća li se kineska ponuda. Priča o gradnji prve crnogorske autoceste počela je prije osam godina. Prvo je za izvođača izabran hrvatski konzorcij na čelu s Konstruktorom. Kako Konstruktor nije pribavio bankarska jamstva, počeli su pregovori s grčko-izraelskim konzorcijem Actor-Shikun Binui, koji je odbijen zbog 1,3 milijarde eura više cijene od Konstruktorove. Lani su propali i pregovori s kineskom Poly grupom.

Baš kada je crnogorska javnost, nakon tri neuspjela pokušaja, počela gubiti nadu da će se realizirati najveća investicija u povijesti gospodarstva Crne Gore, iz Kine je stigla nova ponuda za konačni početak gradnje autoceste Bar – Boljare.

Kina ovoga puta Crnoj Gori nudi izuzetno povoljan kredit i znatno nižu cijenu od svih dosada ponuđenih za prometnicu čija je vrijednost procjenjivana i do 3,9 milijardi eura i čiji se kilometar, od ukupno 170 od Bara do granice sa Srbijom, zbog konfiguracije terena kroz koji prolazi procjenjuje kao dosada najskuplji u svijetu. Je li najnovija kineska ponuda znatno povoljnija od svih dosadašnjih stvarnost i je li to znak da će se autocesta konačno graditi ili je pak riječ o propagandnom triku crnogorskih vlasti uoči jesenskih parlamentarnih izbora, znat će se vrlo brzo. Iako se o detaljima kineske ponude ne govori mnogo, ministar prometa i pomorstva Crne Gore Andrija Lompar kaže da je kineska vlada rezervirala deset milijardi eura za kreditiranje infrastrukturnih objekata u jugoistočnoj Europi, među kojima je i autocesta Bar – Boljare. U pitanju su izuzetno povoljni krediti s rokom vraćanja od 15 godina, kamatom od jedan do četiri posto i počekom od tri godine. Posebna je prednost za Crnu Goru, ako bi dobila kineski kredit, to što ne bi morala plaćati uobičajeno osiguranje kredita od deset posto. U ministarstvu prometa Crne Gore kažu da se, unatoč svim prednostima ponuđenoga kineskog aranžmana, o njemu neće izjašnjavati do početka kolovoza jer su već ušli u preliminarne razgovore o mogućnosti gradnje autoceste s Europskom investicijskom bankom (EIB). Stručnjaci EIB-a razmatraju treba li tu prometnicu graditi u punom profilu autoceste, kao poluautocestu, brzu cestu ili, ako se ne utvrde svi potrebni parametri, treba li odustati od njezine gradnje. Tek kada stignu procjene EIB-a, znat će se prihvaća li se kineska ponuda. Priča o gradnji prve crnogorske autoceste počela je prije osam godina. Prvo je za izvođača izabran hrvatski konzorcij na čelu s Konstruktorom. Kako Konstruktor nije pribavio bankarska jamstva, počeli su pregovori s grčko-izraelskim konzorcijem Actor-Shikun Binui, koji je odbijen zbog 1,3 milijarde eura više cijene od Konstruktorove. Lani su propali i pregovori s kineskom Poly grupom.

Autor: Milan Šćekić,VLM
02. srpanj 2012. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close