Air Serbia traži otpis 82% duga, Etihad odbija i traži novac na vrijeme

Autor: Poslovni.hr , 16. kolovoz 2020. u 22:00
Foto: Shutterstock

Srpski dužnosnici najavljuju da će država dodatno pomoći, iako kompanija svake godine dobiva subvencije.

Ugroženo je poslovanje srpske nacionalne zrakoplovne kompanije Air Serbije, piše N1, navodeći dokument u kojem se i to spominje kao opcija. Naime, N1 je došao u posjed dokumenata na temelju kojih se vidi da je Air Serbia tražila od svog manjinskog vlasnika, emiratskog Etihada, otpis većeg dijela duga, da joj, kako se navodi, poslovanje ne bi bilo dovedeno u pitanje. Kompanija iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, međutim, isključila je tu mogućnost i traži poštovanje dogovorenog.

Na čijim će krilima Air Serbia letjeti ako joj Etihad ne odobri smanjenje duga od 82 posto, pita N1, objašnjavajući da je srpska zrakoplovna kompanija u dva navrata, u svibnju i lipnju ove godine, tražila od svog partnera Etihad Airwaysa otpis dijela duga zbog načina poslovanja izazvanog epidemijom Covida-19.

Prezaduženi i prošle godine

U dokumentima kompanije Etihad stoji i da je Air Serbiji otpis duga od 120 milijuna dolara nužan da bi mogli nastaviti poslovanje. Međutim, Air Serbija nije u teškom položaju od jučer.

30 milijuna

eura novog duga Air Serbije, navela je nedavno Zorana Mihajlović, ministrica prometa

“Kompanija je inače u teškom položaju, ona je bila prezadužena i prošle godine. Pitanje je može li opstati ili će morati otići u stečaj. Pitanje je i pod kojim uvjetima mi uopće trebamo nacionalnu kompaniju ili možemo razmišljati i o stečaju. Ova situacija, da se traži od jedne strane da otpiše 82 posto duga ne izgleda normalno u jednoj kompaniji od dva člana, nego bi ta dva člana trebalo razmisliti što će se moći uraditi s tom kompanijom”, kaže Milan Kovačević, stručnjak za strana ulaganja.

Otpis duga, arapski partner nije dopustio, stoji u internom dokumentu emiratske kompanije, u koji je N1 imao uvid.

“Upravni odbor smatra da je takav prijedlog Air Serbije neprihvatljiv jer predviđa da iznos, koji je utvrđen Ugovorom o zajmu, trajno bude umanjen za 82 posto, što bi za posljedicu imalo smanjenje iznosa koji bi EA Partneri platili trećoj strani”, piše u dokumentu. Tako su, usvajanjem Treće posebne rezolucije, naložili Etihad Airways partnerima da u pisanoj formi obavijeste Air Serbiju kako u potpunosti odbacuju njihov prijedlog i da se od Air Serbije očekuje da svoje obveze ispuni na vrijeme, a u skladu s datumima iz Ugovora o zajmu.

“Kad je s Etihadom dogovoren posao, to je bila velika pohvala da je pronađen dobar partner. A od samog početka Etihad sigurno nije imao namjeru pomagati tu kompaniju, nego je težio postići neki profit. S druge strane, izgleda da smo mi bili nerealni, da smo mi bili ti koji smo pomagali Air Serbiji da opstane i takav postupak ne može trajati vječno te treba analizirati ukupno stanje i vidjeti što se s kompanijom mora uraditi”, kaže Kovačević. Sve to nije dovelo u pitanje odlučnost u vrhu vlasti da ne pusti Air Serbiju da propadne. Srbija neće odustati od Air Serbije, iako kompanija ne prestaje praviti gubitke koje će pokriti građani Srbije, objašnjava N1.

Po uzoru na europske zemlje

“To je u suštini politička priča, eto naša kompanija je uspješna, leti po cijelom svijetu. A što novac građana ide tko zna kome, to je druga stvar”, kaže novinar Radmilo Marković. Zorana Mihajlović, ministrica prometa, govorila je nedavno o novom minusu od 30 milijuna eura, ali to ne brine srpskog predsjednika. “Plaće i posao su vam zajamčeni, budućnost Air Serbije je zajamčena. Ulagat ćemo još više i mnogo više u Air Serbiju”, obećao je Aleksandar Vučić. “Postoje financijski izvještaji koji govore da svake godine Air Serbia dobiva subvencije od nekoliko desetaka milijuna eura, zahvaljujući kojima je navodno profitabilna. Bez tih subvencija ona je svake godine u gubitku desetke milijuna eura”, kaže Radmilo Marković.

Ana Brnabić, premijerka Srbije, također ne dovodi u pitanje državnu pomoć Air Serbiji. “Europske zemlje će pomagati svoje kompanije, pa će i Srbija novcem iz proračuna pomoći svojoj”, rekla je Brnabić. “Da nije bilo Air Serbije, ne bi mogli na vrijeme dobiti svu moguću zaštitnu opremu: respiratore, maske, dodatnu pomoć i podršku. Ne bi mogli imati toliko humanitarnih letova, da pomognemo našim ljudima iz inozemstva. Mislim da smo svi mi zajedno kao društvo, ako ne prije, sada vidjeli koliko nam je Air Serbia važna”, rekla je Ana Brnabić.

Komentirajte prvi

New Report

Close