U svijetu kojim dominiraju tehnološki moguli poput Elona Muska i Marka Zuckerberga, jedno novo ime polako, ali sigurno mijenja pravila igre. Jay Graber, izvršna direktorica platforme Bluesky, ne uklapa se u stereotip tipičnog direktora iz Silicijske doline. Njezin pristup nije vođen profitom dioničara, već idejom o decentraliziranom internetu gdje korisnici, a ne korporacije, drže uzde u svojim rukama.
Prema nedavnom profilu koji je objavio Business Insider, Graber gradi platformu koja je dizajnirana da preživi čak i ako sama kompanija propadne, nudeći alternativu onima koji su umorni od samovolje vlasnika velikih društvenih mreža.
Od “Plavog neba” do inženjerstva
Zanimljivo je da je Jay Graber rođena kao Lantian Graber u Tulsi, Oklahoma. Njezina majka, imigrantica iz Kine koja je preživjela Kulturnu revoluciju, nadjenula joj je ime “Lantian”, što na kineskom znači “plavo nebo” (blue sky). Bila je to majčina želja da njezina kći uživa “bezgraničnu slobodu”.
Uz oca švicarskog podrijetla koji je radio kao učitelj matematike, Graber je odrastala u intelektualnom okruženju. Svoje obrazovanje nastavila je na Sveučilištu Pennsylvania, no umjesto čistog programiranja, odabrala je interdisciplinarni studij Znanosti, tehnologije i društva. Taj joj je program omogućio da sagleda širu sliku – kako tehnološke inovacije utječu na kulturu, politiku i etiku, što je oblikovalo njezin kasniji stav o digitalnom upravljanju.
Karijera iskovana u blockchain revoluciji
Prije nego što je preuzela kormilo Blueskyja, Graber je svoje vještine brusila u svijetu kriptovaluta i blockchaina sredinom 2010-ih. Radila je kao softverska inženjerka za SkuChain, a u slobodno vrijeme čak je i fizički sastavljala i lemila opremu za rudarenje bitcoina, želeći razumjeti hardversku stranu decentraliziranih sustava.
Njezin rad na projektu Zcash, kriptovaluti usmjerenoj na privatnost, te kasnije osnivanje (iako neuspješne) aplikacije za događaje Happening, Inc., dali su joj ključna iskustva. Shvatila je važnost otvorenih protokola kao temeljnog jamstva slobode govora, uvjerenje koje je kasnije postalo srž Blueskyja.
Bijeg iz Twitterovog zagrljaja
Priča o Blueskyju započela je 2019. godine kao inicijativa Jacka Dorseyja, tadašnjeg izvršnog direktora Twittera. Međutim, kada se Graber pridružila projektu 2021. godine, brzo je shvatila da za uspjeh misije moraju biti neovisni. Uspjela je ispregovarati izdvajanje Blueskyja kao zasebne tvrtke od javnog interesa (Public Benefit Corporation), uz početno financiranje od Twittera u iznosu od 13 milijuna dolara.
Taj potez pokazao se ključnim za opstanak. Kada je Elon Musk kupio Twitter (danas X) 2022. godine, Bluesky je bio pravno zaštićen i neovisan. Dok je X prolazio kroz turbulentne promjene imena i politika moderiranja, Bluesky je postao utočište za milijune nezadovoljnih korisnika.
Do studenog 2025., Bluesky je narastao na oko 40 milijuna registriranih korisnika. Iako je to još uvijek znatno manje od 560 milijuna korisnika na platformi X, rast je bio strelovit, posebice nakon političkih previranja u SAD-u i privremenih zabrana X-a u Brazilu.
Svijet bez Cezara
Graber se ne libi suptilno provocirati svoje bogatije rivale. Na konferenciji SXSW u ožujku 2025., nosila je majicu s natpisom “Mundus sine caesaribus” (Svijet bez Cezara). To je bio jasan odgovor na majicu Marka Zuckerberga s natpisom “Aut Zuck aut nihil” (Ili Zuck ili ništa).
Bluesky je ubrzo počeo prodavati te majice, koje su rasprodane u svega 30 minuta, simbolizirajući filozofiju tvrtke: demokratski pristup internetu gdje niti jedan direktor ne kontrolira vaše online iskustvo. Za razliku od milijardera koji vode druge platforme, Graber ima relativno skromno bogatstvo, procijenjeno na nekoliko milijuna dolara, dok se vrijednost same kompanije početkom 2025. procjenjivala na 700 milijuna dolara.
Tehnologija otporna na milijardere
Ono što Bluesky čini drugačijim je “AT Protocol” – tehnologija otvorenog koda na kojoj je platforma izgrađena. Graber to naziva “dokazom protiv milijardera” (billionaire proof).
“Ono što se dogodilo Twitteru ne može se dogoditi nama na isti način,” objasnila je Graber u intervjuu za CNBC. Sustav je dizajniran tako da korisnici mogu birati vlastite algoritme za rangiranje sadržaja i, u teoriji, preseliti svoje podatke i pratitelje na drugu aplikaciju izgrađenu na istom protokolu ako im se ne sviđa smjer u kojem Bluesky ide.
Pogled u budućnost i stav o umjetnoj inteligenciji
Unatoč sporijem rastu u usporedbi s gigantima, Graber nije zabrinuta. Ona vjeruje u organski rast zajednica, a ne u model “pobjednik uzima sve”. Platforma je postala popularna među aktivistima i organizatorima zajednica, iako se neki političari žale na preveliku kritičnost korisničke baze.
Kada je riječ o umjetnoj inteligenciji, Graber zagovara oprez. Iako Bluesky koristi AI za pomoć pri moderiranju sadržaja, ona naglašava da se ljudsko razmišljanje ne smije u potpunosti prepustiti strojevima.
“Ako ne znate kako izgleda dobar kod ili dobar tekst, nećete moći procijeniti ni ono što AI proizvede,” savjetuje Graber, potičući mlade da razvijaju kritičko mišljenje i temeljne vještine, umjesto slijepog oslanjanja na tehnologiju. U svijetu koji sve više teži automatizaciji, Jay Graber i Bluesky klade se na ljudski faktor i slobodu izbora.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu