Slagalica nasljeđa pričom o dječaku i mačku genetički opismenjuje klince

Autor: Lucija Špiljak , 02. prosinac 2021. u 22:00
Centar za genetičku edukaciju i CroMSIC-a djecu podučavaju prihvaćanju različitosti svih bića/PD

Cilj je upoznati djecu s građom ljudskog tijela, osnovama genetike i principima nasljeđivanja, te osvijestiti djecu o važnosti poštivanja različitosti između ljudi i drugih bića, koje su proizašle iz procesa nasljeđivanja.

Radionica ‘Slagalica nasljeđa’ novi je projekt Centra za genetičku edukaciju Medicinskog fakulteta u Rijeci i CroMSIC-a – Međunarodne udruge studenata medicine Hrvatska, čiji je cilj poticanje genetičke pismenosti među djecom predškolske i rane školske dobi.

Projekt je službeno krenuo u listopad, otkad na riječkom Medicinskom fakultetu radionice u od 60 minuta na provode genetički edukatori iz Centra za genetičku edukaciju, uz posebno educirane studente medicine iz CroMSIC-a.

Cilj je upoznati djecu s građom ljudskog tijela, osnovama genetike i principima nasljeđivanja, te ih tako osvijestiti o važnosti poštivanja različitosti između ljudi i drugih bića, koje su proizašle iz procesa nasljeđivanja. U Centru smatraju da je edukacija od najranije dobi iznimno važna jer je znanje jedini način izbjegavanja strahova i pogrešnih stavova.

Zadovoljni i djeca i roditelji

Nina Pereza, voditeljica Centra za genetičku edukaciju, kaže da su u prvoj godini radionice zamislili kao pilot-projekt kako bi vidjeli hoće li se uopće svidjeti djeci. Za početak su pozvali vrtiće i škole u blizini fakulteta.

Nakon što su im poslali informativne materijale o radionici, svi pozvani odmah su se odazvali. Nakon prvih radionica počeli su im se javljati roditelji, pa i bake djece iz drugih škola. Od listopada su održali 15-ak radionica za oko 150 djece.

Pereza kaže da su sve povratne reakcije djece, roditelja, odgajatelja i učitelja pozitivne, a posebno su ih razveselili crteži i razmišljanja djece na kraju predavanja.

Radionica bi trebala trajati cijelu godinu paralelno sa školskom godinom.

“Vrtići i škole nam se mogu javljati na e-mail Centra za genetičku edukaciju te ćemo odabrati termin koji odgovara našim gostima, članovima Centra i genetičkim edukatorima. Uskoro planiramo razgovore i s predstavnicima lokalne samouprave jer bi njihova podrška dodatno osnažila projekt.

Projekt je osmišljen i prilagođen djeci predškolske i rane školske dobi pa ga nećemo širiti na srednje škole. Za njih pripremamo drugačije radionice, vjerujemo od proljeća”, najavila je Pereza.

Slikovnica i tri didaktičke igračke

Do kraja godine žele održati edukativna predavanja o radionici Slagalica nasljeđa i za roditelje.

Kao edukativni materijali na radionici se koriste slikovnica i tri didaktičke igračke. Slikovnica u rimi “Slagalica nasljeđa”, posvećena je Perici, dječaku svijetle puti, svjetloplavih očiju i kose i njegovu kućnom ljubimcu, crno-bijelom mačku Feliksu, kratkih noge.

Nakon što Pericu u školi zadirkuju u razredu jer je drukčiji, nesretan se obraća malom “nesavršenom” prijatelju Feliksu. Perica ga je udomio pronašavši ga na cesti kad su ga odbacili njegovi ljudi jer je drukčiji.

Kroz priču o svojoj i Peričinoj obitelji Feliks uz pomoć didaktičkih igračaka uči dječaka o sličnostima u građi tijela ljudi, objašnjavajući hijerarhiju od organizma do osnovne molekule života – DNA. Također uči ga o sličnostima osobina koje se nasljeđuju unutar iste obitelji i različitostima koje se mogu pojaviti.

Mačić Feliks, sa sestricom Sivom i mamom Makom kroz priču provlači spoznaju da sva bića na Zemlji povezuje DNA te da usprkos razlikama svi jednakovrijedno zaslužuju ljubav i poštovanje.

Veliki interes studenata za genetičke edukatora

Uz sam Centar, veliku ulogu igra i CroMSIC – Međunarodna udruga studenata medicine Hrvatska, čija nam je predsjednica Gaia Bellesi otkrila da je interes studenata za ulogu genetičkih edukatora bio velik.

“Planirali smo pokrenuti projekt s najviše petnaestak edukatora s obzirom na to da se radi o zahtjevnom projektu koji uključuje znanje o genetici, ali i osnovama pedagogije pa smo za razliku od ostalih naših projekata u prijavi zahtijevali da kandidati napišu motivacijsko pismo. Naime, dobili smo 22 izvrsne prijave i nismo nikako mogli odbiti tako kvalitetne volontere. Od kad su radionice pokrenute, više nam se studenata javilo s upitom kako se priključiti projektu. Za svaku novu grupu edukatora prethodno se mora organizirati posebna edukacija (edukacija edukatora) koju vode članovi Centra za genetičku edukaciju pa svakako planiramo proširiti broj volontera. Pogotovo kad ćemo uz bolju ili normalnu epidemiološku situaciju moći održati i veći broj radionica”, kaže Bellesi.

U Centru za genetičku edukaciju rade na nekoliko projekata usmjerenih različitim ciljanim skupinama, a baš završavaju tematski broj posvećen važnosti genetičke pismenosti i edukacije u medicini u znanstvenom časopisu Frontiers in Genetics.

“Ponosni smo jer smo okupili uvažene stručnjake iz ovog područja iz cijelog svijeta, a nadamo se da ćemo promociju tematskog broja moći održati početkom 2022. u online obliku.

Centar za genetičku edukaciju će stalno tražiti nove načine njezine popularizacije te će se prilagođavati aktualnim trendovima i potrebama različitih ciljanih skupina”, zaključuje Nina Pereza. 

Komentirajte prvi

New Report

Close