Roboti već ‘rade’ u obrazovanju i turizmu, a uskoro će brinuti i za starije

Autor: Josipa Ban , 07. veljača 2023. u 10:09
Bruno Podvezanec, suosnivač tvrtke MediaLink/M. Prpić/PIXSELL

Bruno Podvezanec, suosnivač tvrtke Medialink, govori o potencijalu robotike u Hrvatskoj.

Uloga je humanoidnih robota u društvu sve značajnija, a što sve roboti mogu i kako funkcioniraju Hrvatima je dobro poznato zahvaljujući tehnološkom entuzijastu Bruni Podvezanecu. Upravo je on, naime, još 2017., uz podršku Hrvatskog Telekom i FER-a, doveo prvi robot, odnosno roboticu Pepper u Hrvatsku. Danas ih je u Hrvatskoj ukupno 14.

Suosnivač i tehnički direktor tvrtke Medialink, koji se u IT svijet bacio odmah po završetku srednje škole te je kao mladić u ranim 20-ima već radio na međunarodnim IT projektima u Australiji i SAD-u, za robote se počeo zanimati čim je na internetu ugledao malog NAO robota.

Bilo je to 2014. “Odmah sam shvatio kako se time želim baviti”, kaže Podvezanec, koji nije gubio vrijeme već je odmah kontaktirao proizvođača te je počeo istraživati sam softver kako bi se upoznao s njegovim mogućnostima.

Isplatila se upornost
“Krajem 2016. počeli smo se pripremati za dovođenje robotice Pepper jer smo dobili informaciju da će uskoro doći u Europu”, ističe Podvezanec. Odmah je stupio u kontakt s proizvođačem, japanskom tehnološkom tvrtkom SoftBank.

Povjerenje njihovih direktora, a koji za Hrvatsku nisu niti čuli, zadobio je, kaže, upornošću. A na razgovor se pripremao čak godinu i pol dana, detaljno analizirajući kompaniju. Zaključio je da će im pozornost najbolje privući prezentacijom o hrvatskim inovacijama i inovatorima.

A među njih je uvrstio i Matu Rimca te tako japanskog diva upoznao s hrvatskim proizvođačem superbrzog električnog automobila. Zanimljivo, upravo je SoftBank prošle godine, s Goldman Sachsom, uložio 500 milijuna dolara u Rimca. Očigledno su nastavili pratiti što radi i kako se razvija inovator kojeg im je otkrio upravo Bruno Podvezanec.

14

robota trenutno je u Hrvatskoj, a prvi je došao 2017. godine

A samom Podvezanecu, kojem je inovacija bila jedini motiv da Pepper dovede u Hrvatsku, cilj je nastaviti širiti upotrebu robota u svim segmentima društva kako ne bi zaostajali za EU i svijetom. Trenutno se, kaže, u Hrvatskoj najviše koriste u marketingu, turizmu i obrazovnom sektoru.

“U marketingu se koriste za promocije proizvoda i usluga tvrtki, a u obrazovanju roboti pomažu djeci u lakšem shvaćanju nastavnih lekcija. Robota, naime, možete programirati za bilo koji nastavni predmet – matematiku, informatiku, kemiju, biologiju, jezike, pa i tjelesni odgoj”, ističe. Usto kaže, sve se češće koriste i u turizmu jer mogu govoriti do 20 stranih jezika.

Što se obrazovanja tiče, tvrtka Medialink Brune Podvezaneca sudjeluje i u projektu Saveza društava Naša djeca Hrvatske. Podvezanec objašnjava da je riječ o STEM projektu – budućnost za 5, u kojem Medialink izrađuje deset obrazovnih sadržaja za interaktivne radionice djece i humanoidnih robota, a koje će biti održane u pet hrvatskih gradova. “Reakcija djece na robote je fenomenalna”, ističe te dodaje kako su roboti vrlo koristan alat u obrazovanju jer se zahvaljujući njima djeca lakše i bolje usredotočuju na gradivo.

Također, dodaje, interes za robotima konstantno raste posebno u segmentu promocija jer su dobri u “privlačenju pažnje”. “U New Yorku, primjerice, robotica Pepper dočekuje ljude kod stomatologa, dok u Kanadi i Belgiji u bolnicama roboti objašnjavaju djeci, na zabavan način, postupak prije pregleda ili operacije, što im umanjuje tjeskobu od zahvata”, objašnjava.

Što se pak razvoja robota tiče, ističe da je najveća razlika u odnosu na 2017., kada je prvi Pepper stigao u Hrvatsku, u upotrebi umjetne inteligencije, odnosno AI tehnologije koja se može implementirati u samog robota.

“Roboti danas bolje shvaćaju i imaju veće mogućnosti”, ističe Podvezanec napominjući da robot i dalje ne može mnogo bez čovjeka jer ga upravo čovjek, odnosno programer, pokreće. A s razvojem AI-a šire se i njegove mogućnosti.

“Očekivanja su velika posebno u sektorima starije životne dobi. Kako je stanovništvo sve starije, sve je manje ljudi koji se mogu brinuti za njih. U Japanu, u tom segmentu, vide velike mogućnosti robota koji bi trebali pomagati starijim osobama.

A roboti već sada mogu pomoći ljudima u raznim zadacima, primjerice da uzmu lijek u određeno vrijeme. Također, robot može primijetiti da se osoba onesvijestila te pozvati hitnu službu…”, objašnjava Podvezanec.

Ne bojimo se promjene
Stav je ovog poduzetnika, a koji se u međuvremenu počeo baviti i prodajom dronova, da će, ne toliko roboti koliko AI, u određenoj mjeri zamijeniti ljude. “Nemojmo zaboraviti da čovjek ima ono što računala nemaju, a to je kreativnost”, ističe te dodaje da se promjene ne treba bojati jer su one kroz čitavu povijest konstanta kojoj se ljudi uvijek uspješno prilagode.

Podvezanec sa svojim ciljem – širenjem upotrebe robota u svim segmentima društva – najavljuje da planira iskoristiti tehnologiju ChatGPT-a u humanoidnim robotima kako bi im dao novu nadogradnju i stvorio novo iskustvo.

Pokušaj implementacije ChatGPT-a tehnologije u Pepper nije prvi put da se Podvezanec “igra” s njegovim mogućnostima. Tako je napravio prvi zagrljaj s roboticom Pepper, koji su kasnije svi kopirali, ali i prvi ples s robotom na koncertu Tonija Cetinskog u Zagrebu.

Ovi su primjeri ogledalo stava Brune Podvezaneca koji smatra da je za uspjeh najvažnija ambicija te volja i želja za napredovanjem. A taj svoj stav preslikava i na ocjenu poduzetničkog okruženja u Hrvatskoj, pa tako kaže da se menadžer mora znati prilagoditi svakoj situaciji.

“Kako sam radio za klijente iz cijelog svijeta shvatio sam da nitko nigdje nije zadovoljan, ali to je u samoj prirodi čovjeka. Zašto čovjek uvijek gura svoje granice, zašto smo mi ljudi istraživači po prirodi? Zato što nikad nismo zadovoljni postojećim”, zaključuje te najavljuje da planira dovođenje još jedne tehnologije, ali još ne želi otkriti o čemu se radi.

Komentirajte prvi

New Report

Close