Playrix nakon preuzimanja Cateia gamesa u Hrvatskoj radi novu mobilnu igru. Bestselerima je već pobrao 4,8 milijardi dolara

Autor: Bernard Ivezić , 24. lipanj 2020. u 15:05
Krešimir Špes, Ivan Bralić i Dejan Radić /DALIBOR URUKALOVIĆ/PIXSELL

Zasad možemo podijeliti samo to da se radi o novom free to play naslovu na kojem marljivo radimo, kaže jedan od trojice direktora studija Playrix Croatia.

U Hrvatskoj se radi nova mobilna računalna igra čiji se potencijalni prihod prognozira mnogo ambicioznije nego što to za svoje proizvode rade čak i najveće hrvatske kompanije.

Novu komad kreativnog softvera radi domaći ogranak Playrixa, rusko-irske tvrtke koja je jedan od pet TOP proizvođača mobilnih igara na svijetu, a koji je proizašao iz akvizicije jednog od najstarijih gaming studija u Hrvatskoj – Cateia gamesa. Playrixova akvizicija Cateije prvo je veliko strano preuzimanje u toj branši unas, sigurno ne i posljednje.

Iako to u Hrvatskoj polako postaju, računalne igre već su 10-ak godina veliki globalni biznis.

Isplativije od Hollywooda

Unazad desetljeća, igre su po prihodima prestigle Hollywood. Candy Crush Saga, primjerice, svom izdavaču, tvrtki King s Malte, donosi dnevni prihod na razni onog koji ostvaruje najveća turistička kompanija u Hrvatskoj Valamar.

Finskom Roviu, Angry Birds igre namaknu godišnje utržak usporediv s rezultatima koje objavi naša JGL grupa, a najpopularnija casual igra, odnosno mobilna igra za povremene igrače, zvana Gardenscapes, u protekle tri i pol godine od predstavljanja svom je izdavaču Playrixu donijela podjednaku sumu koju godišnje “obrne” Konzum.

Krešimir Špes, jedan od tri ravnopravna direktora studija Playrix Croatia, ujedno jedan od trojica suosnivača Cateia gamesa, (druga dvojica su Dejan Radić i Ivan Bralić), zasad ne može detaljnije o igri. Špes je programer i dugogodišnji tehnički direktor u tvrtki, koji inače rado priča o igrama.

1,1

milijardu puta ‘skinute’ su samo prošle godine Playrixove igre, a mjesečno ih igra barem 150 milijuna ljudi

Otkako se trojac 2001. okupio u privatnu razvojnu grupu BB&Idol Graphics, iz koje je dvije i pol godine kasnije stasala Cateia games, razvili su tridesetak igara i prvi unas procesno uredili proizvodnju računalnih igara do te razine da su ih nekoliko mogli razvijati paralelno. “Zasad možemo podijeliti samo to da se radi o novom free to play naslovu na kojem marljivo radimo”, kaže.
Kako su postali dio Playrixa, pravila su drukčija. Tržište na koje ciljaju vrlo je kompetitivno, a konkurencija prati sve.

Slično navodi i drugi direktor u tvrtki Dejan Radić, koji je prije bio izvršni direktor Cateia gamesa. Ne pričaju čak ni o vrijednosti preuzimanja, iako je riječ o prvoj velikoj akviziciji u gaming industriji u Hrvatskoj. Radić tek navodi da su mnogo uložili da bi bili spremni za priliku koju im je pružio Playrix. “Naše igre su komplementarne onima Playrixa, jer obraćamo se istoj publici, dijelimo iste temeljne vrijednosti, kao i pogled na ‘mobile gaming’. Njihove su nam igre oduvijek bile uzor”, kaže Radić.

Danas je sve teže izbaciti dobru igru bez svježih i kvalitetnih talenata, a jednako tako vrlo je teško uspjeti na tržištu causal mobilnih igara bez snažnog marketinga.

U branši se može doznati da je Cateia games već lani razmatrala projekt nove mobilne igre, a Playrix pak odlučio ispitivati prilike za širenje u Jadranskoj regiji u potrazi za talentima. Nije to slučaj samo u regiji. Tržište casual igara unazad pet godina ubrzano se okrupnjuje.

Val akvizicija

Prvo je jedan od najvećih gaming studija na svijetu Activision Blizzard preuzeo za 5,9 milijardi dolara tvrtku King, izdavača Candy Crush Sage. Onda je preklani Goldman Sachs uložio 200 milijuna dolara u francuskog proizvođača casual mobilnih igara Voodoo, a Zynga, poznata po Facebook igrama, početkom lipnja za 1,8 milijardi dolara preuzela je Peak Games, koji radi igre slične Candy Crush Sagi.

Radić ističe da se ‘mobile gaming’ unazad desetak godina prometnuo u najunosniji dio gaming biznisa. Cijela industrija je lani, prema njegovima podacima, dosegnula 160 milijardi dolara prometa i do kraja 2021. očekuje da će se uspeti do 200 milijardi. “Uzlet specifično ‘mobile gaminga’ započeo je pojavom iPhone, početkom 2012. doživio je prvi veliki pomak i etablirao se kao tržište, a unazad nekoliko godina u zemljama slabije kupovne moći odjednom su se pojavili pristupačniji mobilni uređaji, koji su mnogima značili i prvi pravi susret s online svijetom i gamingom”, kaže Radić.

160

milijardi dolara prometa dosegnula je lani branša mobilnih igara, iduće bi godine mogla skočiti na 200 milijardi

Dodaje da se to posebno osjetilo na tržištima Indije i Kine. Riječ je o dvije države u kojima živi više od trećina svjetskog stanovništva, a koje su do nedavno bile nedostupne gaming industriji.“Porast broja predinstaliranih igara na mobilnim uređajima te lakoća kupnje i dostupnost mobilnih igara utjecala je na nevjerojatanrast branše, a očekujem da se taj trend nastavi i u sljedećih godina. Preduvjeti su tu”, kaže Radić.

Koliko bi to značilo prihoda teško je reći, jer mali broj gaming studija u Hrvatskoj to objavljuje, uključujući Cateiju. Za lokalni Playrix trebat će pak pričekati iduću godinu, jer tvrtka Playcat games iz Zagreba, preko koje posluju, u Sudski registar upisana je tek krajem 2019. i tek je od ove godine aktivna.

Iznimka je Nanobit, najveći hrvatski proizvođač mobilnih igara i ujedno izravni Playrixov konkurent. Nanobit godinama sve svoje prihode konsolidira u Hrvatskoj, a lanjski su mu rasli 50% na 220 milijuna kuna. Potencijal je, dakle, vrlo opipljiv. K tome, novi vlasnik Cateije vrlo je velika kompanija i izvan gaming okvira.

Playrixove su igre lani preuzete više od 1,1 milijardu puta, mjesečno ih igra barem 150 milijuna ljudi.

Velike ambicije

Bloomberg procjenjuje da je Playrix lani porastao za 30 posto na 1,5 milijardi dolara prihoda i da zapošljava više od 1700 gaming stručnjaka. Playrix pak ne skriva da se želi uspoređivati s Activision Blizzardom, koji je lani utržio 7,5 milijardi dolara, i Electronic Artsom, koji je dosegao 4,9 milijardi dolara prihoda. Širi se mahom akvizicijama, a 2019. u takvom je šopingu potrošio više od 100 milijuna dolara.

Najpoznatije Playrixove igre su Gardenscapes, Homescapes, Township i Fishdom. Samo ta četiri proizvoda donijela su dosad tvrtki 4,84 milijarde dolara prihoda. Ivan Bralić, treći direktor Playrix Croatia, suosnivač Cateije te njezin bivši operativni direktor, kaže da se proces izrade igara promijenio. Nekad je, ističe, to bila stvar entuzijazma i učenja na vlastitim uspjesima i pogreškama. On sam u to je ušao iz sfere dizajna.

“Izrada svjetski uspješne mobilne igre danas je zahtjevnija, jer je igračima dostupno jako puno kvalitetnih naslova, te je stoga za svaki studio, čak i one velike, izazov dizajnirati i izraditi, a kasnije i plasirati svjetski uspješnu igru”, kaže.

Dodaje da će Playrix u Hrvatskoj zbog toga morati rasti. Trenutačno ima 40-ak gaming stručnjaka. “Nezahvalno bi sada bilo ići u prognoze, ali izrada igre na kakvoj radimo, i prema standardima po kojima radimo, svakako će zahtijevati da studio raste u svim aspektima, pa i u broju zaposlenih”, kaže Bralić.

I matični Playrix ističe da Cateia ima vrhunski tim stručnjaka. Pohvalio ih je prilikom preuzimanja tvrtke i osobno jedan od osnivača Playrixa Dmitry Bukhman.

Radić naglašava da mnogo ulažu kako bi zaposlenicima pružili ugodne uvjete rada i napretka u firmi. “Akvizicija nam uvelike širi takve mogućnosti, sretni smo i zadovoljni zbog toga, jer naši kolege i suradnici su kičmeni stup tvrtke, o njima se mora voditi briga”, zaključuje Radić.

Pozitivna uloga države

U posljednje vrijeme stručnost gaming timova, ali i njihove međunarodne uspjehe prepoznaje polako i država. Radić kaže da je danas, za razliku od njihovih početaka, situacija po tom pitanju znatno bolja. “Danas ste u mogućnosti dobiti potpuno financiranje ili sufinanciranje za izradu vaše video igre, kao i mnogih drugih projekata vezanih uz IT industriju općenito, a u vrijeme kad smo mi počinjali, takve mogućnosti nisu postojale i srećom, to se promijenilo na bolje”, kaže Dejan Radić.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Da skratimo priču, jeftino će štrikati kod za strance. Već viđeno toliko puta (nažalost)

New Report

Close