Pametna tehnologija omogućava malim tvrtkama da budu vidljivije i još više istaknu i iskoriste svoje prirodne sposobnosti u konkurenciji s velikim tvrtkama

Autor: Borivoje Dokler , 16. lipanj 2021. u 22:00
Foto: Shutterstock

Tržište više nego ikad reagira na brzinu odgovora i prilagodljivost, a to je ono što male tvrtke mogu ponuditi efikasnije od velikih poduzeća.

Kada govorimo o upotrebi pametne tehnologije u poslovanju svi prvo pomisle na koristi koje ona donosi velikim poduzećima. Koliko je ona dostupna malim poduzećima i koje im benefite može donijeti upitali smo direktora Serengetija Gorana Kalanja.

On ističe kako se razvoj neke napredne tehnologije, ne samo u IT industriji nego i drugdje, uglavnom prvo počinje primjenjivati u velikim tvrtkama te je ta tehnologija u početku prilagođena njima. Nakon što dokaže prednosti svoje primjene u velikim tvrtkama, sljedeći korak je prilagodba te tehnologije tako da bude primjenjiva i u manjim tvrtkama. Prilagodba se, kaže Kalanj, obično radi u smislu cijene, opsega funkcionalnosti te jednostavnosti implementacije i primjene.

Kajtaz

U online trgovini omogućila je malim tvrtkama da prošire svoje poslovanje i tržište.

Andreja Kajtaz

“U tom smislu velika većina naprednih tehnologija kada dođu u višu fazu zrelosti imaju veliku primjenu u manjim tvrtkama i donosi značajne prednosti. Npr., kada govorimo o Machine learningu danas se ova tehnologija primarno koristi u većim tvrtkama ili znanstvenim krugovima, ali već i manje tvrtke uvode tu tehnologiju u svoje poslovanje primjerice kroz predikciju zadovoljstva djelatnika i mogućnosti proaktivnog djelovanja u smjeru podizanja njihove angažiranosti”, kaže direktor Serengetija te ističe kako male tvrtke imaju veliku i trajnu prednost nad velikim, a to je brzina donošenja i implementacije odluka i sposobnost brze reakcije na tržišne promjene.

“Kako se tempo poslovanja sve više ubrzava, ova prednost malih tvrtki ima sve veći značaj. Steve Jobs je rekao za prva osobna računala da o njima možemo razmišljati kao o biciklu za mozak jer omogućavaju da svoje prirodne sposobnosti nadogradimo i puno bolje iskoristimo. Puno veće udaljenosti možemo prijeći biciklom nego pješice. Tako je i u ovom slučaju gdje pametna tehnologija omogućava manjim tvrtkama da svoje prirodne sposobnosti još više istaknu i iskoriste u konkurenciji s velikim tvrtkama”, kaže Kalanj.

90

posto svjetske trgovine čine mala i srednja poduzeća

Izvršni partner za financije, prodaju i marketing u tvrtki DignetSoftware Milan Komorčec kaže kako je pametna tehnologija danas svima dostupna, ali ima svoju cijenu. Pitanje dostupnosti je, ističe, naprosto pitanje prioriteta koje definira vlasnik ili upravljačka struktura poduzeća.

“Na primjer, ima vlasnika i direktora malih poduzeća koji voze vrlo skupe osobne automobile. I kažu da pametna tehnologija ima visoku cijenu. Tu je onda pitanje što vlasnik i uprava smatraju prioritetnijim. Naravno da svako ulaganje treba imati ekonomsku opravdanost.

Komorčec

Pitanje dostupnosti pametne tehnologije nije cijena već naprosto pitanje prioriteta.

Goran Kalanj

Ali u ovakvim situacijama, a ima ih, naprosto je pitanje što je prioritet, a ne je li cijena pametne tehnologije previsoka i time čini pametnu tehnologiju nedostupnom”, smatra Komorčec te nadodaje kako pametna tehnologija ne mora svako malo poduzeće učiniti konkurentnijim.

“Ovisi o tome čime se poduzeće bavi. Malo poduzeće teško će biti konkurentno velikim poduzećima u proizvodnji npr. lokomotiva. Međutim, pametna tehnologija može malo poduzeće učiniti jednako vidljivim kao i veliko poduzeće, ako ne i vidljivijim. Može ga učiniti fleksibilnijim, bržim, prodornijim. I to onda, u pravoj tržišnoj niši, može malo poduzeće učiniti konkurentno velikom”, kaže izvršni partner za financije, prodaju i marketing u tvrtki DignetSoftware.

Brza komercijalizacija inovacija

Goran Marković, član Uprave InfoDoma kaže kako je jedna od najvažnijih osobina novih tehnologija to što njihova cijena stalno pada pa su tako, više nego ikada, dostupne širokom krugu korisnika ali i poduzećima svih veličina. Osim toga, cijena novca je na povijesno niskim razinama i zaista nije teško doći do kapitala. Ono što danas čini razliku jesu ideje i sposobnost eksperimentiranja te brza komercijalizacije inovacija.

Kalanj

Većina naprednih tehnologija kad uđe u fazu zrelosti ima veliku primjenu u manjim tvrtkama.

“Disruptivni potencijal koji donose pametne tehnologije podjednako stoji na raspolaganju i malim i velikim poduzećima. Svi koji imaju dobru ideju s jako malo ulaganja mogu postići velike efekte, bilo da se radi optimizaciji poslovanja i smanjenju operativnih troškova ili razvoju novih proizvoda i osvajanju novih tržišnih segmenata.

“Mala poduzeća se puno brže prilagođavaju potrebama korisnika, a znamo da se potrebe i očekivanja kupaca jako brzo i jako često mijenjaju”, kaže Marković i nadodaje kako zahvaljujući širokoj rasprostranjenosti i dostupnosti pametnih tehnologija mala poduzeća stalno “pušu za vratom” velikim i ne dopuštaju im da se opuste ni na trenutak.

Emer

Svaka mikro ili mala tvrtka može, bez ulaganja, imati digitalno administrativno poslovanje.

Marko Emer

“Većina poduzeća svoju konkurentsku prednost temelji na tehnologijama. Kako se tehnologije jako brzo mijenjaju i napreduju tako se i nove prilike otvaraju svakodnevno. U takvim tržišnim okolnostima mala i okretna poduzeća se puno bolje snalaze i brže reagiraju. Svjedoci smo kako svugdje u svijetu mala poduzeća otimaju tržišne kolače velikima zahvaljujući svojoj brzini i nižim troškovima razvoja, što ih u konačnici čini atraktivnijim i konkurentnijim opcijama. Upravo taj pritisak malih poduzeća tjera i velika poduzeća da postanu agilnija i okretnija”, ističe član Uprave InfoDoma.

Andreja Kajtaz, direktorica Fininog Sektora komercijalnih digitalnih rješenja kaže kako su benefiti pametne tehnologije mjerljivi, kako za velike tvrtke i industrije, tako i za mala poduzeća. Kad se govori o pametnoj tehnologiji i koristima koje ona pruža, zasigurno smo svjesni automatizacije poslovanja jer veća automatizacija poslovanja utječe na niže troškove. Velika je ponuda različitih vrsta poslovnih softvera koji poboljšavaju učinkovitost, smanjenje pogrešaka i ubrzanje rada, što direktno utječe na troškove malih poduzeća.

Marciuš

Manje tvrtke mogu lakše i brže primijeniti moderniju tehnologiju i postati konkurentna.

“Mobilna rješenja temeljena na pametnim tehnologijama su sve razvijenija u smislu mogućnosti kojima poduzetnici mogu olakšati svoje poslovanje, bez potrebe za značajnim IT znanjima.

Milan Komorčec

Tehnologije pak koje omogućuju dugoročno sigurno elektroničko poslovanje, poput primjene elektroničkog potpisa ili e-Arhive su sve više sastavni dio potražnje kojima se olakšava udaljeno poslovanje, rad od kuće i općenita mobilnost, što sve omogućuje brzinu, fleksibilnost i dostupnost pri svakodnevnom radu.

Jednako produktivni i efikasni

Pametna tehnologija u online trgovini je, primjerice, omogućila i malim tvrtkama da prošire svoje poslovanje i tržište i dođu do kupaca koje zasigurno ne bi dosegli klasičnim putem”, ističe Andreja Kajtaz i nadodaje da smo tehnološkim razvojem i ubrzanom digitalizacijom došli do široke palete infrastrukturnih i softverskih alata putem kojih se nude različita rješenja za poduzeća različitih veličina, IT kapaciteta i financijskih mogućnosti.

Herceg

Ona je malim biznisima velika šansa i ‘vrata’ za iskorak prema globalnom tržištu.

Pametna tehnologija je sve dostupnija kroz web i mobilne usluge koje se poduzetnicima nude da olakšaju vlastito poslovanje, ali i da svoje e-poslovanje učine maksimalno sigurnim. “Uz pomoć pametne tehnologije mala poduzeća mogu postati jednako produktivna i efikasna.

Proizvodi jednako dostupni, a povratna informacija pravovremena. Zbog činjenice da mogu napraviti više za manje vremena, biti fleksibilni i na pravom mjestu u pravo vrijeme, s nižim troškovima i naknadama, konkurentnost je sve jača, neovisno o veličini poduzeća”, smatra direktorica Fininog Sektora komercijalnih digitalnih rješenja.

Uspjeh startupova

Goran Marković

Mladen Herceg, CEO tvrtke Make IT easy, kaže kako se pametne tehnologije, ako ih dobro iskoriste, malim poduzećima velika šansa i ‘vrata’ za iskorak prema globalnom tržištu. Dobre ideje prenesene u odgovarajuća rješenja će uz primjetnu pametne tehnologije prepoznati i korisnici i investitori koji malim poduzećima mogu pomoći na njihovom putu da se probiju na velika tržišta i ostvare svoje ciljeve, smatra Herceg i napominje kako su mala poduzeća fleksibilnija i brža u donošenju odluka, te primjenom pametnih tehnologija mogu dobiti akceleraciju te u kratkom vremenu multiplicirati rast od do sada uobičajenih načina.

Marković

Zahvaljujući pametnim tehnologijama mali stalno ‘pušu za vratom’ velikim poduzećima.

“Takvih primjena je oko nas jako puno. Pogledajte uspješne startupe koji su u manje od desetljeća postigli značajne uspjehe najčešće kroz primjenu pametnih inovativnih tehnologija. Ako se u tome snađu, svakako će postati ozbiljna prijetnja velikim poduzećima kojima konkuriraju na tržištu.

Upravo smo i sami često bili u poziciji da kao mala tvrtka u našim prethodnim aktivnostima upravljanja voznim parkovima uspješno konkuriramo najvećim globalnim igračima, te zbog svoje inovativnosti i agilnosti uz primjenu našeg softvera MobilityONE sklapamo najzahtjevnije poslove s drugim velikim sustavima”, kaže CEO tvrtke Make IT easy.

Dokmanović

Uvođenje pametne tehnologije u SME segment je nužnost i preduvjet budućeg rasta.

Matija Marciuš

Arthur Vašarević, generalni direktor tvrtke Schneider Electric za Hrvatsku, Sloveniju i Bosnu i Hercegovinu ističe kako se troškovi digitalizacije i tehnološkog znanja često smatraju preprekom za mala i srednja poduzeća da transformiraju svoje poslovanje. Schneider Electric pomogao je velikom broju kupaca malih i srednjih poduzeća širom svijeta da digitaliziraju svoje poslovanje i razumiju koristi koje digitalizacija donosi iz prve ruke, jer se nakon pandemije više ne dovodi u pitanje potrebitost daljinskih i automatiziranih operacija.

“Mala i srednja poduzeća pokreću svjetsku ekonomiju. Ona su odgovorna za 90% svjetske trgovine i 80% novih radnih mjesta. Kako se svijet nastoji izvući iz ekonomskog steznika uzrokovanog globalnom pandemijom, mala i srednja poduzeća morat će pametno ulagati kako bi postigla održiv dugoročni rast. Digitalizacija predstavlja veliku priliku za ta poduzeća da učine nešto više, povećaju suradnje, pristupe novim tržištima, vještinama i alatima i stvore uspješnija poduzeća, posebno u ovim izazovnim vremenima.

Bilo da se radi o smanjenju općih troškova (uštedom energije i učinkovitosti) ili pristupu novim platformama ili vještinama koje možda nedostaju”, kaže Vašarević i napominje kako je Schneider Electric oduvijek bio posvećen pomaganju malim i srednjim poduzećima da započnu put automatizacije i digitaliziraju svoje poslovanje, jer korištenje digitalnih alata je postao pravi mjeritelj konkurentnosti poduzeća. Ona im omogućuje da se natječu i surađuju s velikim organizacijama.

Vasarević

Korištenje digitalnih alata postao je pravi mjeritelj konkurentnosti poduzeća.

“U Hrvatskoj imamo primjer suradnje Schneider Electrica s Adriatehom, nekad malom hrvatskom obiteljskom kompanijom koja je svoj brand dovela u sam vrh proizvođača autopraonica te danas djeluje u više od 40 zemalja svijeta”, istaknuo je Vašarević.

Mladen Herceg

Izvršni direktor regionalnog ureda RITTAL Dejan Dokmanović kaže kako su mala poduzeća zapravo idealan kandidat za uvođenje i primjenu pametne tehnologije.

“Današnji mali biznisi moraju biti brzi, prilagodljivi i striktno fokusirani na svoj, uzak i inovativan, poslovni segment koji im može donijeti brzi rast i visoku početnu profitabilnost. U tom smislu pametne tehnologije mogu jako puno pomoći. Većina malih poduzeća koja žele opstati u današnjoj tržišnoj utakmici moraju se što manje vremena baviti administracijom, internom IT organizacijom, alatima, softverima, poslovnom analitikom. S druge strane svi su ti elementi nužni i potrebni za uspješan biznis.

Fleksibilan MicroDataCentar s ključnim procesima, gotovim alatima, aplikacijama i podacima mora biti blizu ključnog biznisa tvrtke. Bez obzira o kojem segmentu tehnologije pričali, uvođenje pametne tehnologije u SME segment je nužnost i preduvjet budućeg rasta”, smatra Dokmanović i navodi da će tvrtke koje to prije shvate imati recept za uspjeh. Velika poduzeća su, kaže, često tromi sustavi, otporni na promjene i s dugim periodima odlučivanja i implementacije novih procesa i tehnologija.

“Današnje tržište, više nego ikad prije, reagira na brzinu odgovora i prilagodljivost, a to je ono što uspješne male tvrtke mogu ponuditi puno efikasnije nego velika poduzeća. Imamo priliku promatrati razvojne cikluse nekih naših korisnika – malih tvrtki u industriji izrade elektro ormara koji su uspješno promijenili i digitalizirali kompletan proizvodni proces, dijelom koristeći se i raspoloživim sredstvima EU fondova. Takve tvrtke sada bez problema uzimaju dio kolača velikim sustavima na cijelom tržištu EU, ali i šire”, ističe izvršni direktor regionalnog ureda RITTAL.

Dejan Dokmanović

Marko Emer, predsjednik Uprave servisa Moj-eRačun smatra kako su pametne tehnologije, odnosno inovativna rješenja danas su dostupna svim poduzećima u Hrvatskoj. “Uzmimo za primjer digitalnu razmjenu dokumenata; prije 20 ili 30 godina samo su najveće kompanije mogle ulagati u informacijske sustave za razmjenu računa, dok danas svaka mikro ili mala tvrtka može, bez ulaganja, imati potpuno digitalno administrativno poslovanje kroz usluge kao što su mojeRačun, mojDMS i mojeArhiv, koje su okosnica jedinstvene usluge mojeUred.

Većina razvijenih europskih zemalja radila je na razvoju pametnih industrija i automatizaciji poslovanja, ali su itekako bili svjesni da je nemoguće automatizirati proizvodni proces, a administrativno poslovanje ostaviti na zastarjelim procesima jer bi im time ostao sustav koji generira veliki trošak.

Kao glavni preduvjet povećanja konkurentnosti europskog gospodarstva, Europska unija prepoznala je digitalnu transformaciju, a to ne znači kupiti ili razviti samo najbolje strojeve za, primjerice, pakiranje ambalaže, nego iskorijeniti sav nekorisni rad i maksimizirati korisnost svakog procesa, a to je moguće samo uz korištenje inovativnih rješenja koja su danas podjednako dostupna tvrtkama s jednim ili deset tisuća zaposlenih”, objašnjava Emer i ističe da su tvrtke koje su na vrijeme prepoznale rješenja koja im daju veći nadzor nad poslovnim procesima, koje su iskoristile sustave kao mojBI pa dobivaju automatiziranu obavijest o blokadi kupaca i dobavljača i više od 60 drugih poslovnih i financijskih pokazatelja za subjekte s kojima posluju, lako mogu planirati svaki segment poslovanja i znati koje su njihove komparativne prednosti na tržištu, a gdje se nalaze opasnosti.

80

posto novih radnih mjesta generira se u malim i srednjim poduzećima

“Također danas, upravo zahvaljujući tehnološkim rješenjima, nikada nije bilo lakše doći do kapitala i potencijalnih ulagača, nazovimo ih tako. Platforma PlatiMe omogućuje prodaju nedospjelih eRačuna u potpuno digitalnom okruženju gdje se čak i ugovor potpisuje digitalno, a proces realizacije prodaje moguć je u svega pet minuta od izlistanja eRačuna na platformi”, kaže predsjednik Uprave servisa Moj-eRačun.

Ista tehnologija za sve

Matija Marciuš iz Signifya kaže kako u toj tvrtki prilikom razvoja pametnih (Interact) sustava, adresiraju potrebe poduzeća prema vrsti poslovanja.

Arthur Vašarević

“U ranijim fazama rješenja za manja i veća poduzeća bila su različita po pitanju kompleksnosti pa su tako rješenja za manja poduzeća bila jednostavnija i povoljnija uz ograničene mogućnosti i portfelj proizvoda, dok su rješenja za veća poduzeća bila naprednija, ali uz značajne koristi, često i financijski mjerljive. Danas se sustav Interact Pro unificirao u pogledu sučelja i korištenih standarda čime se omogućava korištenje istih tehnologija u svim aplikacijama i veličinama poslovanja.

Sustav u inicijalnom obliku može pratiti skromnija kapitalna ulaganja, a kroz daljnji razvoj, poduzeće može, bez obzira na veličinu, proširiti sustav naprednijim funkcijama i prema željama.

Drugim riječima, sustav se može konstantno nadograđivati, počevši od jednostavne regulacije rasvjete mobitelom pa sve do kompleksnijih analitičkih aplikacija i digitalnih integracija koja daju puno informacija o upotrebi prostora, opreme i procesa”, objašnjava Marciuš i nadodaje da je pametna tehnologija već u nekoj mjeri implementirana u poslovanju velikih poduzeća koje tako ostaju na globalnom tržištu, stoga je važno i da manja poduzeća prate sličan trend.

“Veće kompanije su često i kompleksnije i manje fleksibilne za brzu promjenu tehnologije, dok manja poduzeća mogu lakše i brže primijeniti moderniju tehnologiju i postati konkurentna”, zaključuje Marciuš.

Komentirajte prvi

New Report

Close