‘Naši zaposlenici žele postati dioničari i dio uspjeha pa im želimo dati prvenstvo kupnje dionica’

Autor: Tanja Ivančić , 28. srpanj 2021. u 22:00
Saša Kramar/PD

Veliki smo za hrvatske pojmove, a mali za globalne i uživamo u svim novim prilikama na IT ‘igralištu’. IPO-om otvaramo potpuno novo poglavlje Spana.

Span, domaća privatna IT kompanija, uskoro će putem javne ponude ponuditi na tržištu 578.200 vlastitih dionica, ili 29,50 posto dionica tvrtke, čime postaje prva hrvatska IT kompanija koja će to napraviti u posljednjih 18 godina.

Usto, Span je proglašen i Microsoftovim partnerom godine u Hrvatskoj, a i jedina je tvrtka koja ima osam Microsoftovih naprednih specijalizacija u nas. Na kraju 2020. ostvario je ukupne poslovne prihode od 613,75 milijuna kuna i rast viši od 30 posto u odnosu na godinu prije.

O svemu tome kao i o poslovnim planovima ove zagrebačke tvrtke razgovarali smo sa Sašom Kramarom, članom Uprave i direktorom marketinga, prodaje i poslovnog razvoja Spana.

Zbog čega ste sad odlučili izaći na burzu i zbog čega upravo na zagrebačku?

Mislimo da je sada pravi trenutak za takav iskorak, naši su prihodi lani iznosili 613,75 milijuna kuna, a što je 30,1 posto više u odnosu na 2019. U posljednje tri godine bilježimo godišnju stopu rasta prihoda višu od 20 posto, što je dvostruko više od prosjeka IT industrije u Hrvatskoj i taj rast u budućnosti želimo dodatno ubrzati. Stoga je izlistavanje na Zagrebačkoj burzi bilo naš logičan sljedeći korak.

Osnovani smo u Hrvatskoj i ovo je mjesto gdje se generiraju naša znanja i razvijaju naše kompetencije. Upravo zato Zagrebačka burza bila je prirodno mjesto gdje ćemo započeti novu eru svoje kompanije, ojačani novim dioničarima i njihovim povjerenjem.

Prije svega računate da će u predstojećem IPO-u sudjelovati zaposlenici tvrtke, kojih, kako piše u prospektu, ima 500. Je li to između ostalog i jedan vid da ih ‘zadržite’ u tvrtki?

Znanje i kompetencije naših zaposlenika naša su najveća snaga i zahvaljujući pametnim ljudima Span je danas jedna od vodećih hrvatskih IT kompanija po prihodima i jedan od najvećih izvoznika.

Zato stjecanje dionica, odnosno suvlasništva, želimo ponuditi prvo onima koji su zajedno s nama gradili ono što je Span danas. Na taj način udio u vlasništvu kompanije dajemo u sigurne i pouzdane ruke onima koji dubinski poznaju Span. U okviru internog istraživanja koje smo proveli naši su zaposlenici izrazili želju postati dioničarima Spana i biti dio uspjeha kompanije.

To je dodatno potvrdilo da je smjer kojim idemo, a kojim upravo njima želimo dati prvenstvo kupnje dionica, dobar. Osim toga, tijekom tri godine svi zaposlenici koji kupe dionice tvrtke dobit će bonus od 25 posto od kupljenih dionica što je iz perspektive nagrađivanja za zaposlenike vrlo motivirajuće.

29,50

posto svojih dionica Span će uskoro tržištu ponuditi za kupnju, putem javnog izlistavanja na ZSE

Među tih 500 njih 300 je certificiranih stručnjaka, što govori o njihovim visokim kompetencijama i vjerojatno tržišnoj vrijednosti. Koliko takav kadar zapravo znači na tržištu poslova i novih ugovora?

Nekad je najvažniji faktor privlačenja, a potom i zadržavanja zaposlenika, bila samo i isključivo visina plaće. Danas to nakon određene razine zaista više nije slučaj.

Naše ljude motivira znanje, mogućnost učenja, sudjelovanje na atraktivnim projektima i stvaranje novih vrijednosti. Zato puno ulažemo u edukaciju zaposlenika, njihovo usavršavanje i zadovoljstvo na radnom mjestu. Posljedično, prosječno posjeduju četiri certifikata i provedu oko 100 sati godišnje na treninzima i usavršavanjima.

Zahvaljujući njima danas smo vodeći stručnjaci za Microsoftove tehnologije i vodeći regionalni Microsoft partner, nosimo priznanje Microsoft Gold Partnera te posjedujemo osam Microsoft Advanced specijalizacija koje potvrđuju duboko poznavanje rješenja koja nudimo.

Nedavno priznanje Microsoft partner za 2021. godinu za Hrvatsku, koje nam je dodijeljeno četvrti put, dodatno potvrđuje našu poziciju na tržištu, a nju imamo upravo zahvaljujući našim ljudima.

Span spada u velike tvrtke, ipak, na tržištu radne snage borba je sveprisutna i sve žešća. Koliko je to u Spanu problem? Kolika je fluktuacija zaposlenih, odnosno koliko novih stručnjaka nedostaje?

Borba za novom radnom snagom je pojavom pandemije i uzletom IT industrije još snažnije došla do izražaja. Dobili smo priliku za novim početkom u kojem svi zajedno uz osobni prosperitet trebamo promišljati i o dobrobiti zajednice.

Sličnom logikom trebamo se voditi i kad je riječ o odnosu prema zaposlenicima jer upravo oni imaju moć generiranja ideja i formiranja budućnosti dijeleći te ideje s drugima. Naše vrijednosti temelje se na znanju, stručnosti te predanosti koje su Spanu donijele uspješan razvoj od IT sistem integratora do ključnog partnera u digitalizaciji privatnog i javnog sektora na regionalnoj i globalnoj razini.

Naši ljudi u sebi nose to iskustvo upornog i postupnog rasta, koji se temeljio na učenju, usavršavanju te specifičnoj i danas pomalo zaboravljenoj poslovnoj etici i odgovornosti prema društvu.

Istraživanje koje smo proveli među zaposlenicima otkrilo nam je da je zadovoljstvo poslom na iznimno visokoj razini, a što nam je potvrdila i visoka stopa zadržavanja zaposlenika u kompaniji, koji je značajno iznad prosjeka za IT industriju.

Span, jedna od vodećih hrvatskih IT kompanija po prihodima i jedan je od najvećih izvoznika, koji 70 posto svojih prihoda ostvaruje na međunarodnom tržištu. Ukrajina je prije koronakrize bila destinacija u kojoj ste razvijali posao, ali i novačili stručnjake. Je li i kako ova kriza utjecala na poziciju Spana u toj zemlji?

Širenje na Istočnu Europu i Centralnu Aziju smo započeli 2018. godine i do početka koronakrize se uspjeli tržišno dobro pozicionirati, pogotovo u Ukrajini i Azerbajdžanu. To nam je omogućilo da i u 2020. godini u Ukrajini nastavimo snažno rasti.

Tome najbolje svjedoči i činjenica da nas je Microsoft proglasio “best performing” LSP partnerom za 2020. godinu u Ukrajini. Koronakriza nas je malo usporila u našim planovima za širenje na nova tržišta, ali sada nastavljamo sa širenjem i ulazimo na tržišta još nekih zemalja u tom području.

Lista klijenata Spana je duga i ugledna, gdje vidite mogućnost rasta? Imate li možda u planu i neku akviziciju?

Prilika za rast je puno. Naš portfelj usluga i servisa koje nudimo svojim korisnicima – od upravljanja softverskom imovinom i licenciranja, preko infrastrukturnih usluga s fokusom na poslovanje u oblaku i IT sigurnost, upravljanja i održavanje IT sustava, razvoja softverskih i poslovnih rješenja do rješenja temeljenih na umjetnoj inteligenciji – omogućuju nam ozbiljan rast na postojećim tržištima i kod postojećih korisnika.

Nadalje, planiramo se širiti i na nova tržišta, prvenstveno organski, ali u tom kontekstu moguće su i ciljane akvizicije koje bi dodatno ojačale poslovanje i ubrzale rast.

Rimac automobili i Infobip, dva hrvatska jednoroga na listi su vaših klijenata, što ste za njih radili?

Nema naseljenog kontinenta na kojem se ne traže naše informatičke usluge. Naša zadaća je stvoriti infrastrukturu drugim kompanijama koja im omogućava uspjeh kod njihovih kupaca.

Kad su u pitanju konkretni projekti, naši korisnici od nas očekuju da budemo diskretni, a sve zbog osjetljivosti takvih projekata.

I u Rimcu i u Infobiopu radimo na više zahtjevnih infrastrukturnih IT projekata. S Infobipom imamo i partnerski ugovor u sklopu kojeg našim korisnicima nudimo njihova rješenja. Jako smo ponosni na sve svoje klijente.

IT industrija u Hrvatskoj, u posljednje vrijeme i unatoč koronakrizi ostvaruje dobre rezultate. Kako gledate na razvoj branše u budućnosti? Gdje je prilika Hrvatske?

Hrvatski IT na uzlaznoj je putanji posljednjih pet godina. U vrijeme pandemije IT industrija posebno je došla do izražaja, a 2020. zatvorila je rastom od 11,5 posto. Iako smo svi zabrinuto ušli u lockdown, mnoge su ga tvrtke iskoristile kako bi unaprijedile svoje poslovanje i, dok su drugi bojažljivo odgađali sve veće poslovne aktivnosti fokusirajući se samo na održavanje “hladnog pogona”, takve su tvrtke ubrzano digitalno transformirale i prilagodile svoj poslovni model novonastalim okolnostima.

Na tom tragu su i naše poslovne aktivnosti unatoč globalnom lockdownu kontinuirano rasle. IT industrija je danas temelj snažnog razvoja gospodarstva i promjena u društvu, globalno, ali i u Hrvatskoj. Prilika Hrvatske leži u iskorištavanju postojećih potencijala IT industrije, počevši od područja umjetne inteligencije na koje smo mi zakoračili i koje samo po sebi nosi brojne prilike za napredak.

Također, vidimo snažan uzlet pojedinih domaćih kompanija kao i nas u Spanu, koji niz godina uspješno posluje na 100 tržišta, a zalog za budućnost su svakako znanja i kompetencije koje nove generacije hrvatskih IT-jevaca posjeduju.

IT industrija u Hrvatskoj je izrazito fragmentirana, a za iskorištavanje punoga njenog potencijala potrebne su velike i snažne IT kompanije koje će biti u mogućnosti svojim korisnicima isporučivati projekte s velikom dodanom vrijednosti.

Moramo biti industrija koja će biti u stanju izvoziti gotov proizvod, a ne da se svedemo na industriju koja izvozi radnu snagu.

Treba li država na neki način biti aktivnija u poticanju IT-a i kojim mjerama bi to bilo poželjno?

Za stvaranje jake hrvatske IT industrije potreban nam je okvir koji će našim IT tvrtkama omogućiti da budu konkurentne inozemnim IT tvrtkama.

Ono što je dostupno njemačkim ili irskim kompanijama, pogotovo u području privlačenja IT talenata i ukupnog troška rada mora biti dostupno i hrvatskim kompanijama. Tu vidimo ulogu države, da nam to osigura.

Da bismo nastavili stvarati stručnjake budućnosti, eksperte koji će svojim idejama mijenjati industriju i društvo u cijelosti, potrebno je stvoriti snažniju sinergiju između znanosti, obrazovanja, poduzetništva i tehnologije. Važno je osnažiti suradnju privatnog i javnog sektora, poticati kreiranje inovativnih rješenja i ulagati u razvoj industrije kako bi ona bila prepoznatljiva na domaćem i inozemnom tržištu.

Na taj se način istovremeno stvaraju i preduvjeti da se hrvatska pamet zadrži u Hrvatskoj te da se nametnemo kao generator pametnih rješenja i zanimanja budućnosti.

Svojedobno je HT htio kupiti Span, barem su glasine tako kazivale, no umjesto da Span dođe u HT, na kraju ste vi iz HT-a došli u Span? Jeste li zadovoljni?

Kad je Span u pitanju, bilo je i prije, a i sad ima interesa s raznih strana, što je razumljivo s obzirom na koncentraciju znanja i kompetencija, respektabilnu korisničku bazu, konstantan rast i dobre poslovne rezultate.

Upravo su poslovna kultura ljudi u Spanu i veliki potencijal rasta bili glavni razlog koji je mene privukao u Span. Nakon gotovo godinu i pol dana u Spanu, moram reći da sam jako sretan svojim izborom.

Mi smo veliki za hrvatske pojmove, a mali za globalne i uživamo u svim novim prilikama koje vidimo na IT “igralištu”, a izlaskom na burzu otvaramo za Span jedno potpuno novo poglavlje.

Komentirajte prvi

New Report

Close