Jagma za STEM kadrovima tolika da se z a njih bore ne samo IT tvrtke, već i banke, osiguravatelji i tvornice. Neki vabe visokim plaćama, drugi daju besplatnu kavu

Autor: Bernard Ivezić , 19. svibanj 2019. u 22:01
Hodnici u prizemlju FER-a zbog sajma Job Faira bili su krcati

Domaće tržište IT kadrova ne stvara dovoljno ni za lokalne potrebe i dodatno se isušuje primamljivim ponudama iz inozemstva.

Najveći sajam poslova u Hrvatskoj, Job Fair 2019, imao je desetak posto više poslodavaca izlagača, njih 115, i za trećinu više posjetitelja, njih 4000, u odnosu na lanjski. Sajam je toliko narastao da su svi hodnici u prizemlju Fakulteta elektrotehnike i računarstva u Zagrebu bili dupkom puni štandova. Mjesta za još jedan izlagački prostor na FER-u doslovno više nema. Tolika je jagma za STEM kadrovima u Hrvatskoj, i to ne samo u IT-u već u svim industrijama, jer ovdje su bile banke, osiguravatelji i proizvodne tvrtke.

A perspektive radi na sajmu su se domaći takmaci stiskali i natjecali za radnike s globalno najvećim igračima poput Facebooka, Microsofta i Palantira. Hrvatsko tržište IT kadrova, koje ne proizvodi dovoljno stručnjaka ni za lokalne potrebe, dodatno se isušuje kroz primamljive ponude iz inozemstva. No, ove se godine na FER-ovu Job Fairu pričalo o još jednom nadolazećem trendu koji je u SAD-u već napunio pet godina i razvio se u uvriježenu praksu. Naziva se "acqui-hiring", odnosno akvizicijama tvrtki ne zbog proizvoda već zbog znanja, kompetencija, iskustva i talenata zaposlenika. Drugim riječima, tim se trendovima ne samo startupi, tvrtke koje razvijaju proizvode, već i softverske agencije pretvaraju u proizvode, samo što one proizvode stručne timove i onda ih prodaju po cijenama koje dosežu i milijun dolara po članu tima. 

Početnici 35.140 € bruto godišnje
U takvoj uzavreloj atmosferi ne čudi što su IT tvrtke došle s najjačim adutima. Gideon Brothers je po FER-u vozio svog novog robota, a studentima je svoj startup predstavljao osobno Matija Kopić. Nije Kopić bio jedini direktor tamo, jer domaći igrači prinuđeni su inspirirati ne bi li se mogli natjecati za tehnološke stručnjake sa stranim igračima koji sada na svojim štandovima dijele letke s jasno naznačenim minimalnim primanjima koja nude.

 

4000 posjetitelja

obišlo je u dva dana trajanja sajma štandove poslodavaca, što je 30% više nego prošle godine

Američki softveraš Dynatrace dijelio je letke na kojima je objavio iznose svojih početničkih plaća. Svima koji završe IT studij nudi minimalno 35.140 eura bruto godišnje za posao u svojim timovima u Austriji. To je početna plaća za one koji imaju višu tehničku diplomu, a oni s tehničkim fakultetom startaju s 39.200 eura. Za Java programere početna plaća je isto 39.200 eura, a ako ste Angular Frontend web developer tada je početna plaća 50.000 eura. Dynatrace navodi da su to minimalne plaće te da ovisno o iskustvu i kvalifikacijama one mogu biti samo veće.

Dodaje i da u Austriji ima kolektivni ugovor zbog kojeg je prinuđen objaviti sve te iznose. Kad već ne objavljuju plaće, domaće su tvrtke poklanjale. IT tvrtka Perpetuum tako je imala nagradnu igru za laptop ili vaučer ekvivalentne vrijednosti za kupovinu u nekoj od tech trgovina. Da bi sudjelovali, kandidati su trebali ispuniti kviz znanja o tehnologiji i poslovanju Perpetuuma. Slično je napravio i Infodom, koji je dijelio karte za InMusic festival. No, najoriginalniji je bio NodeFactory koji je dijelio letke s QR kodom s kojih su se mogli preuzimati iznosi u kriptovalutama i koje se moglo ili zadržati ili ih zamijeniti za majice. 

Stipendije, ljetne prakse…
Kako, pak, izgleda čisti fokus na inspiraciju potencijalnih kandidata pokazao je HELB, tražeći inženjere nabrajanjem zanimljivih poslova. Nudi kandidatima da rade u Kini na najvećoj rafineriji na brodu na svijetu (snage 120 MW) ili na najvećem vjetroparku u svijetu, u Sjevernom moru, ili na trafostanicama u Iraku, najvećoj geotermalnoj elektrani na svijetu, koja je u našim krajevima, ili na nuklearnoj elektrani u Argentini.

Tvrtke iz DAH regije (Njemačka, Švicarska, Austrija) isticale su se transparentnošću oko financijskih i drugih materijalnih uvjeta koje nude. Njemački Atron electronic, koji broji više od 200 zaposlenih, za svoj je ured u Zagrebu na Job Fairu 2019. dijelio letke na kojima je naveo da nudi stalan posao, visoke plaće, čak i trinaestu, fleksibilno radno vrijeme, individualno usavršavanje, fleksibilnu hijerarhijsku strukturu i moderan ured smješten nedaleko od Jaruna, dobro prometno povezan. Hrvatske tvrtke manje su otvorene po tom pitanju.

 

115 tvrtki

iz zemlje i svijeta predstavilo je svoje mogućnosti i ponude za nove zaposlenike, što je 10-ak posto više nego lani

No, domaći Websolutions agency, vodeći studio za razvoj Drupal aplikacija u Hrvatskoj navodi da nudi i besplatan ručak i kavu. Na tom je tragu i Tele2, koji je naveo da nudi skraćeno radno vrijeme petkom. Mnogo je tvrtki uvelo ljetne prakse. Najpoznatija je ona koju nudi Infobip u Istri. No, slično nudi Ekobit u Zagrebu i Varaždinu, gdje se može steći praksa iz trenutačno najpoznatijih frontend i backend tehnologija. Pomalo zaboravljeni mStart, IT kompanija koju je pad Agrokora najviše pogodio, na Job Fairu je imala veliki povratak.

Kompaniju, navode, trenutačno čini tim od više od 340 tehnoloških stručnjaka, a glavni fokus imaju na kadrovima koji još nisu ni završili obrazovanje. Tako nude studentske prakse, rad uz studij pa čak i stručnu pomoć pri izradi završnih i diplomskih radova te, dakako, stalan posao. I Rasco, hrvatska tvrtka koja razvija vlastito električno vozilo, a koja zapošljava 320 zaposlenika od čega 50 inženjera u R&D-u, tražila je studente strojarskih i elektrotehničkih fakulteta, kojima nudi stipendije.

Ugodna iznenađenja
Za talente se natjecao i PBZ, koji se pohvalio da godišnje nudi 12.000 sati edukacije te se, iako je banka, brendirao kao "tvornica softvera". PBZ je s Centrom karijera FER-a već dogovorio studentske prakse i mentorstva. Nadalje, nudi stipendije studentima treće i viših godina, a također osigurava i studentski posao, posebno za one koji su na apsolventskim godinama i kojima nudi maksimalnu fleksibilnost. Drugačiju promociju imala je i tvrtka Croatia osiguranje.

To je jedina kompanija koja je tiskala dva letka. Na letku s muškarcem pisao je link pametnekarijere.hr, a opisivali se izazovi posla za financijsko i matematičko modeliranje i kao kontakt mail naveden it.karijere@crosig.hr. Na letku sa ženskom osobom, pak, pisao je link crosig.hr/pametne-karijere, nabrajalo se izazove rada u upravljanju rizicima i aktuaristikom.

Istina je da na oba letka nije bilo izrijekom navedeno da traže samo muške ili ženske kandidate, ali svi drugi poslodavci na Job Fairu letke su tiskali s oznakom (m/f), odnosno za oba spola ili uopće ne bi ni navodili takvu podjelu. Najugodnije je iznenađenje na FER-ovu  Job Fairu 2019. priredio Hrvatski telekom. Kompanija, koja bi po svemu trebala biti konzervativna, zaposlila je hodajuće reklame da promoviraju nagradnu igru na svom štandu. Nudila je praksu u HT-u preko nagradne igre, zatim besplatne kotizacije za Shift konferenciju u Splitu i majice. Do koje se mjere HT oslobodio u komunikaciji sa studentima najbolje svjedoči novi HR moto na Job Fairu i parafraza Richarda Bransona: "Screw it. Let's do it." te poziv na igraonicu uživljavanja u SCRUM metodi i "Startup Mindset".

Komentirajte prvi

New Report

Close