PROMJENA, OTPOR I… Preuzmite odgovornost, ako ste pali krenite opet

Autor: Poslovni.hr , 08. srpanj 2021. u 21:59
Foto: pixabay

Kad se poduzeće suoči s novim tržišnim uvjetima, što prije prihvati da su oni promijenjeni i da je organizacija pred preprekom, to će prije biti spremna naći rješenje i svladati je.

Promjene su dio našeg života, one nas osnažuju, daju nam izazove na koje mi manje ili više spremno odgovaramo. Što se više odupiremo, to nam je teže. Što se više prepuštamo, to nam je uzbudljivije. Sposobnost prepuštanja promjenama je ključna. Jer to je, drugim riječima, prepuštanje životu. Kad se nađemo u hladnoj vodi, što se prije prepustimo toj hladnoći, bit će nam manje hladno, kapilare će se proširiti, krvotok poteći i nakon nekog vremena uskladit ćemo se s okolinom. Kad se poduzeće suoči s novim tržišnim uvjetima, što prije prihvati da su tržišni uvjeti promijenjeni i da je organizacija pred ozbiljnom preprekom, to će prije biti spremna pronaći rješenje i odgovoriti na tu prepreku.

Jim Collins govori o vremenu u Americi sredinom 60-ih godina prošlog stoljeća koje nam dobro ilustrira kako kompanije iz iste industrije mogu vrlo različito reagirati na jednaku, neizbježnu promjenu.

Podnosite teret sukoba u timu

Riječ je o vremenu kada je vlada odlučila liberalizirati bankarsko tržište. Do tada su bankarske usluge bile premium proizvod, a nakon liberalizacije trebale su postati dostupne svima. U to su vrijeme dvije američke banke bile ozbiljni konkurenti. Jedna je bila Bank of America, a druga Wells Fargo.

Menadžment Bank of Americe imao je sve relevantne informacije o liberalizaciji, ali nije učinio ništa sve dok ta banka nije izgubila 1,8 milijardi dolara. Tad su smijenili glavnog izvršnog direktora i postavili novu Upravu. S druge strane Carl Reichardt, glavni izvršni direktor u banci Wells Fargo, ušao je u legendu tako što je suočio kompaniju s brutalnim činjenicama koje stoje iza liberalizacije bankarske industrije.

Rekao je: “Žao mi je kolege bankara, ali više ne možemo glumiti neku zaštićenu bankarsku vrstu. Morat ćemo postati poslovni ljudi poput onih u McDonald’su koji se svaki dan brinu o produktivnosti i troškovima. Spremite se.”

Nakon ovog uspjeha poslije su, nažalost, zastranili u želji za osvajanjem individualnih bonusa te zaronili u neetičnost. Ali to je neka druga priča.

Ako ste, na primjer, odlučili uvesti BOOM kao poslovni model s ciljem poslagivanja i učinkovitije organizacije, očekujte da ćete proći krivulju promjene. Uvođenjem BOOM-a mijenja se mnogo toga u organizaciji. Jedan dio ljudi neće biti zadovoljan jer je dio njihove moći nestao pojavom transparentnosti. Drugi neće biti zadovoljni jer ih model tjera na disciplinu i ne mogu se više izvlačiti od posla. Treći će se buniti jer su izgubili povlastice posebnog odnosa s posebnim bonusima u posebnim aranžmanima koje su imali s vlasnikom poduzeća. Veliki dio ljudi bit će zadovoljan, ali i oni mogu proći svoju krivulju jer će uz ovlasti dobiti i veliki dio odgovornosti.

Sve to skupa bit će puno lakše ako vi kao vlasnik ili BOOM coach znate da se događa nešto potpuno prirodno. Vaša je uloga podnijeti teret sukoba unutar tima, ali i unutar vas samih kao vlasnika. Tu se javlja unutarnji sukob jer profesionalizacija traži i novu razinu samodiscipline. U glavi vlasnika se često javljaju glasovi. Prvi glas kaže: “Ma, što će ti ovo sve. Ti si vlasnik, radio si jučer do 22 i zašto bi ti sad trebao u 8:30 biti na stand-upu? Pa ti si sam sebi šef, odlučuješ o svojoj sudbini i što njih briga što si ti napravio ili nisi napravio?” Istodobno se javlja drugi glas: “Ako ti nećeš imati disciplinu, kako će oni? Ustani i izađi iz kreveta. Onaj tamo BOOM coach ti je lijepo rekao da ti moraš voditi promjenu koju želiš vidjeti u ljudima. Ti moraš biti ta promjena i primjer.”

Ne osvrćite se

Svi imamo glasove u glavi. Svi se u životu suočavamo s tisućama dvojbi, popuštamo u svojim odlukama, mijenjamo navike i suočavamo se sa svojim demonima. Ni vlasnik nekog poduzeća nije imun na to. Ni vi koji čitate ovaj članak i koji ste upravo u ulozi vlasnika ili coacha niste izbjegli te trenutke u životu. Ako je to dio vaše ljudskosti, onda to znači da ste čovjek. To je prirodni mehanizam s pomoću kojeg mi rastemo, razvijamo se, propitujemo stvari, padamo i dižemo se.

Najvažnije je da zapamtite sljedeće: Ne osvrćite se na to jeste li pali. Brinite se o tome da ustanete jer u suprotnom ostanete ležati u blatu samosažaljenja i uloge žrtve. Preuzmite odgovornost za sebe i svoje poduzeće i ako ste pali, krenite ponovno. Ako ste prestali održavati jutarnje stand-up sastanke, počnite ponovno. Ako ste prestali redovito obilaziti kupce, počnite ponovno. Ako ste prestali raditi na novom proizvodu jer ste se umorili, počnite ponovno. Ne tražite od sebe perfekciju, tražite upornost, izdržljivost i praštanje. Oprostite sebi na padu i jednostavno se dignite i krenite dalje ondje gdje ste stali. To je glavna osobina pravog lidera.

Ponizno se suočiti s vlastitim padom, ne uvjeravati sebe i druge da je netko drugi kriv za vaš pad nego priznati svoju nesavršenost, oprostiti sebi, dignuti se i krenuti dalje. Jednom kad vi pokažete kako se možete dignuti nakon pada, to će početi pratiti vaši ljudi. Tada se više nećete morati dizati sami nego će uz vas biti vaš tim. Tada ćete vidjeti što je snaga i moć skupine ljudi kad udruže svoju snagu, dosljednost i vjeru.

Komentirajte prvi

New Report

Close