Za preradu aluminija Crna Gora mora pronaći strane ulagače

Autor: Poslovni dnevnik , 18. kolovoz 2021. u 22:00
Foto: Shutterstock

U Kombinatu aluminija Podgorica (KAP), u vlasništvu Veselina Pejovića, koji je u stečaju, za otpremninu se prijavilo 268 radnika, što će državu stajati oko 4,3 milijuna eura.

Rekordna cijena aluminija održat će se i u sljedećem razdoblju i dobro bi bilo kada bi država Crna Gora iskoristila povoljne trendove za ulaganje u preradu tog metala, rekao je listu Pobjeda Goran Đukanović, analitičar tržišta aluminija.

Tona aluminija dosegnula je 2642 dolara na Londonskoj burzi metala, što je najviša razina od travnja 2018. godine. Kako je objavio Reuters, očekuje se da će se rekordne cijene održati do kraja ove godine, nakon što je Rusija uvela porez na izvoz od 15% ili najmanje 254 dolara po toni.

“Već nekoliko mjeseci premije na aluminijske trupce čak prelaze 1000 dolara po toni, tako da je njihova prodajna cijena trenutačno iznad 3600 dolara po toni.

To su izuzetno povoljne cijene za proizvođače, iznad svih očekivanja za ovu godinu, posebno ako se zna da su se 2015. i 2016. godine cijene aluminija na Londonskoj burzi metala kretale u prosjeku od 1500 do 1600 dolara po toni, a s premijama jedva dostizale 2000 dolara”, ocijenio je Đukanović i dodao da su dugoročni trendovi više nego pozitivni.

Samo Rumunji prijavili gubitak

“Očekuje se da će ove godine profitirati gotovo svi proizvođači aluminija u svijetu, osim možda rumunjske kompanije Alro koja je prijavila gubitak u prvih šest mjeseci zbog visoke cijene električne energije, što je iznenađenje i pomalo nevjerovatno.

Značajan rast cijene aluminija i bakra posebno se može očekivati nakon 2025. godine. Šteta je što u takvoj situaciji od aluminijske industrije nemaju koristi i građani Crne Gore, već samo zaposleni u Kombinatu aluminija Podgorica (KAP) i njegov vlasnik Veselin Pejović.

2642

dolara za tonu cijena je aluminija na Londonskoj burzi metala

Zato bi vlada Crne Gore trebala iskoristiti povoljne trendove na tržištu aluminija i čelika te potražiti potencijalne strane ulagače za izgradnju novih proizvodnih pogona, prije svega za specijalne legure i gotove proizvode od aluminija i čelika”, objašnjava Đukanović.

Inače, Kombinat aluminija Podgorica posljednjih je mjeseci u velikim problemima. Osim poreznog duga, početkom srpnja objavljeno je da se za isplatu otpremnine, prema ranije dogovorenom socijalnom programu, od 22. ožujka do 30. lipnja prijavilo 268 radnika KAP-a u stečaju, za što će država morati platiti oko 4,3 milijuna eura.

Prijavljivanje radnika KAP-a za socijalni program počelo je nakon što je Veselin Pejović, vlasnik Uniproma, koji upravlja tvornicom aluminija od sredine 2014. godine, najavio da će podijeliti 600 otkaza.

Gotovo svi radnici, prema informacijama Dana, ostali su raditi u KAP-u i nakon prijavljivanja za otpremninu. U crnogorskoj javnosti tvrdi se da bi stečaj u KAP-u trebao biti završen u rujnu, a radnici imaju pravo na otpremnine sve dok traje stečaj.

Veći troškovi prijevoza

S druge strane, prema riječima Đukanovića, osim Rusije, na visoku cijenu aluminija utječu i događanja u Kini vezana uz klimatske promjene.

“Kina je najveći onečišćivač i 80% njihove aluminijske industrije dobiva električnu energiju iz termoelektrana. To će se morati smanjiti u sljedećem razdoblju, te će proizvođači aluminija struju tražiti iz drugih izvora, ili smanjiti proizvodnju.

Već sada kreće smanjenje njihove proizvodnje zbog ograničenja u radu nekih termoelektrana. Taj trend će se nastaviti, čime će se povećati uvoz aluminija u Kinu, što će povoljno utjecati na burzovnu cijenu tog metala”, istaknuo je Đukanović.

On dodaje da su radnici u aluminijskoj industriji u Europi i SAD-u solidno plaćeni, a da je posebno velika proizvodnja u zemljama Bliskog istoka.

“Radnici u Bahreinu u prosjeku primaju od 5000 do 6000 eura, dok su plaće vodećih menadžera od 25.000 do 30.000 dolara mjesečno”, izjavio je Đukanović.

Reuters navodi da potrošači koji kupuju aluminij odmah plaćaju referentnu cijenu aluminija na Londonskoj burzi od 2642 dolara, plus premiju koja pokriva manipulativne i troškove transporta i poreze.

“Cijena aluminija koji se široko koristi u industriji transporta i pakiranja već je rasla zbog velike potražnje, smanjenja zaliha i povećanja troškova prijevoza. Premije u Europi i SAD-u rekordno su visoke”, piše Reuters.

Analitičari koje je Reuters kontaktirao ne najavljuju promjene do kraja godine. “Neće biti boljeg vremena za trgovce koji imaju zalihe za prodaju”, zaključuje Reuters.

Komentirajte prvi

New Report

Close