Sve više kineskih kompanija želi graditi autoceste u BiH

Autor: Poslovni dnevnik , 01. srpanj 2020. u 22:00
BiH je, za razliku od zemalja regije, u izgradnju autocesta krenula prilično kasno/SHUTTERSTOCK

U Federaciji BiH trenutačno se na Koridoru 5C gradi šest dionica dugih oko 40 kilometara, a njihova ukupna vrijednost iznosi oko 400 milijuna eura.

Sve više kineskih kompanija zainteresirano je za izgradnju preostalih dionica na autocestama u Bosni i Hercegovini. Autoceste Federacije BiH objavile su da je za izgradnju dionice Mostar jug – Buna, poddionica Tunel Kvanj – Buna, od devet pristiglih ponuda pet bilo iz Kine, piše Radio Slobodna Europa (RSE).

Adnan Terzić, direktor JP Autoceste FBiH, kaže da natječaje za gradnju autocesta u BiH odobravaju Europska investicijska banka (EIB) i Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD). “Na natječajima trenutačno imamo dosta kineskih kompanija.

Europske banke propisale su jasne procedure kako se raspisuje natječaj i evaluira najpovoljnija kompanija. Kineza će vjerojatno u budućnosti biti i više“, istaknuo je Terzić. Zasad su na poddionici autoceste Počitelj-Zvirovići angažirane kompanije iz Kine i Azerbajdžana.

U posljednjih 20-ak godina u BiH je izgrađeno oko 207 kilometara autoceste, uglavnom na odvojenim dionicama. Od toga je oko 100 kilometara izgrađeno na BiH dijelu paneuropskog Koridora 5C koji je proglašen projektom od nacionalnog značaja. Gradnja Koridora počela je još 2000., a planirano je da u BiH bude dugačak 335 kilometara.

Prepreka su političke krize

U Federaciji BiH trenutačno se na Koridoru 5C gradi šest dionica dugih oko 40 kilometara. Njihova ukupna vrijednost iznosi oko 400 milijuna eura. Autoceste u BiH grade se dugo i sporo, a njihovu dinamiku dodatno usporavaju i česte političke krize. Mjesecima su u Parlamentu Bosne i Hercegovine bila blokirana 464 milijuna eura za izgradnju autocesta. Čekala se ratifikacija ugovora o kreditu.

“U Parlamentu FBiH 10 godina nije bio usvojen prostorni plan s posebnim obilježjima Koridora 5C. Također se čekalo dugo i na usvajanje izmjena i dopuna Zakona o trošarinama“, objasnio je Terzić.

Fadil Novalić, premijer Federacije BiH, izjavio je prije nekoliko dana kako je spreman novi koncept izgradnje autocesta s istovremenim radom na više manjih dionica. “Realno je očekivati da bi za šest do sedam godina mogli zatvoriti cijeli Koridor 5C. Imamo dovoljno financijskog potencijala, iza nas stoje investitori, imamo likvidne autoceste“, poručio je Novalić.

U Republici Srpskoj proteklih godina izgrađeno je 106 kilometara dionica povezanih s Banja Lukom. Nije završen niti jedan kilometar na Koridoru 5C, koji bi kroz RS trebao proći u dužini od 46,6 kilometara, a prema početnim procjenama stajat će više od 500 milijuna eura.

Radovi na prvoj dionici, dugoj šest kilometara, počeli su sredinom prošle godine, a u tijeku je i natječajna procedura za izbor izvođača radova na drugoj. Izgradnja se financira kreditom EBRD-a, uz nepovratna sredstva Europske komisije preko Investicijskog okvira za Zapadni Balkan (WBIF). U JP Autoputevi RS kažu da su za neke dionice zainteresirane i kineske kompanije, te da se s nekima od njih pregovora.

Upitna ekonomska opravdanost

“BiH je, za razliku od zemalja regije, u izgradnju autocesta krenula prilično kasno. RS je tek 2011. godine dobila prve kilometre autocesta. Priprema projekta je dugotrajan proces za koji je potrebno najmanje tri godine“, rekao je Dušan Topić, direktor Autoputeva RS.

Ekonomski analitičar Admir Čavalić za RSE kaže da je spora izgradnja autocesta u BiH, među ostalim, posljedica “nezaokruženog” modela financiranja, političkih blokada, te nenamjenskog trošenja sredstava.

“Od zemalja u regiji BiH po cestovnoj infrastrukturi stoji bolje samo od Crne Gore. Autoceste u našoj zemlji su među najskupljima u regiji, prema nekim procjenama kilometar u prosjeku stoji 11,5 milijuna eura. Od početka je upitna i ekonomska opravdanost određenih dionica, jer se nisu gradile po ekonomskoj računici nego po političkoj”, kaže Čavalić.

Komentirajte prvi

New Report

Close